Ylämaan Kotiseutuyhdistyksen vuonna 2011 vireille panema
Salpalinjan esittelyyn aikanaan Hostikalle hankittujen aseiden siirtäminen
korsusta B 132 korsuun B 186 toteutettiin vihdoin lauantaina 1.10.2016.
Matkailuvalmiutta korsuaseiden siirto Ihakselan entisen koulun läheltä kahden
kilometrin päähän Urpalanjoen länsipuolelle parantaa monella tavalla. Parempi
linnoituskokonaisuus, kuivempi ja maastossa näkyvämpi korsu ja turvallisempi
pysäköintimahdollisuus olivat etuja, joita haettiin.
Hostikan alueen linnoituskokonaisuuden kunnostusta tällä vuosikymmenellä on edesauttanut Etelä-Karjalan Virkistysaluesäätiö. Se muun muassa avusti kotiseutuyhdistystä näiden asesiirtotalkoiden järjestelykustannuksissa.
Hostikan alueen linnoituskokonaisuuden kunnostusta tällä vuosikymmenellä on edesauttanut Etelä-Karjalan Virkistysaluesäätiö. Se muun muassa avusti kotiseutuyhdistystä näiden asesiirtotalkoiden järjestelykustannuksissa.
Panssarintorjuntatykin 45 K 40:n ja Maxim-konekiväärin siirto
jalustoineen sai vauhtia, kun kotiseutuyhdistyksen varapuheenjohtaja Erkki
Mäkinen sai homman tehtäväkseen viime keväänä. Kun vielä Salpalinjan
Oppaisiin kuuluva Petri Nurmela tarjosi nyt syksyllä Mäkiselle avuksi
oppaita, alkoi tapahtua. Konekiväärin siirto tiedettiin helpoksi, mutta
painavan korsutykin siirtämiseen tarvittiin onneksi saatavilla olleen asennus-
ja purkuohjeen tarkkaa tavaamista ja työ- ja tarvekalujen hankintaa; tykin
panssarilevyjen pultteihin sopiva erikoishylsy saatiin lainaksi Miehikkälän
Salpalinja-museolta.
Valmisteluihin kuului uuteen sijoituskorsuun poliisin
vaatiman lukittavan kalterioven hankinta ja asennus sekä irroitettavien aseiden
pulttien voitelu ja löysennys. Aseet olivat hyvässä rasvassa ja kaikki mutterit
ja pinnapultit alkoivat avautua. Mäkisen ja Heikki Jokimiehen seitsemän tunnin
valmisteleva aherrus kaksoisasekorsulla viikko aikaisemmin nopeutti itse
talkoopäivän työtä.
Aseiden siirtotalkoisiin saapui paikalle Salpalinjan Oppaat
ry:n kautta Nurmela mukaan lukien yhdeksän opasta: Mauno Sirén, Juha Huttunen,
Kari Tahvanainen, Timo Kuhmola, Matti Kyöstilä, Markku Kaulio, Terho Ahonen ja
hänen kutsumanaan aseasiantuntijana Salpalinja-opas Hannu Lavonen. Mäkisen
kutsumana paikkakunnan miehinä olivat töissä Heikki Jokimies (tykin osien
kuljetus kuorma-autolla), Markku Aapro (tykin osien lähikuljetus traktorilla),
Pertti Metsämuuronen (kk:n kuljetus avolavapakettiautolla), Veikko Husu sekä
Matti Lapatto Myllykoskelta (kesäasukas Ylämaalla). Aseiden siirron taltioi
kuvanauhalle StoryTV Oy:n kahden miehen kameraryhmä Lappeenrannasta.
Alkupuheiden ja tehtävänannon myötä lähes koko joukon
sulloutuminen samaan korsuun Kirpuntien varressa näytti alkuun kaaokselta.
Tuntui, että ukkoja oli sisällä enemmän kuin mahtui. Mutta varsin pian porukka
jakautui konekiväärin ja sen jalustan irrotukseen sekä tykin kimppuun.
Tämän blogin kirjoittaja keskittyi tykin siirtoon kameralla
ja välillä myös hanskoin. Ensimmäinen huomio oli, että tykin purussa oli tilaa
vain kahdelle miehelle, tosin pari miestä saattoi valmistella tykin painavien
osien turvallista alaslaskua erinäisin köysi- ja lankkuratkaisuin.
Sinänsä selkeät tykin asennusohjeet eivät ihan kaikkea
kertoneet. Vei pienen tovin ennen kuin putken kannattimen (kehto /
suuntauskoneisto) kiilaratkaisut ”avautuivat” asentajille ja hoksattiin
rakenteen pimeällä puolella vielä yhden kiilauran vaativan putkessa olevan
vastaavan kiilaulokkeen kääntämistä (putken kiertämistä) kohdalleen. Sen
jälkeen putki oli laskettavissa maahan. Runsas tykkirasva vaati kädensijoikseen
kantoliinoja.
Seuraava huomio tuleekin teräsbetonikorsun ovien kapeuteen,
kynnysten korkeuteen ja ulko-oven suojakulmauksen (ettei vihollinen ulkoapäin
pääse korsuovea ampumaan suorasuuntauksella) kääntövaraan. Osoittautui, että
putkea ja muitakaan osia ei pysty ovesta kaksi miestä rinnakkain kantamaan, ei
mahdu. Ja varsinkaan kehdon ja suuntalaitteiston kantamisessa oven läpi ei mahtunut
miehiä siirtymään vastakkaiselle puolelle avuksi.
Tykinputken pituus ja korsun betonirakenne oli tietenkin
mitoitettu niin, että putki mahtui toisesta päästä kohotettuna kääntymään
kulmauksesta ulos, juuri ja juuri! Kuuteen mieheen liinoilla kuljetettuna putki
kulki kuin ruumisarkku vapaassa tilassa hyvin.
Hankalin kuljetettava niin ulkona kuin varsinkin korsun
sisällä oli mainittu kehto- ja suuntauslaitteisto. Se lienee ollut osista
painavin, saattoi lähennellä 200 kiloa, ja kun sen ympärille ei juuri neljää
miestä enempää kerta kaikkiaan mahtunut; miten siinä ovista sitten kuljet?
Kantopuun sitominen suuntauskoneiston pyörien avulla laitteistoon auttoi
hetkellisesti, mutta kantopuukaan ei voinut olla läheskään niin pitkä kuin
tykin putki, jotta se mahtui kääntymään kulmissa.
Pst-tykkiaseman etulevyä vasten sisälevyllä (paksuus 75 mm)
sidottu pallo ja sisälevy olivat jo helpompia kuljetettavia ”korennolla”, kun
vain kantopari piti huolen, etteivät rasvaiset osat liukuneet toisen käsille.
Suuntauslaitteiston rullakisko- ja siirtorataskaari oli kevein siirrettävä
tykin osa. Kaikkien tykin osien kokonaispaino lähentelee 400 kiloa (en löydä
tähän hätään korsutykin painoa, tietääkö joku?).
Kun tykinosat oli saatu korsusta ulos, siirtokuljetukseen
käytettiin Jokimiehen puunkuljetusrekkaa. Nostoliinojen avulla ihmiselle
painavat osat olivat puutavaranosturille hyöheniä.
Siitä kun miehet menivät korsuun sisään, korsukanuunan osat
olivat ulkona ja auton pankolla alle kolmessa tunnissa ja kuljetus kohti uutta
tuliasemaa alkoi. Konekivääri oli samassa ajassa ollut jo uudessa paikassa
”tulivalmiina” pienen tovin.
Talkooväen ruokatauon jälkeen alkoi pohdinta, mitä kautta
kuorma-autossa asennettavasta korsusta noin sadan metrin päässä olevat tykin
osat siirretään traktorin etukuormaajan kanssa lähelle korsua. Sopiva reitti
löytyi. Korsun oviaukko oli kuitenkin traktorille ajokelvottoman alamäen alla.
Painavimmat osat laskettiin lankkujen päällä ”pyllymäkeä” alas oviaukon
tasanteelle. Siitä alkoi edellistä uloskantoa vastaava ähellys osien
raahaamiseksi päinvastaisessa järjestyksessä korsuun sisään.
En käy kuvailemaan sitä tuskaa jota edellistä korsua
korkeamman kynnyksen ylittäminen hankalimman kannettavan eli kehto- /
suuntauslaitteiston kanssa oli. Mutta sisälle sekin saatiin.
Edellistä ennen oli kuitenkin saatava paikoilleen pallo ja
sitä tukeva sisälevy. Se purkuvaiheessa saadulla kokemuksella köysillä ja
ketjutaljalla vetäen etulevyn pultin reikien kautta ulkopuolelta onnistui jo
nopeasti.
Korsutykeistä 26 kappaletta oli asennettuna paikoilleen
jatkosodan alussa. Jokainen oli vaatinut edellä mainitun suuntauskaaren
rullakiskojen ja rataskehän kiinnityskorvakkeiden mukauttamisen betoniin
valettuun pulttijakoon. Oletan, että jakomalli on ollut olemassa, mutta käytännössä
valu ei ole onnistunut samalla tavalla, joten jokaisessa korsussa oli oma
pulttijakonsa. Siksi jo asennusohjeessakin todetaan korsutykkien olevan
korsukohtaisia. Ja kun tykit on korsuista aikanaan siirretty varastoihin, on
osat visusti ryhmitetty samaan korsukokonaisuuteen merkittynä kuuluvaksi
tiettyyn korsunumeroon (tästä sain sattumalta eilen illansuussa välikäden
kautta kylmän sodan aikaisen aikalaisvahvistuksen).
Tässä oli Ylämaan tykinsiirron yksi jännitysmomenteista,
siis sattuuko pulttijako? Ihme kyllä kuudesta kiinnityspultista neljä oli
kohdallaan, viides oikeni paikalleen muutamalla moskan iskulla. Kuudes pultti
oli reiän mitan sivussa, se oli katkaistava akkurälläkällä!
Tämän jälkeen homma sujui välillä ähisten ja puhisten,
välillä toispuoleisen elämän hirviöiden nimiä voimakkaasti toistaen ja joku
hävetön sanakin saattoi lipsahtaa asennusmiehistön kirskuvien hampaiden
välistä, juuri kun voimat olivat loppumassa. Mutta jälleen käytäntö osoitti,
että voimasanoillakin on merkityksensä ja riittävä apu niistäkin saatiin.
Noin kahdessa ja puolessa tunnissa tykin osat ”loksahtivat”
paikoilleen ja ase on Hostikan korsussa toimintavalmiudessa, valmiina
Salpalinja- ja kotiseutuoppaiden esiteltäväksi. Ylämaan Kotiseutuyhdistys
syksyn ja tulevan talven aikana luo järjestelmän, jolla korsuaseisiin ja
yleensä ko. korsuun pääsee tutustumaan. Siihen saakka apua löytyy Salpalinjan
Oppaiden sivuilta ylämaalaisen Petri Nurmelan yhteystietojen kautta.
Vielä yhteenvetona on todettava, että noin kuusi tuntia
kestänyt historiallinen Ylämaan tykinsiirto-operaatio oli paitsi onnistunut
myös huikea kokemus ainakin Salpalinja-oppaille. Tykkikorsukohteissa mukana
olleilla oppailla on nyt ainakin tunti asiaa kerrottavana pelkästään siitä,
kuinka tykki puretaan ja kootaan.
Erityisen huomionarvoista on myös se, että kenelläkään
asennuksessa mukana olleella talkoolaisella ei ollut mitään kokemusta vastaavan
tykin purkamisesta ja asentamisesta. Siitä johtuen muutama muutaman minuutin
tuumaustauko työn etenemisessä saattoi olla viisasta ja hyvä niin. Tykin osat
kuin niiden käsittelijätkin jäivät ehjäksi. Hillitty innostus ja mielenkiinto
olivat operaation kantava voima.
Korsutykin ja konekiväärin siirto-operaatio eilen
(1.10.2016) Ylämaalla siirsi myös em. aseiden asennustaidon uudelle
sukupolvelle. Se on merkittävä osa Salpalinja-perinteen vaalimista ja viemistä
kohti tulevaisuuden hämärää!
Tämän tekstin jälkeen olevat kuvat ovat blogikirjoittajan
ottamia. Julkaisen ne tässä vastoin aikaisempaa kuvatonta käytäntöäni siksi,
että vastaavia siirtokuvia ei aivan pian ole Salpalinjassa otettavissa. Klikkaa kuvia isommaksi.
TERHO AHONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti