Tässä Osmo Kimmon kokoama mielenkiintoinen näkökulma Neuvostoliiton tiedustelutiedosta koskien suomalaisten linnoituksia. Jutun lähde on mainittu heti seuraavassa kappaleessa.
Stalinin
salainen jatkosota - Jatkosodan
venäläiset dokumentit (2014, toim. Timo Vihavainen, Ohto Manninen) on kirja, johon on koottu ja käännetty suomeksi asiakirjoja
sekä Suomen että Venäjän arkistoista.
Asiakirjat
kertovat millaista tietoa Suomesta kerättiin välirauhan aikana ja jatkosodan
alkuvaiheessa. Aineistoon sisältyy tiedustelukatsauksia, Neuvostoliiton
lähetystön raportteja, operatiivisia käskyjä, salaisen poliisin raportteja ja
propagandaa. Lähdekritiikki on pidettävä mielessä, mutta myös se, että
dokumentit ovat aitoja.
Eräänä
kiinnostuksen kohteena oli rakenteilla ollut uusi pääpuolustusasemamme. Olen
seuraavaan koonnut joitakin poimintoja Salpalinjaa koskevista maininnoista.
Asia kiinnostanee, koska tyypillinen kysymys Salpalinjalla opastusten
yhteydessä on: Tiesivätkö venäläiset tästä puolustuslinjasta? Tässä aineistossa
linnoitustöitä koskevat maininnat ovat yksittäistapauksia, mutta on
luonnollista, että Neuvostoliitto keräsi eri lähteistä saamansa aineiston ja
koosti niistä kokonaiskuvan, joka pääpiirteissään vastasi todellisuutta.
17.6.1940 laaditussa
poliittisessa katsauksessa Suomen tilanteesta todetaan, ettei reserviläisiä ole
kotiutettu rauhansopimuksesta huolimatta ja linnoitustöitä jatketaan
erityisesti Viipurin ja Hangon suunnissa. (s. 89.)
25.7.1940
raportoitiin Suomen hallituksen vihamielisistä toimista eräänä esimerkkinä
linnoitustyöt alueilla, joilla todennäköisimmin joudutaan tekemisiin
Neuvostojoukkojen kanssa. Eniten linnoituslaitteita ja suurin joukkojen
keskittymä on Hankoniemen alueella. Linnoitustyöt ulottuvat koko rannikolle
Hangosta Karjalan kannakselle. (s. 99.)
Neuvostoliiton
lähetystö raportoi 5.8.1940 Molotoville suomalaisten linnoitustöistä. Hankoniemellä töitä tehdään ympäri
vuorokauden, Tammisaaren alueella rakennetaan kestolaitteita, raja on tukittu
piikkilankaesteellä ja alueelle on keskitetty paljon joukkoja, myös ympäröiviä
saaria linnoitetaan. (s.
107.)
Leningradin
piirin rajavartiojoukot tuottivat viiden päivän välein tiedustelukatsauksia
Suomen rajavartioston tilasta, sijainnista ja toiminnasta. Erityisen huomion
kohteena olivat Ravijoen itäpuolelle rakennettava puolustuslinja ja Ruokolahdella
Syyspohjanlahden, Vehkajärven ja Virmutjoen välille sekä muuallekin nopeassa
tahdissa kaivetut panssariestekaivannot, piikkilankaesteet ja juoksuhaudat.
Ilmeisesti mainitut seudut olivat alueita, joilta Neuvostoliiton tiedustelu
myös sai runsaasti tietoja. Lisäksi tiedustelu oli havainnut miinoituksia koko
rajavyöhykkeellä. Toukokuun 5. päivän 1941 tiedustelukatsauksessa raportoitiin
suuresta määrästä suomalaisia joukkoja aivan rajan pinnassa Viipurin
suunnassa. (s. 53-54.)
Petroskoissa
5.5.1941 laaditun tiedusteluraportin mukaan Vainikkalan ja Kouvolan väliseltä
rataosuudelta on todettu:
- panssariestekaivanto molemmin puolin rataa kaksi kilometriä Vainikkalan
asemalta ja siitä 200
metrin päässä metrin mittaisia kivitolppia (kuvauksesta päätellen kivieste on
ollut raportoijalle tuntematon laite) ja niiden takana toinen panssariestekaivanto.
- 279 km
kohdalla (Paikanmäärityksissä
on käytetty radan kilometritolppia, jotka ilmoittivat etäisyyden Helsingistä) on kolme riviä 2-metristä
piikkilankaestettä ja radan eteläpuolella tehtiin graniittia, rautaa ja
sementtiä vaativia töitä.
- 277 km
kohdalla Viipurista tullessa on piikkilankaeste ja sen takana juoksuhautoja.
- 276 km
kohdalla on kaksi piikkilankaestettä, ensimmäisessä neljä riviä ja toisessa
kolme riviä, esteiden väli on 600-700
m . Tässä kohdassa on myös neljä riviä metrin mittaisia
graniittitolppia.
- 264 km
kohdalla on vasemmalla panssariestekaivanto ja toinen 262 km kohdalla oikealla.
-255 km
kohdalla on vasemmalla puolella havuilla
peitetty naamioverkko, jonka alla rakennetaan tuliasemia. Samalla kohdalla
linnoitetaan kukkulaa. Radan oikealla puolella 200-300 m päässä on rakenteilla
kaksi pientä bunkkeria. Niistä 200
m päässä on kolme betonivarustusta valmiina ja 254 km kohdalla on kolme
riviä kivitolppia.
- 253 km
kohdalla vasemmalla on panssariestekaivanto ja oikealla 3-rivinen
piikkilankaeste. 252 km
kohdalla on molemmin puolin kuusi riviä puutolppia ja 500 m niiden takana on
panssariestekaivanto ja sen takana juoksuhautoja edessään kolme riviä
piikkilankaa. (s.
113-114.)
Leningradin
rajavartiojoukkojen tiedusteluyhteenvedossa 5.6.1941 kuvataan Suomen
puolustusvalmisteluja:
- Lappeenrannan tien varrella neljä km Luumäen asemalta rakennetaan kahta bunkkeria eri puolille tietä.
- Imatran – Ruokolahden tien varteen on koottu isoja kiviä tien tukkimiseksi. Tien länsipuolelle on rakennettu piikkilankaeste ja kaivettu ampumahautoja, tien itäpuolella on neljä tulikorsua.
- Syyspohjan tien yli on linjassa neljässä rivissä 1,6 –
- Viipurin – Haminan tien varressa
- Tammikuussa 1941 Virmutjoen ja Eräjärven välisen tien molemmille puolille on pystytetty 4 – 5 riviä
- Linnoitustöihin otetaan työläisiä erityisissä toimistoissa, joita on Vuoksenniskalla ja Imatralla. Alueen keskustoimisto on Lappeenrannassa, osoite Koulukatu 10. Toimistoissa tarkastetaan työhön otettavan henkilöllisyys ja täytetään henkilökortti. Sekatyöläisten palkka on 10-11 mk/tunti ja ammattimiesten 13-15 mk/tunti. (s. 125-127.)
Tiedustelukatsauksessa
24.6.1941 on raportoitu asiamiesten tekemistä havainnoista Suomen halki
kulkiessaan. Neuvostoliittolaiset olivat keränneet tiedot Hankoon
liikennöivissä junissa, niitä saattavilta suomalaisilta rautatieläisiltä. Lähteistä on käytetty koodinimiä,
tehtävänimikkeitä tai oikeita nimiä, kuten Lähde ”B” tai lähde ”Sts” Pasilan
junavarikon veturinkuljettaja, lähteet ”J” ja ”B”. Tämä asiakirja on todellinen
”tarinatori”.
- Linnoitustöihin on sijoitettu runsaasti väestöä, koska on annettu laki, jonka mukaan jokainen työkykyinen joutuu tekemään valtion töissä seitsemänpäiväisen viikon.
- Lähelle Kouvolaa rakennetaan neljättä puolustuslinjaa, molemmin puolin rataa kaivetaan panssarikaivantoja ja pystytetään nelirivistä piikkilankaestettä. Utin asemalta Viipuriin päin rakennetaan konekivääriasemien ketjua.
- Vainikkalan ja Simolan välille
- Saksa ja Ruotsi auttavat linnoittamisessa, Saksa toimittaa rautaa ja aseistusta, ja Ruotsi rakentaa linnoitteita Pohjois-Suomessa. (s. 136-137.)
Leningradin
tiedusteluosaston raportti Suomen sotavalmisteluista 27.6.1941:
- Suomi evakuoi siviiliväestöä raja-alueelta.
- Suomalaisten pääpuolustuslinja alkaa Simolan aseman itäpuolella. Siellä on piikkilankaesteitä ja niiden takana linnoitettuja kohteita. Piikkilankaesteitä lähestyviä voi tulittaa korkeammilta maastokohdilta.
- Simolan aseman jälkeen on vahvempi puolustusvyöhyke: viidessä rivissä kivitolppia, 5-
Lopuksi poiminta
kokonaan linnoitusaiheen ulkopuolelta XLII AK:n taistelukokemuksista
22.6.-22.7.1941 väliseltä ajalta pohjoiselta rintamalta, missä
neuvostoliittolaisilla oli vastassaan sekä saksalaisia että suomalaisia
joukkoja. Raportin johtopäätös kokemuksista kuvaa mielenkiintoisella tavalla
neuvostoliittolaisten näkemystä suojeluskuntalaisista:
”Saksalainen on verraten keskinkertainen vastustaja, joka perustaa kaikki toiveensa taistelutekniikkaan. Jos tekniikka pettää, elävä voima ei kestä kauankaan.”
”Suomalainen on taitava, häikäilemätön, kavala vastustaja, mutta hänen teknilliset välineensä ovat niukat. Hänen kestävyytensä johtuu suojeluskunta-aineksen vahvasta kerrostumasta. Tälle ainekselle on nimittäin uskottu santarmi- ja poliisitehtävät armeijassa.” (s. 185.)
OSMO KIMMO
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti