Tähystyskupu Salpa-asemassa

Tähystyskupu Salpa-asemassa
Kymmenen tonnia "pehmeää" valuterästä teräsbetonikorsun katolla.

lauantai 12. lokakuuta 2013

Miehikkälän mittainen menestys

Tämä kirjoitus on julkaistu Kymen Sanomien yrittäjäkolumni-palstalla toukokuussa 2009. Enpä osaisi nytkään sanomaani toisin kertoa. Siksi julkaisen sen uudelleen täällä. Käyhän se ajan vietteestä minuutin kahden verran.

***  

Viime sotien aikana rakennetulla Suomen itärajan puolustuslinnoituksella, Salpa-asemalla tai kansankielellä Salpalinjalla, on enää historia-arvo.

Maan suurimpaan rakennushankkeeseen käytettiin rahaa yksistään vuonna 1941 noin viisi prosenttia valtion tulo- ja menoarviosta. Se on sama osuus kuin koko puolustusbudjetilla nykyisin!

Sotiemme veteraanien huikean sankarityön ohella Salpalinjalla oli osavaikutuksensa Stalinin päätökseen luopua aikeistaan liittää Suomi väkipakolla kommunistiseen Neuvostoliittoon. Tätä taustaa vasten Salpalinjan merkitys on mittaamaton, mutta samaan aikaan nykysukupolville valitettavan tuntematon.

Tuo tuntemattomuus on antanut aiheen hyödyntää Salpa-asemaa myös Suomen suurimpana matkailuinvestointina. Se on ollut sikäli helppoa, että homma tuli hoidettua ja rahoitettua jo sotavuosina.

Salpalinjan esitteleminen ja näyttäminen osana kansakuntamme selviytymistarinaa ei ole helppoa. Salpa-asema ei ole rakennettu turistinähtävyydeksi. Salaisen sotilaskohteen tuli sulautua maastoon mahdollisimman näkymättömäksi. Tosiasiassa ilman opasta Salpalinja ei matkailijan silmin näytä miltään. ”Miljoonan markan” teräsbetonikorsua ei välttämättä huomaa, vaikka seisoisi sen katolla.

Jos se betoni, joka linnoitukseen valettiin ”pitkin metsiä” olisi sullottu yhteen pilariin, särmä kymmenen metriä, olisi tuo paasi ilman terästä yli kaksi kilometriä korkea! Se kyllä vetäisi puoleensa.

Pieni Miehikkälä tarttui ensimmäisten itärajan kuntien joukossa velvollisuuteen siirtää viime sotien historiaperintöä ja merkitystä tuleville sukupolville. Siinä työssä Miehikkälä on noussutkin suurkunnaksi. Salpalinja-museo ja linnoitukseen rakennetut palvelut ovat maan parasta ja kehittyvät kaiken aikaa. Tuossa imussa myös Pioneerimuseo siirtyi Miehikkälään.

Miehikkälän Salpalinja-kävijöiden määrä ei ole kuitenkaan reilun 20 vuoden aikana noussut samassa tahdissa kuin palvelujen taso.

Kuuden euron kunnallisella museolipulla kulut eivät tule hallintaan, vaikka yleisömäärä kymmenkertaistuisi. Kysymys ei siis ole vain väkimäärän vaan ennen kaikkea heidän jättämänsä euromäärän kymmenkertaistamisesta.

Matkailupalvelujen tuotteistaminen eli sielun ja kehon tarpeiden paketoiminen mielihyvää tuottavaksi kokemukseksi on ratkaisun avain. Se tiedetään. Tuo tuote ei ole metri- tai kilotavaraa. Sitä voi verrata vain toiseen samanlaiseen tuotteeseen ja sitä ei toistaiseksi ole.

Olen toistakymmentä vuotta muun työn ohessa järjestänyt opastettuja vaelluksia ja museo-kierroksia Salpa-asemassa. Alan yrittäjänä olen kulmakunnan ainoa. Ja siinä se erikoinen ongelma onkin. Minulla ei ole kilpailijaa!

Yhden miehen markkina ei näy. Jos yrittäjiä ja tarjontaa olisi enemmän, palvelut alkaisivat haluttaa; tarjonta ruokkisi kysyntää. Kilpailu pitäisi sitten huolen, kuka todella saa asiakkaansa innostumaan. Markkinatalous ei tätä rakoa ole haistanut.

Nyt talouskriisin keskellä lähimatkailu kotimaassa on ympäristöteko. Matka Salpalinjalle on kunniakäynti sotavuodet eläneille sukupolville ja ennen kaikkea Suomen pelastaneille sotiemme veteraaneille.

Linnoitus on täyttänyt tehtävänsä parhaiten silloin kun sitä ei ole tarvittu. Niin teki Salpalinja. Siinä on todellista selviytymisen sanomaa. Ja kun suomalaiset sen oivaltavat, yrittäjyys Miehikkälässäkin saa uudet mitat. Lumipallo kasvaa pyörittämällä.

Terho Ahonen
Miehikkälä

Ei kommentteja: