Viimeisen viikon aikana varsin paljon julkisuutta saaneet Venäjän joukkojen Ukrainaan aloittaman ”Wagner-linjan” panssariesteet ovat lähinnä huvittaneet asiantuntijoita. Vain noin 300 kilon (lähde diplomi-insinööri Veikko Luomi) painoisista ja 90 senttiä (lähde Yle) korkeista betonitetroista, ”puutarhakoristeista”, maanpintaan asetellut panssariesteet työntyvät kuivalla kelillä vaikkapa Ladoilla (henkilöauto) syrjään. Panssareita ne eivät pidättele millään kelillä.
Salpalinja
on vedetty vertailuna mukaan jo useammassa mediajutussa aivan toisen luokan
esteenä. Salpalinjan, varsinkin panssariesteiden tehoa on pidetty ammattipiireissä
ajastaan jääneenä. Mutta onko Salpalinja kokonaan aikansa elänyt?
Seuraava
pohdiskelu ei paljasta mitään sellaista, jota valvontakomission vaatimuksesta
ei Neuvostoliitolla / Venäjällä olisi ollut jo tiedossa syyskuun lopulta 1944
lähtien. Silloinhan kaikki Salpalinjaan liittyvät asiakirjat, kartat ja piirustukset
piti luovuttaa valvontakomissiolle. Ja tekihän se ainakin kaksi retkeä Salpalinjaan.
Niillä punaupseerit visusti kirjasivat ylös näkemänsä tulevia tarpeita varten.
Ja mitäs ne tarpeet olisivat olleet muita kuin Suomeen kohdistuvan hyökkäyksen sujuvuutta
palvelevia maastotietoja.
Ja niin kuin
tiedämme, sitä hyökkäystä vielä näihin päiviin mennessä ei ole tullut. Olisivatkohan
saatu linnoitusaineisto ja tiedustelut osasyynä asiaan?
Linnoittamisen,
joukkojen ja aseiden suojan tarve ei ole hävinnyt nykysodissakaan mihinkään.
Puolustusvoimat
perusteli taannoin Salpalinjasta luopumistaan sillä, että nykysodissa ei synny
maarintamia. Sota on liikkuvaa ja sitä käydään ilmasta käsin lentokonein, ohjuksin
ja viimeisenä ”villityksenä” droonein. Mutta kyllä tuolla Ukrainassa näkyy
maajoukkojakin olevan vaikka millä mitalla. Ne liikkuvat maanpinnassa. Ja kyllä
kai suojautuminen, kaivautuminen kuuluu nykyajankin jalkaväkisotilaan pitkän
iän salaisuuteen?
Salpalinja
on yhä paikoillaan. Kivieste 225 kilometrin matkalla on muutamien satojen
metrien pätkiä viljelyksillä ja teiden aukkoja lukuun ottamatta pystyssä. Salpalinjan
teräsbetonikorsut, Kuusamoon rakennettuja 32 teräsbetonikorsua ja yhtä E
18 tielinjauksen alle jäänyttä Virolahden korsua lukuun ottamatta, ovat yhä paikoillaan.
Edelliset räjäytti Neuvostoliitto miehittäessään Kuusamoa laittomasti syksyllä
1944 aseleposopimuksen ja välirauhan jälkeen. Jälkimmäisen posautti moottoritien
alta YIT!
Salpalinjan
korsuihin valettu betoni ”kovettuu” sata vuotta; se siis vahvistuu vielä
parikymmentä vuotta! Salpalinjahan on nykyisin yksityistä omaisuutta, pois lukien
kuntien ja valtion maat. Tietysti tarvittaessa ”sotatilalakeja” varmaan löytyy nopeastikin
palauttamaan rakenteet valtion käyttöön.
Kahdessa viikossa puolustusvalmis
Yli-ikäisenä
reserviupseerina ja etulinjan toiveajattelijana puheitani voidaan tietenkin
pitää katteettomina. Mutta sanon silti:
Salpalinjan rakenteet
ovat otettavissa parin viikon työllä puolustuskäyttöön. Linnoituksella on edelleen
jonkinlainen hyökkääjän toimintoja ohjaava, suuntaava vaikutus. Mutta aivan
varmasti Salpalinjalla on vähintään suoja-arvo vihollisen maahyökkäyksiä
vastaan!
Suomen itärajalla
Salpalinja on yhä puolustuksellisesti parhaassa mahdollisessa maastossa ja
paikassa. Sen paremmin sitä eivät nykyupseeritkaan voisi maastoon sijoittaa. Tämän
olen kuullut monen ammattiupseerin suusta.
Tilanne vain
on nyt se, että meillä sattuu olemaan itärajalla valmiiksi sijoitettu,
kestolaitteiden osalta rakennettu ja kaivantojenkin osalta vain puhdistuskaivuja
ja puuston raivauksia vajaa valmis puolustusasema. Sen käyttöönottamiseen ei
tarvita kuin miehiä, lapioita, moottorisahoja ja teiden aukkojen sulkemiseen
kaivinkoneita.
Kallioon
louhitut kaivannot, tst- ja yhdyshaudat vaativat vain pientä pensaston
raivausta ja siivousta.
Puutavaraa,
kakkosnelosta ja lautaa, tarvitaan teräsbetonikorsujen majoitustilojen
sisustamiseen, lavereiden rakentamiseen. Rautakaupasta saa vaikkapa Upo-kamiinoita
korsun lämmityslaitteeksi (minulla on koeteltua kokemusta, toimii). Hätätilassa
telttakamiinakin poistaa kosteutta ja tuo lämpöä.
Soveltuu
nykytaisteluun nykyasein
Korsuaseita
ei enää ole. Nykyiset kevyet konekiväärit soveltuvat sellaisenaan
linnoitteisiin.
Salpalinjan
teräsbetonisissa asekorsuissa on noin 300 paikkaa konekiväärille, joista nykyisillä
jalkaväen konekivääreillä pystyy ampumaan. Lisäksi panssarintorjuntatykkien
tuliasemat teräsbetonikorsuissa, noin 50 kappaletta, soveltuvat samoin
konekiväärin tuliasemiksi. Ampumisen epämukavuus korvautuu hyvällä suojalla,
puusta voi tarvittaessa rakentaa apujalustaa aseelle.
Maahan
kaivetut taistelu- ja yhteyshaudat sekä panssarikaivantoesteet vaativat puuston
raivausta ja pohjalle kaatuneen maan tai karikkeen poistamista, kaivannon
syventämistä.
Lähes
valmiit taisteluasemat ja ampumasyvennykset antavat hyvän suojan yksittäisen
taistelijan tulitoiminnalle rynnäkkökiväärillä. Sen tulinopeus ja tehokkuus ovat
jotain muuta, kuin viime sotien aikaisilla kivääreillä.
Ampuma-alojen
raivaus moottorisahoin tai hakkuukonein ei ole iso homma. Samalla syntyy
murroste eteen.
Nykyajan panssaritorjunta-aseet
taas soveltuvat linnoituksessa avoasema-ammuntaan siinä, missä tahansa muussakin
taisteluasemassa.
Kiviesteillä, maahan upotettua ja kiilattua, on maastossa ainakin ohjaava ja joka tapauksessa hidastava vaikutus. Umpimetsiin ja soille hyökkääjä tuskin menee.
Kenttätykistön
toiminta on sellaisenaan käyttökelpoista linnoitustaisteluun.
Lisätehoa
ennaltaehkäisevälle pelotteelle
Salpalinja
ei ratkaise tietenkään yksin mitään. Se on valmis olemassa oleva rakennelma
siellä missä pitääkin. Salpalinjaa olisi viisasta käyttää soveltuvin osin nykyarmeijamme
hyväksi ja ennen kaikkea suojaksi. Ihmettelisin, jos ei käytettäisi.
Eihän vanha ole
kelvotonta vain iän takia, jos se toimii. Esimerkiksi Haminan 1700-luvun
linnoituksen vallit oli piirretty viime sotien Salpalinjan Hamina-Taavetti
-linjan ”eteentyönnetyiksi” panssariesteiksi kaupungin kohdalla rantamaantien suunnassa. Haminan linnoituksen vallit ohjaavat tarvittaessa vieläkin
vihollisliikennettä puolustajan kannalta sopiviin torjuntakapeikkoihin!
Edelleenkin
korostan sitä, että Salpalinja on soveltuvin osin helposti ja nopeasti otettavissa
itärajan puolustuksemme vahvistukseksi ja lisäsuojaksi. Kun se kerran on jo
olemassa, hulluahan olisi, jos sen rakennelmien suoja- ja käyttöarvoa ei
varauduttaisi käyttämään.
On syytä
uskoa, että Salpalinja, Suomen puolustusvoimat ja Nato nojaavat vielä toisiinsa.
Ne yhdessä muodostavat sellaisen ennaltaehkäisevän pelotteen, jota
itänaapurimme, meidän ajattelumme vastainen ”käyttöjärjestelmä”, ei rohkene uhmata!
Salpalinja
on ajankohtainen itärajamme varmuusvara! Museovirastollakaan ei luulisi olevan
tähän mitään sanomista; ennaltaehkäisevänä pelotteena Salpalinja ei
museaalisestikaan tuhoudu!
1 kommentti:
Mikä ettei...
Lähetä kommentti