Klassinen tapa pöllyttää korsussa asujat pihalle on pudottaa
savuhormista käsikranaatti sisään. Partiokaveri pannaan oviaukolle hoitelemaan
konepistoolilla ne, jotka henkitoreissaan tuhkat silmillä ulos pyrkivät. Näin
korsun asukkaiden tuhoaminen on helppoa ja tekijöilleen turvallista!
Salpalinjan korsujen suunnittelijat päätyivät eliminoimaan
edelläkuvatun äärimmäisen yksinkertaisella painovoimaisella ratkaisulla.
Korsuliesi, hella, tai kamina sijoitettiin rakenteeseen
sivuun siten, että sen savuhormi nousee viistosti ylös ja yhtyy suoraan korsun
katolle nousevaan ”päähormiin” . Vastaavasti ”päähormi” jatkuu hellahormin
yhtymäkohdan jälkeen edelleen suoraan alaspäin ja kääntyy ja tulee ulos
seinästä joko korsun oven ulkopuolella sisäänmenoaukossa tai korsun
ulkoseinästä sisäänmenoaukon vieressä.
Näin vihollisen partiokaverin tiputtama käsikranaatti
ohittaa hellanputken ja jatkaa matkaa alaspäin ja kopsahtaa ovenpielessä
sisältä olijoita odottavan partiokaverin jalkoihin. Aikaa on siinä vaiheessa
niin vähän, että kranaatti räjähtää konepistoolimiehen varpailla.
Jo se tieto, että tällainen savuhormin suojausmenetelmä oli
teräsbetonikorsuissa, pallokorsuissa ja kenttälinnoitetuissa korsuissa, pani
varomaan ainakin käsikranaatin pudotusta savuhormiin, tai ainakin varomaan
lähettämästä kp-miestä liian lähelle oviaukkoa.
Harri Ukkosen tarkkaavaisuuden ansiosta täsmennän, että kenttälinnoitetuissa korsuissa ja kaiketi myös pallokorsuissa kranaatti ei putoa korsun ulkopuolelle vaan ohjausputken päässä olevaan kivistä rakennettuun räjähdysonteloon. Mikäli vihollisella oli tieto tb-korsujen kranaatin ulosohjausputkesta, kyllä se varmaan hillitsi ja pani harkitsemaan menettelytapojaan myös kenttäkorsujen ja pallokorsujen miehistön tuhoamisessa.
Harri Ukkosen tarkkaavaisuuden ansiosta täsmennän, että kenttälinnoitetuissa korsuissa ja kaiketi myös pallokorsuissa kranaatti ei putoa korsun ulkopuolelle vaan ohjausputken päässä olevaan kivistä rakennettuun räjähdysonteloon. Mikäli vihollisella oli tieto tb-korsujen kranaatin ulosohjausputkesta, kyllä se varmaan hillitsi ja pani harkitsemaan menettelytapojaan myös kenttäkorsujen ja pallokorsujen miehistön tuhoamisessa.
Myös ilmastointiputket, jotka varsinkin pallokorsuissa
nousivat savuhormin lailla ylös katolle oli suojattu samalla tavalla.
Järeissä teräsbetonikorsuissa ei ole katolle nousevia
ilmaputkia. Ilmanottoaukot sisäänmenoaukon seinässä oli suojattu teräsritilöin.
Tietysti ne oli sopivalla sorkkaraudalla käännettävissä irti ja kranaatti
voitiin pudottaa aukosta sisään. Vaan tähänkin oli rakentaja varautunut.
Monessa korsussa ilmanottoritilän alapuolella polvenkorkeudella tai alempana on
aukko, josta, hupsista, äsken ritilän taakse pudotettu kranu putosikin
pudottajan jalkoihin saman tien! Ja taas ei kiire enää auttanut!
Tb-korsujen sisäpuolelta voitiin panssarioven yläkulmasta
luukullisesta putkesta niin ikään pudottaa kranaatti oven taakse. Näin saatiin
vihamielisissä aikeissa sisällepyrkivät miettimään toimintamotiiviaan
uudelleen, jos henkiin jäivät. Niissä korsuissa, joissa panssariovi on usean
metrin päässä ulkoseinästä sisäkäytävässä ja joka tekee vielä suorankulman
oveen päin, käsikranaatin sirpalevaikutuksen lisäksi kohtalokasta on
todennäköisesti jo räjähteen painevaikutus.
Mutta mitäpä tätä systeemiä sen tarkemmin paljastamaan.
Käykääpä katsomassa korsuissa, miten juttu on hoidettu. Museoilla oppaat ensi
kesänä kernaasti esittelevät homman paikan päällä.
***
Tämä nyt ei suoranaisesti edelliseen yksityiskohtaan kuulu, pikemminkin edelliseen blogiin, mutta laitan tähän linkin Otto Auran blogiin, jossa hän puhuu Salpalinjan rakennusurakoitsijoista ja heidän työnsä valvonnasta.
http://otonkirja.blogspot.fi/ 2012/11/ salpalinja-ja-urakoitsijat.html
***
Tämä nyt ei suoranaisesti edelliseen yksityiskohtaan kuulu, pikemminkin edelliseen blogiin, mutta laitan tähän linkin Otto Auran blogiin, jossa hän puhuu Salpalinjan rakennusurakoitsijoista ja heidän työnsä valvonnasta.
http://otonkirja.blogspot.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti