Lukijakirjoitusten satoa lisää. Salpalinjan salat -blogissa
on käsitelty paljon myös Salpalinjan matkailumahdollisuuksia. Tässä siitä
matkailun kehittämisen ammattilaisen pohdintaa koskien Salpapolku-tuotetta.
Äänestä, jos siltä tuntuu, Salpapolkua vuoden retkikohteeksi:
http://goexpo.messukeskus.com/messuilla/vuoden-retkikohde-finaali/
Miksi matkailija tulee Kaakkoon? Salpa Forest Trail – Onko
se Huomisen matkakohde?
Luonnostaan vahvaa seudun elinkeinojen markkinointia otetaan
parhaillaan käytäntöön ja siinä yhteydessä myös matkailua on mahdollista
tarkastella uusista näkökulmista. Matkailun palvelujen kehittäminen lähtee
asiakkaan maailman ja elämän ymmärtämisestä sekä olemassa olevien ilmiöiden
hyödyntämisestä. On pyrittävä tuottamaan kysyntään ratkaisuja. Matkailijat
haluavat kokea luontoa, terveyttä, liikuntaa, hyvinvointia, uuden oppimista,
mielenrauhaa. Matka on mahdollisuus jopa muutokseen ja ratkaisuja voidaan
tarjota erilaisin keinoin. Mitä ratkaisuja Salpapolku voisi tarjota?
Keitä Salpapolulle tulevat matkailijat ovat? Heillä on vapaa-aikaa, he haluavat
ulkoilla, liikkua tai kuntoilla, ehkä koko perheen kanssa, heillä on tarve
etääntyä hetkeksi arjesta, heillä voi olla tarve myös yksinäisyyteen ja
hiljaisuuteen tai luonnon kokemiseen ja tutkimiseen. He voivat tavoitella joko
tietoisesti tai tietämättään toiminnallista, sosiaalista tai emotionaalista
kokemusta. He voivat tulla oikeastaan mistä tahansa ja olla minkä ikäisiä
tahansa; kaupunkilaisia, metropolien asukkaita, pariskuntia, seurueita, koulutettuja,
duunareita, humanisteja, tutkijoita, luontoharrastajia, kuntoilijoita,
aktiiviliikkujia, kokeilijoita, lajiharrastajia, perheitä, ikääntyviä,
harrastajaryhmiä, eläkeläisryhmiä, suomalaisia, eurooppalaisia, aasialaisia, amerikkalaisia, ja lista on kai
loputon.
Meillä on kuitenkin olemassa heille vain yksi tuote!
Salpapolku kulkee suomalaisessa metsässä ja on historian
kyllästämä vaellus- ja retkeilyreitti useine taukopaikkoineen. Reitti on yhdensuuntainen jolloin pitää
palata lähtöpaikkaan samaa reittiä. Reitin taukopaikat ovat eritasoisia ja eri
varustuksilla. Reitiltä on mahdollista poiketa tutkimaan maastoa, josta voi
löytää myös merkitsemättömiä sotahistorian kohteita, korsuja ja bunkkereita,
joihin kulku on omalla vastuulla. Reitillä voi kulkea jalan tai osin
maastopyörällä ja kaikille taukopaikoille pääsee myös henkilöautolla.
Retkeilykokemus nojaa luontoon, liikkumiseen luonnossa ja sotahistorian
kokemiseen sekä asiakkaan omaan vahvaan motivaatioon juuri tätä kohdetta
kohtaan.
Mitä uutta voidaan tarjota?
Tarjoomaa voidaan yksilöidä kohderyhmittäin sekä myydä
matkailijalle sitä mitä hän haluaa ostaa; esimerkiksi luontokokemusta,
liikuntakokemusta, ryhmäytymisen kokemusta, historiakokemusta sekä myymällä
oheispalveluja. Asiakas saattaisi haluta vuokrata välineitä, tarvita opasta,
järjestää yritystapahtuman, osallistua vaellustapahtumaan, osallistua leirille,
ruokailla tai valmistaa villiruokaa, saunoa ja/tai uida, istuskella kodassa,
kuunnella metsän ääniä, hiihtää, luistella jne. Tarjooman ja palvelujen
monipuolisuutta on mahdollista lisätä nykyisestä huomattavasti.
On mentävä asiakkaiden maailmaan, kyllä ne meidät huomaa
Viestinnällä vedotaan kiinnostavaan kokemukseen ja
elämykseen kohderyhmän maailmassa.
Matkailija on ensisijaisesti kiinnostunut myös siitä, mitä muut ovat
olleet kohteesta mieltä. Meihin on voitava olla yhteydessä helposti ja silloin
kun asiakkaalla on siihen tarve, online. Asiakkaan pitää voida myös itse
valita, mitä hän ostaa, mikä tarkoittaa, että tarjolla on oltava sekä
kokonaisia palvelupaketteja että pilkottuja tuotteita. Hänen on voitava liikkua eri
palveluprosessien välillä sujuvasti. Asiakasta pitää avustaa kokemuksensa
muodostamisessa tarjoamalla lisäpalveluja.
”Salpa Forest Trailin”
rooli asiakkaan arjessa on tarjota vaihtoehto irtautua hetkeksi
rutiineista, paikasta ja tuottaa mielihyvää eri tavoilla. Salpapolku lupaa
tuottaa asiakkaan toivoman kokemuksen ja mahdollisuuden elämysten kokemiseen,
joita karkeasti ottaen on kolmea eri päätyyppiä; luontokokemus, liikunta- ja
aktiviteettikokemus sekä historiakokemus. Niitä Salpapolun pitäisi
tarjota.
Me myymme ja asiakas ostaa
Salpapolun Myydään palstalla pitäisi olla tulevaisuudessa
tarjolla erilaisia palvelupaketteja, jotka voivat sisältää esimerkiksi koko
viikonlopun ohjelman majoituksineen ja ruokailuineen tai muutaman tunnin
paketin opastuksineen ja nuotiotulineen. Myytävänä on yksittäisiä
tuotekomponentteja, kuten esim. opastusta, retkiä, ruokailua, nuotiokahvit,
majoitusta, kuljetusta jne.
Myytävänä on myös tapahtumia, joka voi olla vaellus-,
liikunta-, tai kulttuuritapahtuma, tai kursseja, esimerkiksi lintukurssi,
valokuvaus-, villiruoka- tai eräruokakurssi. Asiakkaalle voidaan myydä myös
yritystapahtuman toteuttaminen, vuokrata välineitä esim. maastopyörän,
kävelysauvat tai sukset. Asiakas voisi olla myös yhteistyöyritys, joka
hyödyntää Salpapolkua omissa palveluissaan, esimerkiksi hyvinvointiyrityksen
tuottamissa luontoavusteisissa green care terapia- ja kokemuspalveluissa.
Ja aina sama kysymys; tuleeko rahaa?
Raha tulee erilaisista tulolähteistä; palvelupaketeista,
yksittäisestä palvelu- ja tuotemyynnistä, tapahtumakävijöistä, kurssimaksuista,
välinevuokrauksesta, ja yritysyhteistyön sopimusmaksuista. Tulovirtaa syntyy
erikseen museoiden käynti- ja opastusmaksuista ja museokahviloiden myynnistä.
Tulovirtaa syntyy matkailijoiden alueelta ostamista palveluista muilta
elinkeinonharjoittajilta kuten elintarvikekauppiailta, majoitusyrittäjiltä,
tilatuottajilta, käsityöyrittäjiltä, kahviloilta jne. Kiistämätöntä on
kuitenkin se, että matkailijat jättävät aina alueelle tuloa käyttämällä alueen
palveluja.
Kiinnostaako ketään?
Keskeiset kumppanit ovat varmasti Miehikkälän ja Virolahden
kunnat, jotka vastaavat polun ylläpidosta sekä Kymenlaakson
virkistysalueyhdistys, joka vastaa osasta Salpapolun taukopaikkojen ylläpidosta
yhdistystoimijoiden kanssa. Salpalinja-museo, Bunkkerimuseo sekä Harjun Hovin
oppimiskeskus ovat myös keskeisiä Salpapolun kumppaneita ja resursseja. Tärkeän
ryhmän kumppanuuksia ja resursseja muodostavat kaikki alueella palveluja
tarjoavat yritykset ja toimijat, jotka haluavat olla osa Salapolun
palveluverkostoa ja joita tarvitaan kohteen palvelujen rakentamisessa.
Matkailuosaamisen, historiaosaamisen ja yritysverkoston resurssit tarvitaan
kaikki mukaan täysimääräisesti.
Matkailijallekin on luotava resursseja
Matkailijan näkökulmasta kriittistä on esimerkiksi
saavutettavuus ja sujuvat yhteydet julkisella liikenteellä, henkilöautolla,
polkupyörällä sekä riittävät opastus ja viitoitus. Reitti on oltava olemassa
juuri sellaisena kuin se markkinoinnissa kuvataan, lähtöpaikat ja opastus on
nähtävissä maastossa, taukopaikat ovat kunnossa ja hoidettuja, karttaaineisto
on ajan tasalla painettuna sekä digitaalisesti verkossa ja mobiilissa.
Markkinoinnin keinovalikoima on otettava laajasti käyttöön,
miten ja mistä asiakas löytää kohteen ja voi vertailla muihin samanlaisiin
tuotteisiin ja alueen muuhun tarjontaan.
Varauspalvelut on luotava sen vuoksi, että asiakas voi helposti varata
ja ostaa palveluja, ja me pystymme selvittämään onnistuiko palvelu.
Kaikkea tätä ja vielä paljon muuta on Huomisen matkakohde ja
töihin on ryhdyttävä nyt heti.
TAINI RAJALA
Cursor Oy projektipäällikkö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti