Kesällä 1944 torjuntataistelujen melskeessä Suomen Salvaksi
nimettyä itärajan puolustuslinnoitusta rakennettiin talvisodan jälkeen
välirauhan aikana. Jatkosodan alkaminen 1941 keskeytti työt ja kolmen vuoden
linnoitusohjelma jäi ajallisestikin reilusti alle puoleen. Rakentaminen
keskittyi pääasemaan. Syyvyyttä rantamaan suunnassa loi Hamina – Taavetti
–linja, sekin jäi pahasti kesken.
Pääaseman taakse suunniteltu kymmenen kilometrin
lähisyvyyttä antava puolustusvyöhyke jäi kokonaan rakentamatta. Osin talvisodan
aikana rakennetun Luumäen linjan ansiosta useampitasaista lähisyvyyttä
linnoituksella oli lähinnä vain Salpausselällä (nyk 6 tien suunnassa) Toikkalan
ja Taavetin välillä.
Pientä ylläpitorakentamista lukuunottamatta Salpalinja
nukkui ruususen unta jatkosodan ajan aina Karjalan kannaksen läpimurtoon saakka
kesäkuuhun 1944. Käsky Salpalinjan taistelukuntoon saattamiseksi tehtiin
uudessa tilanteessa ja kiireessä. Välirauhan aikaisia suunnitelmia ei
muisteltu, toimeen tartuttiin tilanteen mukaisin uusin ratkaisuin.
Asemasodana aikana Suomessa otettiin laajasti käyttöön
imubetonimenetelmällä valetut pallokorsut. Kannaksella VT-asemaan ja Aunuksessa
PSS-asemaan niitä valettiin noin 600 kappaletta. Pallokorsu on ryhmälle miehiä
suojan antava kevytrakenteinen (seinämäpaksuus noin 60 senttimetriä ja
kattovahvuus hieman enemmän) maahan upotettu teräsbetonikorsu.
Osana Salpalinjan taistelukuntoon saattamista oli
uhanalaisimpiin linnoitussyvyyttä vailla oleviin maastonkohtiin rakentaa uusia
linjoja. Niissä hyödynnettiin imubetonimenetelmän nopeutta.
Rantamaalla syvyyslinja, Vaalimaan oikaisuasema,
rakennettiin pääaseman eteen. Kaksi puolustustasaa sisältävän oikaisuaseman
nimikin kertoo syyn.
Suomenlahdesta Hellästä alkava ja Vaalimaan kylän kautta
Häkälänjärveen rakennettuun oikaisun etuasemaan valettiin 89 pallokorsua
karkeasti seitsemän kilometrin matkalle, keskimäärin yli kymmenen korsua
kilometrille. Pajulahden tukilinjassa, Suomenlahdesta Tyllinjärveen
pallokorsuja tehtiin uhanlaisimpiin suuntiin keskittäen 51 kappaletta. Yhteensä
Vaalimaan oikaisuasemassa on 140 pallokorsua. Lisäksi siellä on kymmenkunta
muuta kevyen luokan kestolinnoitettua teräsbetonikorsua.
Vaalimaan oikaisuasema jatkui kenttälinnoitettuna
Vaalimaanjoenlinjana Miehikkälän Hauhialle yhtyen pääasemaan Härkämäessä. Tuon
linjan tukilinjaksi suojaamaan tärkeää Miehikkälä-Taavetti –tien suuntaa
rakennettiin Miehikkälän kirkonkylän tukilinja (Miehikkälän etuasema). Keskelle
kirkonkylää sijoitetun tukilinjan pituus on kolmisen kilometriä. Siinä on 25
pallokorsua.
Miehikkälän etuasemaa parisen kilometriä taaempana on
välirauhan aikana rakennettu vahva pääasema. Sitä täydennettiin nykyisen
Salpalinja-museon kohdalta Rakolantien varressa muutaman kilometrin matkalla 15
pallokorsulla. Miehikkälässä pallokorsuja on siten yhteensä 40 kappaletta.
Kolmas pallokorsukeskittymä on Lappeenrannan länsipuolella.
Märkälän ja Skinnarilan välistä päälinjaa täydennettiin edellä mainitun
Miehikkälän tapaan 15 pallokorsulla.
Rutolan keskikylästä hieman länteen katkaistiin
pallokorsulinjalla Kärjenlammen ja Jängynjärven –välinen kannas 11
pallokorsulla, jotka sijoitettiin uittorännin pohjoispuolelle. Ränni jäi
kaivantoesteeksi linjan eteen.
Rutolan kylän tasalla olevan välirauhan aikaisen pääaseman
taakse vahvistamaan Rutolan kannaksen puolustusta Jängynjärven pohjoiskulmasta,
nykyisen Iitiän tanssilavan takaa kiersi uusi pallokorsulinja Rehvalahteen.
Tässä ns. Iitiänlinjassa on 51 pallokorsua. Yhteensä Lappeenrannan itäpuolella
on 77 pallokorsua.
Pallokorsujen yhteismääräksi on Salpalinja-kirjallisuudessa
yleisemmin esitetty lukua 254. Edellä mainitut luvut antavat summaksi 257
pallokorsua! Salpalinjan harrastajatutkijoilla on maastosta varmistamatta enää
1 – 3 pallokorsun olemassaolo. Kokonaissuuruusluokka on edellä kerrottu. Näiden
pallokorsujen lukumäärän laskennassa kartoilta minua ystävällisesti avusti Harri
Ukkonen Lahdesta, kiitos hänelle.
Mainittakoon vielä, että Salpalinjan pallokorsuista tällä
hetkellä on hävitetty vain yksi, Häkälänjärven metsäautotien alta vuonna 1982.
Saman tien varresta uuden E18 moottoritietyömaan reunasta siirrettäneen turvaan
yksi pallokorsu Virolahden Bunkkerimuseolle. Lemin särää Kippurasarvessa
syöneet tietävät, että yksi Iitiän linjasta siirretyistä pallokorsuista on
säräravintolan pihassa. Iitiäläinen Salpalinja-opas Juha Huttunen tiesi
kertoa pilke silmäkulmassa, että ”säräkorsu” on aikanaan saatu siirtää sillä
ehdolla, että tarpeen vaatiessa se tuodaan takaisin paikalleen!
Sinänsä ei ole suurta merkitystä, montako pallokorsua
Salpalinjaan tarkkaan ottaen valettiin, 254 vai 257. Suuruusluokka joka tapauksessa 2-3
kuukaudessa rakennettuna jatkosodan loppumetreillä kovassa kiireessä on huikea!
TERHO AHONEN
1 kommentti:
Maalinnoitusten hoitotoimiston listat v.1946 antavat pallokorsujen lukumääräksi Taavetin hoitotoimiston alue vuonna 1944 183kpl ja Lappeenrannan hoitotoimiston alueella vuonna 1944 75kpl. Eli 258kpl pallokorsuja. Onko luvussa mukana "Lappeenrannan" pioneerien harjoitustyöt (10kpl?) 1944 loppusyksystä, en tiedä.
Lähetä kommentti