Blogi päivitetty ja kuvia lisätty 28.9.2016 maastokäynnin jälkeen.
Jatkosodan alettua kesäkuussa 1941 myöhemmin Salpalinjaksi kutsuttuun linnoitukseen jäi paljon keskeneräisiä korsuja. Maavaraiset korsut olivat joko valettuja tai ei. Valamattomina niistä ei ollut juurikaan hyötyä enää kolme vuotta myöhemmin kesällä 1944. Sen sijaan korsuja varten kallioon louhitut montut, avolouhokset, joihin ei oltu ehditty valaa teräsbetoniseiniä ja –kattoa olivat luku sinänsä.
Kenraaliluutnantti Woldemar Hägglund sai talvella 1944 tehtäväksi tarkastaa, mitä
välirauhan aikana oli saatu aikaiseksi. Hägglund totesi itärajan linnoituksen tarkastuskertomuksessaan
muun muassa, että Suomenlahden ja Lappeenrannan välillä oli 444 betonilaitetta.
Niistä 80 oli keskeneräisiä. Kenttälinnoittamalla niistä saisi
taistelukuntoisia.
Jorma
Hytösen ja Martti Koposen kirjassa Salpalinjan linnoitustyöt Etelä-Savossa (ilm
2014) puhutaan Sulkavan avolouhosten
käyttöönottosuunnitelmista, joita ei kuitenkaan toteutettu. Kirjassa on kuvia
piirustuksista avolouhosten kattamiseksi jopa asekorsuiksi. Ote kirjasta:
Kenraali
Hägglund oli todennut kevään 1944 tarkastuskertomuksessaan, että
kestolaitteiden peruskuopat olivat kenttävarustusluontoisesti nopeasti
kunnostettavissa.
Miehikkälässä
näitä avolouhoksia katettiin hirsillä ja kivilouheella ainakin neljä
kappaletta, mahdollisesti enemmänkin (kk-pesäkkeitä?). Ne ovat osittain jääneet vähälle huomiolle, koska Kaakkois-Suomen
Sotilasläänin 1980-luvulla tehdyissä inventointikartoilla niistä on merkitty
vain yksi. En käy ao. korsujen sijaintia tarkemmin kuvailemaan, koska
liikkuminen niissä voi olla vaarallista. Kaikkien katto on romahtanut. Asialle vihkiytyneet
Salpalinja-harrastajat ja oppaat ne kyllä tietävätkin.
Näistä
neljästä kenttälinnoittamisen tarveaineilla (puu, maa ja kivi) katetuista
avolouhoksesta ainakin yhdessä on konekiväärikupu vielä paikallaan. Muut ovat
pelkästään majoituskorsuja. Tosin yhdessä kattorakenteiltaan romahtaneessa
korsussa on kallioseinään puhkaistu, louhittu aukko, joka tarkemman maastotutkimisen perusteella on tarkoitettu ilmiselvästi viemärille. Yläviistoon nousevan aukon syvyys kalliossa ulkoapäin katsottuna on 3-4 metrin luokkaa. Millekään aseelle aukon suunta ja koko ei sovi. Aukolle pääsee normaalilla kenttäkelpoisuudella kiipeämään ulkoapäin. Ja taas sisältä luhistunut kattorakenne estää pääsyn viemärireikää tutkimaan.
Betonia
avolouhoksissa on käytetty sisäänkäyntien rakentamiseen, ainakin oviaukkojen ja sisääntulokäytävän kattovaluun ja yläkannatukseen. Yhdessä montussa näkee hirsien muodot betonissa, jota on käytetty
kenttälinnoitteen lujittajana.
Miehikkälän
katetuista avolouhoskorsuista (mitä nimeä niistä nyt sitten käytetäänkin) kaksi
sijaitsee Muhikon ja Ylämaan välillä. Niistä toiseen johtava sisäänmenokäytävä
on syvin, mitä olen Salpalinjassa nähnyt. Nähtävyys sinänsä!
Näitä
avolouhoskorsuja on varmaan muuallakin kuin vain toteutettuna Miehikkälässä ja
aikeena Sulkavan Hintsalassa? Sikäli
kun niitä on tiedossa, olisi kyllä niiden tutkimisessa viisasta pysyä
romahtaneen kattorakennelman päältä pois. Minulla on lehtikuva (alla) yhden korsun
kattorakenteesta vuodelta 1982. Vertailukuva 34 vuotta myöhemmin osoittaa
kattorakennelman painuneen ainakin 1 - 1,5 metriä lisää. Sortuneissa
katoissa lahoine hirsineen ja louhekivineen voi siis vielä olla arvaamattomia
jatkosortuman paikkoja. Varovaisuutta!
TERHO
AHONEN
Kuva yhdestä sortuneesta avolouhoksen kattorakenteesta 28.9.2016. Se ei näytä miltään, mutta voi olla vaarallinen. Klikkaa kuvaa suuremmaksi.
Mustavalkoinen lehtikuva vuodelta 1982, kuvassa silloinen Miehikkälän liikunta- ja nuorisosihteeri Seppo Kortelainen. Tätä kuvaa alempana tilanne samasta paikasta 34 vuotta myöhemmin 28.9.2016, katto on vajonnut ainakin 1 - 1,5 metriä lisää. Pipon takana oleva kivi on tuoreen kuvan vasemmassa yläkulmassa. Sen kohdalle ei kameramies tohtinut "mittamiestä" laittaa poseeraamaan. Kortelainen on parikymmentä senttiä lyhyempi kuin värikuvan sinitakkimies.
Eräänlainen pirunkirkko, jonka perällä korsun viemäriaukko on.
Ja perältä löytyy sitten itse aukko. Vihreä sammal kertoo viemärin toimivan. Mannekiininä Don Kasu, Rooliopas Rissanen alias Kari Suoknuuti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti