Hankkeen puuhamies, kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Heikki
Järvenpää sanoo tämän päivän Etelä-Saimaan verkkosivuilla, että kyselyjä
Kannas-keskuksen ottajiksi on ollut.
http://www.kannaskeskus.fi/Suomeksi/Esittely.iw3
http://www.kannaskeskus.fi/Suomeksi/Esittely.iw3
Miehikkälän Salpalinja-museo on nähtävyys ja vetovoimatekijä
jo sinällään. Kannas-keskus sen kupeessa ja yhteydessä toisi varmasti
Miehikkälän kohteelle lisäarvoa ja vetovoimaa. Salpakeskushan on jo olemassa.
Se kaipaisi tietenkin aina lisäkipinää, varsinkin kun Pioneerimuseo ei päässyt
kolmea kilometriä lähemmäksi Salpalinja-museo –kokonaisuutta. Nythän
pioneerimuseo on jo Hämeenlinnassa osana Museo Militariaa.
En tiedä, onko Miehikkälän kunnanjohto ollut jo
Lappeenrantaan yhteydessä. Sijainniltaanhan Miehikkälä Kannas-keskukselle
Karjalan kannaksen jatkeella on ihan yhtä hyvä kuin Lappeenrantakin. Kaikille
Kannas-keskuksen sisältöideoille löytyisi varmasti perusteensa myös
Miehikkälästä. Ja jos kansainvälistä liikennettä ajatellaan, Kasino-Vaalimaa on
aika lähellä.
Voi tuntua yltiöpäiseltä tuputtaa asiaa pieneen
Miehikkälään, jos ei kerran iso Lappeenrantakaan siihen pysty. Mutta eihän
hyvän idean jatkojalostaminen suuruutta kysele. Salpalinja-museo on maan
ykkönen Salpa-aseman esittelemisessä, sitähän jo Salpakeskus-status viestittää
ja kertoo miehikkäläläisten ennakkoluulottomuudesta.
Ainahan kannattaa tutkia, olisiko Lappeenrannan vesiperästä,
ellei kokonaan, niin ainakin osia otettavissa Miehikkälään. Tiedän, tiedän.
Miehikkälän kunnalle tuli juuri pari viikkoa sitten neljän viiden miljoonan
euron yllätysmeno Miehikkälän koulukeskuksen uusrakentamisena. Sen kunta
joutunee rahoittamaan yksin. Puhtia siis on, jos on halua!
Kannas-keskuksen liittäminen osaksi Salpakeskusta ei voisi
olla 2000 asukkaan kunnan rahoitusvastuulla. Kysymyksessä on valtakunnallinen
hanke, jonka eduskunnan puhemiehenä ollessaan Paavo Lipponen pani vireille.
Miehikkälä voisi osoittaa paikan ja muu yhteiskunta tarvittavat pelimerkit.
Jotainhan oli jo kai kasassakin!
Maanpuolustushenkeä ja sotiemme sukupolvien työtä
kunnioittavaa mieltä Miehikkälästä kyllä löytyy. Siitä Salpalinja-museo on jo
esimerkki sinänsä.
Eihän korkeiden ajatteleminen ota jos ei annakaan. Tämä on sen
luokan kysymys ja mahdollisuus, jolle saa nauraa ainoastaan vakava ilme
naamalla.
JK. Jos asia herättää intohimoja, voit kommentoida klikkaamalla tässä alla olevaa kommentti-sanaa, sähköpostikuvakkeen vieressä. Siitä avautuu kommenttiosio ja ikkuna.
JK. Jos asia herättää intohimoja, voit kommentoida klikkaamalla tässä alla olevaa kommentti-sanaa, sähköpostikuvakkeen vieressä. Siitä avautuu kommenttiosio ja ikkuna.
20 kommenttia:
Olin asiasta yhteydessä Heikki Järvenpäähän ja kerroin mahdollisuudesta sijoittaa keskus Miehikkälään. Hän ei pitänyt sitä mahdottomana.
Kannaskeskus sopii hyvin Salpamuseon kokonaisuuteen, koska kunnassa on historiamatkailun osaavaa henkilöstöä ja aktiivisia toimijoita.
Niin ikään Salpamuseon alueella on kehittämissuunnitelmat ja toimivat matkailunähtävyydet.
Lisäksi vuonna 2017 valmistuva E18 -tie lisää kunnan matkaillullista vetovoimaa.
Terveisin
Antti Jämsén
kunnanjohtaja
Miehikkälä
Hyvä! Erinomaista, näin Miehikkälä on pelissä mukana entisestään profiloitumassa sotahistoriaan myönteisesti suuntautuneena paikkakuntana.
Olen ollut sotahistorian esittelyä kehittämässä jo vuodesta 1985, jolloin tein Ratsumieskillan silloisena puheenjohtajana esityksen Ilomantsin kunnalle erityisen info- ja matkailukohteen perustamisesta Suomen itäisimpään kylään - Hattuvaaraan. Kylä on perinnejoukkomme Hämeen Ratsurykmentin aidolla kesän 1944 taistelukentällä. Vuonna 1988 avattiin Taistelijan Talo, joka on Oy-pohjainen, kunnan hallinnoima yhtiö, jonka käynnistämisen eri vaiheissa minulla oli kunnia toimia.
Ilomantsi, kuten myös Kuhmo, ovat vahvoja sotamuistomatkailukuntia ja tällä matkailulla on merkitys kunnan elinkeinotoiminnan piristäjänä. Salpalinja sinänsä on maailmanluokan matkailukohde oikein markkinoituna sekä elävöitettynä. Sen yhteyteen sopii mainiosti suunniteltu Kannaskeskus. Selkeitä synergiaetuja. Omasta kokemuksesta sanoisin, että myös edulliseen majoitustoimintaan sekä muihin matkailua tukeviin palveluihin tulee varautua, jollei niitä jo ole. Kunnan vetämä/yksityisen vetämä. Molemmissa puolensa, vapaaehtoisvoimaa kannattaa hyödyntää ainakin opastus- ja asiantuntijatehtävissä.
Minusta olisi hienoa, mikäli Miehikkälän kunta ryhtyy väkevästi toimimaan Kannaskeskus/Salpalinja- sotamuistokohteen kehittämiseksi.
Lopputuloksena ainutlaatuinen ja vetovoimainen matkailukohde, joka monella muullakin tavalla tukisi kunnan asemaa ja kehitystä.
Jalustintuntumalla
Antti-Jussi Räihä
FM, Helsinki
Erikoinen päätös Lappeenrannalta. Kannas-keskuksen paikaksi sopisi muuten hyvin myös Lahti. Lahti, karjalaisten kaupunki. Lahteen asettui Talvisodan jälkeen 6000 evakkoa ja Jatkosodan jälkeen vielä 2000 lisää. Lisää karjalaisten kaupungista linkin takaa http://www.lahdenmuseot.fi/kuka-mita-lahti/kasitteet/karjalaisten-kaupunki/
En tiedä onko keskusta Lahteen tarjottu missään vaiheessa. Tännehän se sopisi kuin nenä päähän.
Unohtui vielä se että kun Hennalan varuskunta lakkautetaan 2014. Vapautuisi keskukselle sopivia tilojakin.
Amerikkalaiset korostavat aina sitä, että pitää olla ”tarina kerrottavana”. Salpalinja on mielestäni tällainen tarina, joka voisi
muuttua kunnalle menestystarinaksi. Vastaavanlaisata matkailukohdetta ei ole missään muualla – eikä enää koskaan rakennetakaan.
Käsissä on siis jotain ainutlaatuista, johon on hienosti jo osattu tarttua.
Olen tutustunut Salpalinjaan omatoimisesti sekä opastetulla Salpavaleluksella. Sotahistoriastamme kiinnostuneena
olen ollut hyvin vaikuttunut linjan laajuudesta ja vahvuudesta, rakentamisen massiivisuudesta – ja kaikesta mikä siihen liittyy.
Salpalinja on sen koko luokan kokemus, että uskoisin jokaisen siihen tutustuvan kokevan hämmästyksen elämyksiä.
Sitä ei moni muu matkailukohde tarjoa.
Kirjailijana en voi olla tarttumatta tällaiseen herkkupalaan. Mikä voisi olla kiinnostavampi kuin massiivinen linja, joka pysäytti vihollisen
pelkällä olemassaolollaan. Salpalinja kiehtoo mielikuvitustani. Olen jo aikaisemminkin ottanut linjan mukaan kirjoihini. Syksyllä
ilmestyvässä kirjassani Salpalinjalla on suuri osuus!
Minusta olisi loistava idea ottaa linja laajemminkin matkailuelinkeinon kehityskohteeksi.
Kannas-keskus voisi olla hyvä ratkaisu sen toteuttamiseksi.
Ville Kaarnakari
Kirjailija
Oikein veljeni Unelmoija! Unelmoinut ja jopa niihin uskonut olen minäkin ...
Esitin kesällä 2008, että seuraavana vuonna polkaistaisiin Kannas-keskus käyntiin Lappeenrannassa ja Luumäen Taavetissa Molotov-Rippentropp -sopimuksen 70-v kansainvälisen juhlakonferenssin nimissä. - Lupasin kysyä tilaisuuteen luennoitsijaksi yhden Baltian maan presidentin tai ex-presidentin (useampi vaihtoehto, oli pohjustettu kansanedustajalla Liettuasta ja mepillä Latviasta), toisen entisen pääministerin (Mart Laar Virosta) - ex-pääministeri Suomesta, Paavo Lipponenhan, olisi ollut varma nakki , sekä englantilaisen kansainvälisen politiikan tutkijan ja -toimittajan (Edward Lucas).
Kysyin taannoin Maasotakoulun apulaisjohtajalta, ye-evl Arto Hokkaselta, miksei Maasotokoulua, merkittävää ja korkeatasoista Puolustusvoimien sotilasopetuslaitosta ole otettu mukaan sotahistorian tutkimukseen Kannas-keskukseen liittyen? Teillähän on miehiä, joilla on tarve tehdä graduja (vast) opinnäytteitä ja vastaavasti Kannas-keskuksella tarve tuoda esille vanhaa ja UUTTA sotahistorian tutkimusta. - "En todellakaan osaa sanoa, ehkä kukaan ei ole kysynyt", vastasi evl Arto Hokkanen.
Puolustusvoimat ei ehkä ole kiinnostunut turismista, mutta sotahistorian, taktiikan jne. tutkimus on sen toimenkuvaa varmasti.
Miehikkälä voi aivan hyvin nousta kansainvälisten sotamuseoiden eturintamaan ja merkittäväksi tekijäksi Euroopassa, vaikka Salpalinjalla ei koskaan (vielä) ole taisteltu. Sotahistoriamatkailu on maailmalla todella suosittu teema. - Voin vakuuttaa, että Suomenlahden etelärannalla ml Sinimäkien museoväki, ollaan pelkäästään ylpeitä, jos Te menestytte: http://www.visitestonia.com/fi/sinimaet
"Kansakunta, joka ei tunne historiaansa tai ei halua tiettää sitä...on tuhoon tuomittu ja kelvoton ".
Salpa-linja .... on jotain sellaista, minkä jokaisen suomalaisen pitää saada tietää. Maamme itsenäisyyden "viimeinen salpa"...kun ajat olivat WWII aikaan vaikeat elleivät toivottomat. Tämä historiallinen tosiasia pitää säilyttää suomalaisille jälkipolville ja siten koko globaalille maailmalle, jossa elämme.Salpalinjan ja suomalaisen ..."sisun"...viesti ilmenee mitä parhaiten ; nimenomaan Salpalinjassamme.!Suomi ja museolaitoksemme ovat velkaa tämän jälkipolvillemme.
Juha O Luukka
"3:n rauhanturvamission veteraani",
RUK 137 Junkkari
Isäni oli kotoisin Kivennavalta, itse olen nuorena asunut mm. Joutsenossa, Lauritsalassa, Lappeenrannassa, Kouvollassa ja Karhulassa. Mielestäni on itsestään selvää, että sotiemme muistoa vaalitaan nimenomaan Kaakkois-Suomessa. Osallistuihan sotainvalidi/luutnantti isäni kaikkiin kolmeen sotaan (talvisota, jatkosota, Lapin sota, jossa hän sitten haavoittui.
Miehikkälään sijoitettu Salpalinja-museo olisi oiva paikka keskittää Karjalan Kannaksen taisteluihin liittyää materiaalia, tietoa ja muistoja, olisihan se toiminut viimeisenä lukkona ja esteenä viholliselle.
Olli-Pauli Sarvaranta
Insinöörieversti evp., tekn.tri.
Hyvää keskustelua ja hyviä näkökulmia. Kiitos.
Aihetta keskusteluun edelleen ilman muuta on. Jos Lappeenrannassa on hankkeeseen jo laitettu rahaa joka tapauksessa (määrää en uskalla arvella) vuosien aikana runsaasti, niin onhan ainakin keskusteltava, tarvitaanko todella ao. laitosta ja jos, minne se sitten sijoitettaisiin, kun ei kerran Lappeenrantaan.
Minusta kaikki sotahistoriaamme taltioivat ja kertovat hankkeet ovat perusteltuja silloin, kun ne tuovat lisäarvoa jo olemassa olevaan. Yksi lisäarvo on se, että historia paketoidaan sellaiseen muottiin, että sitä on helppo tutkia ja se herättää kasvavaa mielenkiintoa; vie yleisön mennessään niin kuin Salpalinjakin tekee.
En ehdoin tahdoin ole ajamassa Kannas-keskusta Miehikkälään. Mutta kyllä sekin vaihtoehto pitää vakavasti tutkia. Jos näyttää, ettei asiassa ole mitään järkeä, niin antaa olla. Sehän on selvä.
En edes tohdi ääneen sanoa, että Luumäellähän sille olisi myös luonteva paikka. Ukko-Pekka / Kotkaniemi /Salpalinja -kokonaisuudessa. En siis sano, ettei Luumäki nappaa keskusta Miehikkälän nenän edestä!
Terhon ylläoleva kirjoitus herätti ajatuksia, joita en malta olla julkaisematta. Kotiseutu/sotahistorian harrastajana kannatan realistisia hankkeita viime soitien muiston ylläpitämiseen.
Mutta sana on vaan vahvasti mielessä, kun aletaan miettiä,missä, miten ja kenen rahoilla.
Luumäki paikkana olisi hyvä,kyseiselle keskukselle hyvien kulkuhyhteysien vuoksi,mutta Luumäellä ei ole asian eteen tähänkään asti tehty juuri mitään.Jo vuosikymmeniä sitten on meitä pieni joukko yrittänyt potkia asiaa eteenpäin tuloksetta.Tosin on kunnan päättäjät vaihtuneet ja näyttyy silt, että nykyjohto suhtautuu matkailuhankkeisiin jo myönteisemmin, osoitoksena Kotkaniemi.
Miehikkälä/ Luumäki pieninä kuntina eivät pysty mihinkään miljoonahankkeisiin, kuten ei Lappeenrantakaan, mtta voi sitä käydä keskustelua ja odottaa hyviä ideoita, millä hanketta voisi viedä eteenpäin.
Miehikkälä on tehnyt arvokasta työtä Salpalinjan tunnetuksi tekemiseksi, sitä ei kukaan kiellä.Mutta,mutta täytyy olla realisti,resurssit eivät yksinkertaisesti riitä.Jos Kannaskeskuksesta tulee samanlainen pannukakku kuin Salpakeskuksesta niin ei siitä ole kenellekään mitään iloa! Vaikka Miehikkälä on lähellä kannasta se on toisaalta Miehikkälä on kaukana kaikkialta ja siinä mielessä esim. tuo ehdotettu Lahti olisi paljon sopivampi paikka Kannaskeskukselle. Näin asia vaan realistisesti ajateltuna on!
Anonyymille voin kertoa lyhyesti linkin kautta mitä mieltä olin elokuussa 2011 Salpakeskuksesta:
http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2011/08/kuka-johtaa-salpakeskusta-onko-sita.html
Mitä tulee siihen, että Miehikkälä on kaukana, niin se on kyllä hyvin suhteellista. Jotkut ajavat tuhat kilometriä Lappiin, kun hiihtää voisi täälläkin. Kohteen kaukaisuuden tai ylipäätään tavoitettavuuden määrittää sen vetovoima ja kiinnostavuus.
Siksi Miehikkälässä ehkä pitäisi tehdä jotakin räväkkää, että elinkeinollinen puolikin Salpalinja-museosta hyötyisi. Kannas-keskuksellakin oli selkeät elinkeinotavoitteet Lappeenrannassa.
Museaalinen osa pelaa Miehikkälässä niillä eväillä, joita yhteiskunta siihen osoittaa. Sillä on jo hyvä laatunsa ja vetovoimansa, mutta enemmänkin voisi olla. Siksi Kannas-keskuskortti kannattaisi ainakin katsoa, onko siinä se valtti jolla päästäisiin kunnolla eteenpäin.
Jos Kannas ei ole valttia, niin sitten tyydytään nykytilanteeseen ja mennään sillä. Kohteena Salpalinja-museo on edelleen loistava ja kävijöiden palaute hyvää. Mutta riittävätkö nykytason kävijämäärät tuon laadun ylläpitoon pitkäksi aikaa?
Niin en osannut sitä linkkiä aktivoida, mutta ao. juttu löytyy blogiarkistosta elokuulta 2011 otsikolla Kuka johtaa Salpakeskusta, onko sitä?
Asiaan liittyi myös elokuun 2011 blogi Yhdessä eteenpäin.
Olen kyllä nämä blogit lukenut ja siksi mielipiteeni ilmaisin.Salpakeskus on käytännössä=Salpalinjamuseo eli Salpakeskuksesta puhuminen on matkailijoiden harhaanjohtamista.Salpalinjamuseo on tosiaan laadukastuote mutta käviämäärä on liian pieni ja asiaa ei yhtään auta se että Miehikkälän museotoimi jatkuvasti ilmoittaa vuosittaisen kävijämäärän puolet suuremmaksi mitä se todellisuudessa on! Huonolta näyttää varsinkin kun Miehikkälän asema itsenäisenä kuntana on realistisesti sanottuna lähellä loppuaan.
Näkyy löytyvän juttua Kaakonkulman nettisivultakin. http://www.kaakonkulma.fi/Etusivu/13241732.html
No no. Ei tää Lahti tunnu tietävän 1918 sodastakaan mitään. Ei mitään kunnioitusta entisille tuon ajan tst-paikoille. Miehikkälä olis ihan vartee otettava paikka kyseessä olevalle kedkukselle.
Lähetä kommentti