Nimittäin muiden matkailuhankkeiden osalta samoihin aikoihin
lähinnä Luumäen Askolassa ja Miehikkälän nykyisen Salpalinja-museon tienoilla
ideat kaatuivat puolustusvoimien ehdottomaan kielteiseen kantaan.
Pitäessäni tänään Miehikkälässä Salpalinjan
Perinneyhdistyksen syyskokouksessa esitystä Salpalinjan matkailusta, sain
pienellä ”kilpailutussyötillä” esiin itse asiassa kolme paljastavaa
puheenvuoroa. ”Olisimmehan me olleet ensimmäisiä, mutta…”
Ensinnäkin Miehikkälän kunnansihteeri (kunnanjohtajaa ei
vielä Miehikkälässä silloin ollut) oli 1970-luvun puolivälissä lähestynyt
pitäjän ainoaa sotilasorganisaatiota, Miehikkälän Rajakomppaniaa ja sen
päällikköä ja kysynyt, voisiko nykyisen museomäen seudun saada matkailukäyttöön.
Komppanianpäällikkö kysyi kantaa Kouvolan sotilaspiiristä, josta tuli
ehdottoman kielteinen vastaus: ”Älkää ihmeessä siihen missään tapauksessa
mitään suunnitelko, se on yhden torjuntajoukkueen erittäin tärkeä ”kova
paikka”. Tämän kyllä tiesinkin.
Mutta tähän sain aikalaisvaikuttajalta lisätiedon, jos
oikein ymmärsin, kun hän puhui kunnanjohtajasta, että jokunen vuosi edellisen
tapauksen jälkeen Miehikkälän kunnan edustajat olisivat käyneen sotilaspiirissä
asiasta keskustelemassa. Vastaanotto oli ollut hyvin nuiva ja mikäli edelleen
oikein ymmärsin, vieraita oli käsketty olla asiasta suorastaan täysin hiljaa
tai jotain vastaavaa. Siis ei missään tapauksessa.
Kun esityksessäni ihmettelin, ettei Luumäen kunta ole saanut
tuhannen taalan paikalla Askolassa nykyistä enempää aikaiseksi, siis ei oikein
paljon, sain oitis kaksikin vastinepuheenvuoroa.
Toisessa puheenvuorossa kerrottiin, että Luumäen kunnalla
oli hyvin pitkälle meneviä suunnitelmia jo 1970-luvulla Salpalinjaan liittyvän
”turistirysän” rakentamiseksi. Hanke kaatui kaiketi puolustusvoimien kielteisen
kannan ohella maanomistajan ilmoitukseen ja haluun kehittää itse kohdetta
eteenpäin. Näin ei kuitenkaan ole parin korsun sähköistystä lukuunottamatta
suuressa määrin tapahtunut. Alueenhan raivasi nykykuntoon vuonna 1994 Kymen
Pioneeripataljoona.
Toisessa Luumäkeä puolustavassa puheenvuorossa tuli esiin,
että sittenkin puolustusvoimilla taisi olla maanomistajaa tiukemmin sormet
pelissä. Nimittäin tämä tielaitoksen palveluksessa aikanaan ollut kokousedustaja
sanoi, että hän olisi halunut raivauttaa vielä niinkin myöhään kuin 1980-1990
–lukujen vaihteessa Askolassa kuutostien vartta hirvinäkyvyyden parantamiseksi.
Tämäkin halu kaatui pv:n ehdottomaan kielteisyyteen; korsut olisivat tulleet näkyviin ja paljastaneet ohikulkijoille linnoituksen sijainnin. Itäblokki luhistui vasta
1990.
Mielenkiintoista on myös se, että muista kohteista Ylämaan
jälkeen Virolahti pääsi ”bunkkerialueellaan” liikkeelle jo 1980, valtatie 7:n
varressa kymmenen vuotta ennen NL:n kupsahtamista. Silloin auki oli vain yksi
pimeä korsu ja pätkä taisteluhautaa ja pieni kolmikielinen opaskyltti. Ja
huikeaa on se, että virallisen virolahtelaistiedon mukaan ensimmäisenä kesänä
vieraskirjamerkintöjen perusteella paikalla olisi käynyt peräti 6 000 kävijää!
Valtava määrä antiin nähden. Määrä taitaa olla vielä Virolahden ko. kohteen
ennätys! Infra alueella on nyt sentään aivan jotain muuta kuin avausvuonna. Eli
kohde kiinnosti silloin, niin kuin se kiinnostaa edelleen.
Tiukan sotilaskohteen ottaminen matkailukäyttöön ei siis ole
ollut pelkästään kuntien matkailuihmisten ja -yrittäjien saamattomuutta.
Hidasteensa on ollut keskeisesti sillä, että Salpalinjalla nähtiin puolustusvoimissa
merkitystä tavalla tai toisella aina Neuvostoliiton luhistumiseen saakka!
Jäi hyvä maku suuhun esityksestäni. Se loihti minulle ja
myös muille kuulijoille mielenkiintoista uutta. Hyvä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti