Salpalinjan korsujen ovet ja juoksuhaudat ovat avautuneet
yleisölle vasta viime vuosina kuntien ”löydettyä” jyhkeästä puolustusasemasta
näyttämisen arvoisia matkailukohteita. Miehikkälän korsumuseo on yksi
vaikuttavimmista. Ensimmäisen lyhyen matkailukauden 5 500 kävijää olivat
näkemäänsä yllättyneen tyytyväisiä.
Ylipäällikkö Mannerheim päätti itärajan linnoittamisesta jo
runsaan viikon kuluttua Talvisodan päättymisestä. Uhanalaisin suunta ja samalla
tärkein linnoitettava alue oli Suomenlahden ja Saimaan välinen kannas
Virolahdelta Luumäelle.
Linnoitusketjun vahvin ja ainoa yhtenäinen osa
rakennettiinkin Virolahden Klamilasta Miehikkälän ja Ylämaan kautta Luumäen
Kivijärveen. Siitä Saimaaseen ja edelleen Pieliselle saakka puolustusasema
nojautuu vesistöihin. Pieliseltä pohjoiseen mentäessä linnoitettiin tärkeimmät
teiden suunnat Kemijärven – Sallan tasalle asti.
Tuhat autokuormaa korsua kohti
Salpalinjan rakentaminen alkoi huhtikuun lopulla 1940. Töitä
oli aloittamassa muun muassa 900 miehen ruotsalainen vapaaehtoisjoukko.
Linnoitustyöt olivat laajimmillaan maaliskussa 1941. Silloin työmaalla oli
väkeä lähes 35 000 miestä. Työt keskeytyivät jatkosodan alettua. Ne
käynnistettiin uudelleen kesällä 1944.
Salpalinjassa on noin 700 teräsbetonikorsua. Esimerkiksi
yhden järeän korsun rakentamiseen tarvittiin puuta, rautaa ja betonia 4 000
tonnia, Se on tuhat neljän tonnin autokuormaa!
Kivestä rakennettua panssariestettä puolustuslinjassa on 200
kilometriä ja kaivantoestettä 130 kilometriä.
Kenttälinnoitettuja majoituskorsuja linjaan tehtiin 700
kappaletta, konekivääripesäkkeitä 1 250 ja tykkiasemia 500 kappaletta sekä
piikkilankaestettä 315 kilometriä. Puusta, kivestä ja maasta tehdyt
kenttälinnoitteet ovat jo hävinneet joko purettuina tai lahonneina.
Linnoitustöiden kokonaishinta ei ole täysin selvillä.
Suuntaa antaa kuitenkin vuoden 1941 valtion budjetti. Siitä oli osoitettu
pelkästään Salpalinjaan 1,1 miljardia markkaa eli peräti viisi prosenttia
valtion kokonaismenoista.
Salpalinjalla ei taisteltu. Sen välillistä vaikutusta sodan
lopputulokseen on silti pidetty merkittävänä. Salpa-asema oli rakennettu Suomen
puolustuksen pitäväksi lukoksi ja sen myös varmasti silloinen vihollinen tiesi.
Aidot aseet ja kalusteet
Miehikkälän kunnan, pitäjän veteraanijärjestöjen ja
rajavartioston yhteis- ja talkootyöllä korsumuseo valmistui esittelykuntoon
viime kesäkuun lopussa. Reilussa puolessa vuodessa oli Taavetin tien varteen,
parin kilometrin päähän Miehikkälän kirkolta paljastunut edustava näkymä
”unohduksissa" olleesta Salpalinjasta.
Puolentoista hehtaarin suuruinen museoalue käsittää neljä
erilaista kallioon louhittua korsua. Ne on kalustettu ja aseistettu. Yhdessä
korsuista on sota-ajan pienesinenäyttely. Myös yhteyshaudat ja pätkä
panssariestettä on entisöity. Uutta on maan päälle rakennettu korsukanttiini.
Museoalue on mäenrinteessä. Liki 20 metrin korkeusero antaa alueelle jylhän ilmeen. Ensi kesäksi korkeimmalle paikalle nousee ilmavalvontatorni, jolloin museo saa samalla näköalapaikan.
Korsumuseon ulkoista näyttävyyttä arvioitaessa on kuitenkin
muistettava linnoituksen maastoutusvaatimukset. Linnoitushan ei tietenkään
saanut olla helposti havaittava ”turistinähtävyys”.
Vasta tutustuminen juoksuhautoihin ja kalliorinteeseen
louhittuihin betonikorsuihin avaa kohteen mittasuhteet. Autenttisuutta
korostavat aseet; korsutykin tähtäimen läpi tai konekiväärin takaa
ampuma-aukosta luotu silmäys etumaaston kiviesteille voi herättää mielikuvan
puolustustaistelijan tunnoista tositilanteessa.
Tiedoksi nuorille
Korsumuseon aikaansaamisessa tekivät veteraanit suuren työn.
- Halusimme kunnostaa palan Salpalinjaa alkuperäiseen asuun
nimenomaan nykyisiä ja tulevia sukupolvia varten. Heidän on hyvä tietää,
minkälaisia uhrauksia Suomen itsenäisyyden hyväksi on tehty, maanviljelijä,
reservin vääpeli Heimo Harjula sanoo.
- Ja tuota tietoa esimerkiksi Salpalinjasta tuntuu
nuoremmilla olevan varsin vähän. Se kävi selvästi ilmi opastaessamme museoon
tutustujia viime kesänä, Harjula jatkaa.
Miehikkälän korsumuseo ei ole vielä lopullisesti valmis.
Sitä parannetaan kaiken aikaa.
- Korsumuseon kehittelyssä seuraava askel ilmavalvontatornin
rakentamisen lisäksi on kunnostaa kävelypolkuja pitemmälle puolustuslinjaan.
Mahdollisesti korsun tai kahden kunnostus majoituskäyttöön tulee myös
kysymykseen. Opastusta tehostetaan videoin ja kielitaitoisin oppain. Myös
yhteistyötä naapurikuntien kanssa pyrimme virittelemään, Miehikkälän
korsumuseotoimikunnan puheenjohtaja majuri evp Arto Lavento kertoo.
Pitkään reserviläistyössä mukana ollut maanviljelijä,
reservin ylivääpeli Erkki Maaskola pitää luonnollisena, että museon opastus
siirtyy aikanaan veteraaneilta reserviläisjärjestöjen huoleksi.
- Eivät ikääntyneet veteraanit enää kauan jaksa. Meillä
nuoremmilla on velvollisuus jatkaa heidän työtään. Veteraanit ovat tämän maan
meille taistelleet. Koskematon Salpalinja on yksi itsenäisyytemme muistomerkki
ja vapautemme symboli. Se tulee jokaisen suomalaisen tuntea, Maaskola
muistuttaa.
Miehikkälän korsumuseo on auki kesäkuukausina joka päivä.
Lisätietoja saa Miehikkälän kunnantoimistosta, puhelin 952- 77270.
Terho Ahonen
*****
Tuo edellä oleva blogiksi ylipitkä juttu (ja kolme kuvaa) on julkaistu
Reserviläinen-lehdessä maaliskuussa 1988, kohta 25 vuotta sitten. Jutun
kirjoitusajankohtana Salpa-asemasta kerrottiin laajemmin vain yhdessä kirjassa,
Reino Arimon Suomen linnoittamisen historiassa 1918-1944. Tuota kirjaa en
tuolloin tiennyt olevankaan, eikä sitä ollut siis käytössäni. Mahdolliset
lukijat, saatte himokkaasti käydä kiinni virheisiini, niitäkin jutussa on.
Julistan täten selkeiden asiavirheiden etsintäkilpailun, havainnot
kommentti-osioon. Jokaisesta löydetystä virheestä lupaan palkinnoksi
kuvainnollisen papukaijamerkin! Tietysti muutenkin juttua voi kommentoida.
*****
Eipä ole kukaan tätä kirjoitusta lukenut, kun ei ole virheisiin tarttunut.
Selkeä paikkavirhe on se, kun kirjoitin Salpalinjan rakennetun Virolahden Klamilasta ... (siellä on kyllä Sydänkylän patterin kahden rt-tykin tuliasemat), mutta oikeampi määre on Virolahden Ravijoelta ja vielä tarkemmin Siikasaaren niemen tyvestä ja jos pilkkua viilataan Santsaaren korsut luetaan Salpalinjaan, vaikka saaressa ovatkin. Ravijoki on Klamilasta seuraava kylä itään.
Toinen epätarkkuus on, kun puhun yhden korsun rakentamiseen tarvittavasta materiaalista. Puhun 4000 tonnista, puuta, rautaa ja betonia. Tähän lukuun kuulunee myös ainakin osin korsumontusta kertaalleen nostettu maa- ja kiviaines. Lähteenä minulla tässä oli evl evp Arto Lavennon 1960-70 -lukujen vaihteessa kirjoittama salainen esitelmä, jonka olen häneltä käyttööni saanut 1980-luvulla. Kun tuohon neljään tuhanteen tonniin lisätään korsun suojakiveys ja vielä sen päälle montusta kaivettu ja takaisin lapioitu maa, niin ollaan Arvo Tolmusen ja Ilkka Länsivaaran Salpa-asema - sodan monumentti kirjassa esitetyssä 10 000 tonnin massojen liikuttelumäärässä. Se olisi noin 3000 silloista kuorma-autokuormaa vastaava määrä!
*****
Eipä ole kukaan tätä kirjoitusta lukenut, kun ei ole virheisiin tarttunut.
Selkeä paikkavirhe on se, kun kirjoitin Salpalinjan rakennetun Virolahden Klamilasta ... (siellä on kyllä Sydänkylän patterin kahden rt-tykin tuliasemat), mutta oikeampi määre on Virolahden Ravijoelta ja vielä tarkemmin Siikasaaren niemen tyvestä ja jos pilkkua viilataan Santsaaren korsut luetaan Salpalinjaan, vaikka saaressa ovatkin. Ravijoki on Klamilasta seuraava kylä itään.
Toinen epätarkkuus on, kun puhun yhden korsun rakentamiseen tarvittavasta materiaalista. Puhun 4000 tonnista, puuta, rautaa ja betonia. Tähän lukuun kuulunee myös ainakin osin korsumontusta kertaalleen nostettu maa- ja kiviaines. Lähteenä minulla tässä oli evl evp Arto Lavennon 1960-70 -lukujen vaihteessa kirjoittama salainen esitelmä, jonka olen häneltä käyttööni saanut 1980-luvulla. Kun tuohon neljään tuhanteen tonniin lisätään korsun suojakiveys ja vielä sen päälle montusta kaivettu ja takaisin lapioitu maa, niin ollaan Arvo Tolmusen ja Ilkka Länsivaaran Salpa-asema - sodan monumentti kirjassa esitetyssä 10 000 tonnin massojen liikuttelumäärässä. Se olisi noin 3000 silloista kuorma-autokuormaa vastaava määrä!
2 kommenttia:
Täytyy myöntää: en huomannut noita. ;-)
Tämä kommentipalsta on takkuillut. Jokohan nyt ottaisi vastaa. Hyvä Juha. Ei voi olettaa, että paikkakuntatietous LPR-tasalla olisi niin hallinnassa, että kyläntarkkudella Virolahtea tuntisi. Ja tuo massamäärä on tulkinta ja arviojuttua. Maavaraisessa korsussa kyllä 10 000tonnia täytyy, kallioon louhituissa 4 000 tonnia voi olla lähellä totuutta.
Lähetä kommentti