Salpa-asemaa on
pidetty pitkälti kenraaliluutnantti Edvard Hanellin luomuksena. Vähemmälle on
jäänyt, että Valo Nihtilä piirteli linnoituslinjoja nykyisen Salpalinjan
paikkeille jo alkusyksystä 1939.
Kiristyneen
Euroopan sotilaspoliittisen tilanteen vuoksi sotamarsalkka Mannerheim
puolustusneuvoston puheenjohtajana lähetti heinäkuussa 1939 kirjelmän
puolustusministerille ja esitti laajaa linnoittamisohjelmaa Suomen rajoille.
Ylesesikunnan
maavoimatoimiston päällikkönä vuodesta 1938 alkaen silloinen everstiluutnantti
Nihtilä oli joutunut perehtymään itärajan linnoittamiskysymyksiin laajasti.
Syyskuun puolivälissä 1939 Nihtilä ehdotti linnoittamista vieläkin kauemmaksi
sisämaahan, kuin Mannerheim esitti.
Nihtilä
ehdotti, että linnoituslinja kulkisi Pielisjärvestä Pielisjokea pitkin
Pyhäselkään. Siitä vesistöä myöten Puruveden, Sulkavan ja Puumalan salmien
kautta Saimaaseen. Saimaan kanavan linnoituslinjan ohella Nihtilä ehdotti
linjaa myös Lemin, Kivijärven ja Valkealan kautta Kymijokeen ja edelleen
Suomenlahteen. Tämän osan, Saimaa - Kymijoki, kenttälinnoittamisen ylipäällikön
reservinä ollut 6.Divisioona aloittikin jo lokakuun puolella 1939.
Tämän lisäksi
Nihtilä ehdotti Saimaan ja Suomenlahden välisen osan linnoittamisen osan
tutkimista. Tarkkaa sijaintia kartalle hän ei merkinnyt. Nyt tiedetään, että
Nihtilän suunnitelma kyseisellä välillä konkretisoitui Luumäen linjan nimellä.
Sitä rakennettiin joulukuun puolivälistä maaliskuuhun.
Nihtilän
ajatukset olivat siis pohjana Hanellin Salpalinja-suunnitelmille Joensuun
korkeudelta etelään. Ainoa merkittävä poikkeus oli Luumäen linjan eteläpäässä,
joka jäi Miehikkälän itäosista alkaen niukasti uuden rajan taakse tai päälle ja näin tuleva
Salpalinja vedettiin rantamaan suunnassa tykinkantaman verran länteen.
Huomionarvoista
Nihtilän ajatuksissa on syyskuun 1939 realismi. Hän tietysti tiesi ja tunsi
Suomen puolustusvalmiudet ja kyvyn. Joku on voinut mieltää Nihtilän ehdotuksen
melkoiseksi pessimismiksi vetää linnoituslinjoja jopa 100 – 150 kilometriä länteen,
sisämaahan itärajalta. No, Talvisota osoitti, että Nihtilän varautuminen ei
ollut lainkaan ylimitoitettua.
Käytännössä
Nihtilän linjoilla Luumäeltä Kymijokeen tehtiin töitä jo siis YH:n aikana
syksyllä 1939 ja sitten Talvisodan aikana Luumäki-linjalla, ja sen aikana työt
alkoivat myös jo Kymijoki-linjalla. Eli Valo Nihtilän aivoitukset muuttuivat
myös käden jäljiksi varsin varhain. Hänen tekemänsä linnoituskaavailut olivat
kiistatta vankana pohjana tulevalle Salpalinjalle.
Nihtilän
kauaskantoisuutta kuvastaa heitto nykypäivän maantieteeseen. Jos samoilla
turvaetäisyyksillä, joita hän esitti syyskuussa 1939, nyt alettaisiin
linnoittamaan itärajaa, niin linnoitukset olisivat jossakin Loviisan - Porvoon
ja Lahden tasalla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti