E18 Hamina-Vaalimaa -sivusto
toi esiin eilen facebookissa, millä tavalla uuden moottoritien
rakentaminen ja Salpalinja kohtaavat toisensa molempia mahdollisimman vähän
vaurioittaen. Lähtökohtahan on, että jo suunnittelussa Salpalinjan tärkeys ja
historiallinen merkitys muinaismuistona on otettu huomioon. Salpalinjan järeät
rakenteet ovat olleet suunnittelijoiden tiedossa ja ne on merkitty
suunnittelukarttoihin.
Salpalinjan 1940-41 rakennetun pääaseman osalta tie ja linnoitus
leikkaavat Virolahdella ns. Saarasjärven liittymän kohdalla. Suora lainaus YIT:n eilisesta postauksesta:
”Salpalinjan silta (S20) ylittää
historiallisesti merkittävän Salpalinjan yhdellä aukolla ja näin näkymät sillan
alla saadaan avariksi. Sillan (S20) ali kulkee uudelleen linjattu Salpapolku
sekä rakennustöiden aiheuttaman katkeamisen vuoksi uudelleen rekonstruoitava
panssarieste. Alikulku rakennetaan avarana niin, että se palvelee hyvin myös
eläinalikulkuna.
Tien ja sillan rakentamisen vaatimalla alueella
sijaitsevat panssariesteen kivet luetteloidaan ja merkitään ja niiden tarkka
sijainti mitataan. Tämän jälkeen kivet siirretään työmaan tuntumassa olevaan
välivarastoon. Rakennustöiden päätteeksi kivet asennetaan alkuperäisille paikoilleen.
Panssarieste erikoisvalaistaan siltaan kiinnitettävillä valaisimilla.”
Näin tapahtuu, mutta valitettavasti tien alle niukasti jää 30
miehen järeä majoituskorsu numero 67.
Siinä on majoitustilojen lisäksi tähystyskupu ja pst-tykin suoja. Tiesuunnitelmassa
korsu on merkitty tuhottavaksi. Ja siltä nyt näyttää, että puolustusvoimat saa
tuon ikävän tehtävän, joka sinänsä on varmasti mielenkiintoinen ja kokemuksia
antava! Korsun tähystyskupu irrotetaan ennen tuhoamista ja siirretään tässä
jutussa jäljempänä mainittavaan ”monumenttiin”.
Mutta ei mitään niin huonoa, etteikö hyvääkin! Samanlainen korsu
tielinjauksen reunassa vastakkaisella puolella tietä säilyy ja sen kunto jopa
paranee. Korsu on nyt veden vallassa,
mutta tienrakentaja on luvannut avata viemäröinnin ja näin korsu 66 tulee uuden
tien ja korsun välistä kulkevan Salpapolun uuden linjauksen myötä vaeltajien
nähtäville myös sisältä.
Saarasjärven liittymästä lähtevä uusi yhdystie nykyiselle valtatie
seitsemälle, mm. Bunkkerimuseolle, leikkaa kiviesteen. Kyseisessä kohdassa tien
alle jäävät kivet siirretään muutaman kymmenen metrin päähän rakennettavan ja
ainakin Salpalinjaan tutustujia palvelevan pysäköintialueen viereen, johon
niistä rakennetaan vielä suunnittelematon ”monumentti”. Siihen tulee kiinnitettäväksi muun muassa
laatta tai laatat, johon tulevat näkyviin liittymän ylittävän sillan kaiteisiin
tehtävän ja Salpalinjaa esittävän ”tilataidetyön” rahoittajat.
Edelleen rakentajan tulee kunnostaa ja entisöidä Salpapolulle
osuvia kenttälinnoitteita. Uusi moottoritie antaa erinomaisen mahdollisuuden
muutaman ennen metsän kätköissä olleen komean teräsbetonikorsun päivänvaloon
tulolle Salpapolun uuden reitin myötä. Matkaa Bunkkerimuseollekaan ei ole
polkua pitkin kuin parisen kilometriä.
Yleisjohtopäätöksenä voi sanoa, että korsun 67 menetyksen vastapainoksi E18 tuo Salpalinjan edellä
mainitussa paikassa jokaisen ao. tienkäyttäjän näkyviin tavalla, johon mikään
muu tiedotustoiminta ei päivittäin pysty.
Kokonaisvaikutus on varmasti plusmerkkinen.
Salpalinjan kesällä 1944 rakennetut oikaisuasemat Vaalimaalla E18
läpäisee pallokorsujen välistä. Ainoastaan yksi pallokorsu, numero 1417, jää
Häkälänjärven metsäautotien ja päätien leikkauskohdassa niin lähelle tielinjausta, että se
kuljetetaan kokonaisena nähtävyydeksi Virolahden Bunkkerimuseolle.
E18:lta Vaalimaalla erkanee uusi linjaus Lappeenrannan suuntaan.
Sen varteen ajouran ulkopuolelle, mutta tieaukkoon jäävä pallokorsu numero 1423
säilyy paikallaan. Kuitenkin rakentajat poistavat korsun päältä maata sen
verran, että sekin tulee ohikulkijoiden näkyviin muistuttamaan, että ko.
kohdassakin oli varauduttu Suomen puolustamiseen.
Kaiken kaikkiaan Salpalinja korsua 67 lukuunottamatta selviää E18
tiestä pienin vaurioin ja jopa tulee entistä paremmin ohikulkijoiden
nähtäville. Salpalinjan paikalliset
asiantuntijat Miehikkälässä ja Virolahdella ovat tehneet tässä kuluneen syksyn
aikana yhteistyötä tienrakentajan edustajien kanssa hyvässä hengessä puolin ja
toisin.
1 kommentti:
Korsu on nyt veden vallassa, mutta tienrakentaja on luvannut avata viemäröinnin ja näin korsu 66 tulee uuden tien ja korsun välistä kulkevan Salpapolun uuden linjauksen myötä vaeltajien nähtäville myös sisältä.
Korsu oli vielä 07.06.2018 veden vallassa. Mikä lienee asian laita, avaako tienrakentaja viemäröinnin? Tiehän on jo valmis.
Harmi kun korsuun ei päässyt tutustumaan. Paikka on muuten laitettu todella siistiksi ja tehty hienot kulkuväylät parkkipaikkoineen alueelle.
Lähetä kommentti