Senaatti-kiinteistöt on valtionvarainministeriön
toimeksiannosta vastannut Salpalinjan hoidosta jo useita vuosia. Esimerkiksi
Lappeenrannan suunnalla Senaatti-kiinteistöt ovat tehneet paljonkin töitä linnoituslaitteiden
yleisöturvallisuuden eteen. Lähellä asutusta olevia vaaranpaikkoja on suojattu
erinäköisin estein, laudoin ja lankuin.
Salpalinja siirtyi puolustusministeriöltä
valtionvarainministeriölle vuonna 2003. Sen olen kuullut ja varmaan täällä
blogissa joskus kertonutkin, että ainakin jossain vaiheessa euroaikaa
Salpalinja oli valtionvarainministeriön taseessa yhden euron arvoisena!
Tästä on olemassa juttu, jo eläkkeellä olevan museoviraston
tutkijan Ulla-Riitta Kaupin kertomana. Olen itse sen kuullut hänen kertovan.
Kauppi oli menossa johonkin Salpalinjan omistajuutta
käsittelevään neuvotteluun. Hän kertoi hakeneensa pääjohtajaltaan
neuvotteluvaltuuksia osin leikillään kysymällä, saako hän ostaa Salpalinjan
museovirastolle, jos saa hinnasta puolet tingittyä? Et missään tapauksessa, oli
tiukka vastaus. Siis 50 senttiäkin oli museovirastolle liikaa!
No, sen ymmärtää mikä määrä tavaraa, tehtävää ja huolta
kaupasta seuraisi. Yksistään ne noin 400 000 panssariestekiveä, jotka kaupassa
olisivat tulleet, olisi ollut jo melkoinen materiaalimassa, puhumattakaan
teräsbetonikorsuista, luolista ja kaivannoista. Muistutettakoon, että
linnoituslaitteiden alla olevat maapohjathan on palautettu jo vuonna 1968
alkuperäisille maanomistajille, mutta kaikki laitteet valtion omaisuutena
jäivät ao. tiloja rasittamaan.
Siitä olen edellä mainitun Kaupin kuullut myös kertovan,
että museovirastossa olisi jo aikaa sitten valikoitu Salpalinjasta tyypillisiä
kohteita, jotka suojeltaisiin, siis ei missään tapauksessa koko linjaa.
Toisaalta 2012 valmistunut Salpalinjan inventointi tehtiin juuri valtion ja
kuntien maankäyttöä varten, että olisi tietopohjaa tehdä linnoituksen eri
laitteista ja kohteista järkeviä käyttöpäätöksiä ja ettei tieten tahtoen
tärveltäisi kansakunnan itsenäisyyteen vaikuttanutta rakennusperintöä. Niinkin
on päässyt valitettavasti paikoin käymään.
Osa kohteista ilman muuta suojeltaisiin, osa osoitettaisiin
matkailukäyttöön kenties ihan kaupalliseen sellaiseen ja osa varmaankin
kansalaisten vapaaseen virkistyskäyttöön jokamiehen oikeuksien pohjalta.
Tällä hetkellä vallalla lienee käsitys, että tuon
inventoinnin pohjalta omistajuutta jaettaisiin ei vain yhdelle toimijalle, vaan
osansa saisivat niin Senaatti, museovirasto kuin kunnatkin. Se pääsisivätkö yksityiset
kansalaiset ja kenties yritykset ostamaan itselleen linnoituslaitteita,
vaikkapa yksittäisiä panssaristekiviä portinpylväiksi, on varmaan
ratkaisematta.
Niin kuin tuolla aiemmin viittasin, linnoituslaitteiden
maapohjan omistaja on lähes kaikissa tapauksissa joku muu kuin itse laitteiden
omistaja. Se voi tehdä omistajuusratkaisut kiemuraisiksi. Jos yhteisymmärrystä
maanomistajan ja linnoituslaitteen omistajan välillä ei synny, niin mitä
sitten? Esimerkiksi yhden järeän teräsbetonikorsun siirtäminen kokonaisena
paikasta aa paikkaan bee saattaa olla lievästi sanottuna vaikeaa. Purkaminen ja
siten osissa kuljettaminen on mahdotonta ja kokonaisena voisivat
painorajoitukset tulla vastaan. Yhden maavaraisen teräsbetonikorsun
rakentamisessa suojakiveyksineen liikuteltiin massoja noin 10 000 tonnin
verran, huom siis tonnin!
Kiinnostus Salpalinjaan on lievän toiveajatteluni mukaan
nosteessa. Olisi toivottavaa, että ratkaisut omistajuuden osalta tulisivat
mahdollisimman nopeasti. Jos niin ei käy, hyvät ajatukset ja viritykset voivat
kaatua siihen, että kukaan ei tiedä mitään eikä kukaan uskalla mitään päättää,
jolloin ei myöskään mitään tapahdu; ainoastaan taantuma jatkuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti