Lukijakirjoitus pitkään Helsingissä
asuneelta Osmo Kimmolta. Hän on paitsi paljon osallistuva Salpalinja-opas myös
sotahistoriaharrastaja. Hänen kirjoituksia Salpalinjaan liittyen on tässä
blogissa julkaistu aiemmin moneen otteeseen. Tässä jutun alussa tulee annos
myös aikalaishistoriaa Miehikkälästä, miltä Salpalinja sotien jälkeen näytti. Ei
voi olla lukematta! TA
En muista ensimmäistä havaintoani
Salpalinjasta, mutta joskus 1940-luvun puolivälin tienoille se tietysti
ajoittuu. Tuota nimeäkään en muista niiltä ajoilta, silloin puhuttiin linjasta
ja linjanmäestä. Suur-Miehikkälässä lapsuuteni eläneenä jokainen kirkolla
käynti merkitsi linjan läpikulkua mennen tullen, joskus hevoskyydillä, joskus
Vuorelan linja-autolla. Tarkkana sai olla, että vauhdissa havaitsi tykkikorsun
ampuma-aukon. Panssarikaivannot sen sijaan oli helppo havaita, vaikka ne olivat
silloin vielä osin karahkoilla katettuja. Jotenkin ne kiviesteet taisivat
kuitenkin tehdä suurimman vaikutuksen.
Vierailijoitten mukana
Kesäisin meillä kävi usein vieraita
Länsi-Suomesta ja melkein säännöstään miesväen kesken käytiin ihmettelemässä
linjaa – vaiettua salaisuutta – nykyisen Salpalinja-museon maastossa. Korsut
olivat silloin lukittuja, mutta jo konekiväärikorsun sisäänmenoaukko jyrkkine
portaineen oli elämys.
Länsisaksalainen Lüdenscheidin
yleisurheilujoukkue kävi Miehikkälän Vilkkaan vieraana elokuussa 1963. Meille
majoitettiin kaksi miestä joukkueen tukijoukoista. Toimin heidän kuljettajanaan
sekä kilpailuissa että Myllylammen lavatansseissa käytäessä. Salpalinjan läpi
siis mentiin useampaan kertaan ja se kyllä kiinnosti vieraita, joista toinen
oli itärintamalla jäänyt sotavangiksi ja joutunut Siperiaan, mistä hän kuitenkin
selvisi takaisin. Silloin toivoin, että tietäisin enemmän Salpalinjasta ja
osaisin paremmin saksaa. Valitettavasti tilanne ei ole juuri parantunut. Tiedän
kyllä enemmän Salpalinjasta, mutta saksan taidot ovat huvenneet.
Ensimmäiselle vaellukselle
Kesällä 1994 kaikki osui kohdalleen.
Silloin järjestettiin ensimmäinen Salpavaellus ja kesälomamme Suur-Miehikkälässä
oli samaan aikaan. Ilmoittauduin eteläiselle reitille ja matkaan lähdettiin
Salpalinja-museolta. Jo silloin käytettiin heittokuljetuksia, ensiksi
Siikasaareen, alkupisteeseen ja sieltä sitten Pihlajaan, mistä ryhmittäin
suuntasimme maastoon. Hannu Lavosen varmalla johdolla tutustuimme lukuisiin
kohteisiin, aina Säkäjärven tulvitusratkaisua myöten. Vaellusvauhti oli reipas
ja muonitus toimi hienosti. Ilta Jermulassa oli elämys kuten myös vaelluksen
päätöstilaisuus Salpalinja-museon alaparkkipaikalla, mitä Hannu Ilves 7.1.2017
kirjoituksessaan ansiokkaasti kuvasi.
Retkiä linjalle
Vuosi 1999 oli työyhteisössäni
kiireinen, etääntyminen hetkeksi tuntui tarpeelliselta. Korsumatkojen
verkkosivuilta löytyi ratkaisu ja niin johtoryhmämme löysi itsensä
Salpalinja-museon parkkipaikalta 9.9.1999. Ajoneuvoon Helsingissä noustessaan
joukko ei tiennyt muuta kuin lähtö- ja paluuajan, varustuksen ja ylimalkaisen
kompassisuunnan – senkin pari laivastossa palvellutta tulkitsi väärin.
Maastovaellus Härkämäelle ja Muhikkoon oli elämys. Kaikki sujui aikataulussa ja huolto toimi. Kritiikkipalaveri grillikodassa Suur-Miehikkälässä viimeisteli seikkailun, minkä sitten uusimme vuosia myöhemmin. Tärkeää oli tietysti se, että ne työhaasteet, joita lähdettiin katsomaan kauempaa, saatiin laadukkaasti ratkaistua. Tuon hyvän kokemuksen myötä olen vuosien mittaan tuonut Salpalinjalle myös muita ryhmiä, joiden toiminnassa olen ollut mukana.
Maastovaellus Härkämäelle ja Muhikkoon oli elämys. Kaikki sujui aikataulussa ja huolto toimi. Kritiikkipalaveri grillikodassa Suur-Miehikkälässä viimeisteli seikkailun, minkä sitten uusimme vuosia myöhemmin. Tärkeää oli tietysti se, että ne työhaasteet, joita lähdettiin katsomaan kauempaa, saatiin laadukkaasti ratkaistua. Tuon hyvän kokemuksen myötä olen vuosien mittaan tuonut Salpalinjalle myös muita ryhmiä, joiden toiminnassa olen ollut mukana.
Paperisotaa
2000-luvun alkuvuosina tein
vapaaehtoistöitä Sota-arkistossa kunnostaen ja luetteloiden sota-aikana
arkistoon toimitettuja eri yksiköiden arkistoja. Melko pian työjonooni
ilmaantui runsas metri koteloita, joissa luki SAK. Ensimmäisen avattuani
totesin, että edessäni ei ollut Työväen arkiston aineistoa. Taas olin päätynyt
Salpalinjan liepeille. SAK tässä tapauksessa tarkoitti ruotsalaisten
vapaaehtoisten linnoittajien osastoa. Svenska Arbetskåren aloitti linnoitustyöt
uudella pääpuolustuslinjalla 17.4.1940. Vähän mietitytti se, että kotelot
sisälsivät pääasiassa suomenkielisiä, armeijakunnan lähettämiä asiakirjoja. Niillekin
lukijoita riitti, sillä jo kesällä 1940 valtaosa SAK:n työvoimasta oli
suomalaisia ja syyskuusta alkaen kaikki.
Opaskurssille
Talvella 2011 osallistuin Salpavaellus-tapahtuman
ja Haminan kansalaisopiston järjestämälle Oppaita Salpalinjalle
-peruskurssille, samalle, josta Sami Forsström kirjoitti Salpalinjan saloissa
16.1.2017. Osallistumiseni motiivina oli kiinnostus historiaan, en mitenkään
tähdännyt opastoimintaan. Salpa-Jukola tarjosi kuitenkin hyvän mahdollisuuden
perehtyä maastossa laitteisiin ja tietysti koetella osaamistaan oppaana. Edessä
oli kesän 2011 Salpavaellus.
Käärmeen tekoset
Ensimmäiselle Salpavaellukselle olin
osallistunut eteläisellä reitillä, joten nyt luonnollinen valintani osui
pohjoiseen. Viime hetkillä käytin opaskurssin tarjoaman mahdollisuuden ja
ilmoittauduin reittipäällikölle, Kari Tahvanaiselle. Lähtö vaellukselle oli
lauantaina aamulla. Perjantaina iltapuolella Kari soitti ja ehdotti
opastustehtävää, koska toinen reittioppaista oli kyyn pureman takia pois
pelistä. Näin sovittiin maastoyhteistyöhön luottaen, vaikka reitti oli minulle
tuntematon. Karin ja Jorma Mänttärin erinomaisella tuella vaellus sujui hyvin,
ja ryhmä oli sunnuntaina ajoissa museomäellä valmiina maanpuolustusjuhlaan.
Lisää seurasi
Vielä samana syksynä 2011 alkoi
mittava operaatio – RUK kurssien Salpalinja-opastukset. Kurssista 239 se
alkoi. Ne kaikki, kymmenet kierrokset
Ravijoella ja Harjussa, ovat olleet antoisia kokemuksia.
Niin siinä kävi, että Salpalinjan
liepeillä kasvaneena olen nyt viime vuosina ollut usein itse linjalla.
OSMO KIMMO
Helsinki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti