Siihen mennessä jopa Pohjoismaiden suurimpana
rakennushankkeena pidetyn linnoitustyön valmistelu tapahtui siis salamavauhtia.
Vajaassa kahdessa kuukaudessa työt mahdollistava suunnitelma oli valmis ja
rahaakin oli jo käytössä. Eipä taitaisi onnistua nyt. No, silloin ei tarvittu
ympäristövaikutusten arviointiselvityksiä ja muita nykyajan pikkutarkkuuksia.
Linnoitusprosessin nopeuden selitti tietenkin talvisodan
jälkeen ilmaan jäänyt uuden sodan uhka. Stalinin tavoite vallata Suomi oli
jäänyt pahasti kesken. Uuteen yritykseen oli varauduttava heti.
Reino Arimo kertoo Suomen linnoittamisen historiassa 1918-1944
linnoitustöiden johtajaksi määrätyn ja jo kenraaliluutnantiksi ylennetyn E.F.
Hanellin suunnitelman perusteista. Lainaan tähän muutaman kappaleen Arimon
kirjasta, jotta en sortuisi tulkintavirheisiin, kirjan teksti erottuu kursiivilla.
”Sodan kokemukset ovat osoittaneet, että lujat linnoitukset
ovat meille välttämättömät hyökkääjän massojen ja omien voimiemme välisen
epäsuhteen tasoittamiseksi ja ainoa keino lukumääräisesti rajoitettujen
joukkojemme suojaamiseksi hyökkääjän ylivoimaisen aseistuksen tuhoavalta
massavaikutukselta.”
”Pitkän ja maanpuolustuksen kannalta erittäin epäedullisen
uuden valtakunnanrajamme varustaminen linnoituslaitteilla on suunnaton työ,
jonka toteuttaminen lyhyessä ajassa ei ole mahdollinen, vaan tulee vaatimaan
useita vuosia.”
Sitten Hanell perustelee linnoitusta talvisodan jälkeen
muuttuneella tilanteella, ensin 30 vuodeksi Neuvostoliitolle vuokratulla Hangon
alueella.
”Hangon suunnalla vihollinen voi hyökätä parin divisioonan
voimin laivaston tukemana. Tämä hyökkäys on pysäytettävä mahdollisimman lähelle
rajaa, mikä edellyttää että täällä toimivien vähäisten joukkojen
puolustusedellytyksiä on lisättävä tehokkain linnoituksin.”
Sitten tullaan suunnitelman perusteluissa kaakkoisrajalle.
”Itärajan eteläosa aina Pielisjärveen saakka on vaarallisin
alue, koska viholliselle on syntynyt alueluovutusten takia rajan taakse
erinomainen tukialue hyökkäystä varten. Sen kehittynyt tie- ja rautatieverkko
sekä Suomenlahden itäpään ja Laatokan satamat mahdollistavat suurten voimien
käytön.”
”Parhaat edellytykset vihollisella on ylivoimansa käyttöön
Suomenlahden ja Kivijärven välillä, missä meillä taas ei ole varaa luovuttaa
maastoa. Se puolestaan ei tarjoa mainittavia puolustuksellisia etuja, joten
lujan linnoitusvyöhykkeen rakentaminen on ainoa keino tämän meille tärkeän
rajanosan saattamiseksi kestävään puolustuskuntoon.”
Näin siis aikalaisperusteluissa. Ja niinpä Hankoniemen
tyveen rakennettiin Harparskog-linja, jokseenkin samanlainen kuin tuleva Salpalinjakin. Ja
tuo Suomenlahden ja Kivijärven väli itärajalla oli koko
”linnoittamissuunnitelman tärkein osa”. Siksi se rakennettiinkin yhtenäiseksi
ja sai tuekseen vielä Hamina-Taavetti -linjan ja kesällä 1944 Vaalimaan
oikaisuaseman ja muutamia tukilinjoja.
Erittäin nopeasti toimeenpantu suunnittelu ja rakentamisen
aloitus tarkoittivat sitä, että nuo asiat tapahtuivat osittain samaan aikaan,
päällekkäin. Se aiheutti paikoin ongelmia ja turhaakin työtä suunnittelijoiden
mielenmuutoksina, mutta mitä ilmeisemmin hämmästyttävän hyvin suunnitelmat ja
toteutus kohtasivat. Se on osa Salpalinjan ainutkertaisuutta.
2 kommenttia:
Lainaus, "Siihen mennessä jopa Pohjoismaiden suurimpana rakennushankkeena pidetyn linnoitustyön valmistelu tapahtui siis salamavauhtia".
Mutta oliko näin? Ja jos oli niin millä perusteella? Usein tämä tieto tulee vastaan mutta entä jos mietitään vaihtoehtoja??
Suvorovin linnoitustyöt 1790-luvulla? Linnoittamassa oli Vanhan Suomen vakinainen armeija 20 000miestä, lisäksi linnoitti tilapäinen Suomen divisioona vahvuuden heitellessä välillä 20 000-30 000miestä sekä siihen lisäksi vielä rangaistusvangit.
I Maailmansodan linnoitteet Pietarin turvaksi? 1917 oli n.100 000 miestä tekemässä töitä Suomen alueella(Karjalan Kannas ja Viipuri luetaan mukaan). Venäjän vallankumous lopetti työt.
Mannerheimlinja? Joidenkin lähteiden mukaan Kannaksella oli kesällä 1939 yli 60 000 vapaaehtoista linnoittajaa??
Entä jokerikortti Ruotsista?
Ruotsin Per Albin- eli Skåne-linjen, Ruotsin etelä-rannikon linnoitusketju. Siihen valmistui 1939-1940 syksyyn mennessä yli 1000 betonilinnoitetta. Linnoitustyöt aloitettiin 1939 ja jo ennenkuin Salpalinjan rakennustöitä aloitettiin, oli valmiina jo 267 linnoitetta(teräsbetonikorsua). Kakkosvaihe alkoi tammikuussa 1940 ja jatkui huhtikuuhun 1940,kolmasvaihe jatkui kesäkuuhun ja silloin linnoitteita valmistui lisää 527kpl, 6kuukauden aikana. Pituus Skånelinjalla tosin vain vähän yli 500km. Ja korsutkin ovat ainesvahvuudeltaan vaatimattomampia. SAK:han sai jossain vaiheessa Skånelinjan korsujen piirrustuksia käyttöönsä, en sitten tiedä onko sieltä otettu jotain pieniä yksityiskohtia käyttöön vai jätettiinkö ne omaan arvoonsa.
Olisiko vielä muita haastajia Pohjoismaiden puolelta?
Tartuit hyvään asiaan Juha. Tätä Pohjoismaiden suurin -määrettä on houkutus käyttää kuvaamaan työn laajuutta. Nyt en muista suoraa yhteyttä, mutta silmissäni on sitaatti Hanellin yhdestä kirjoituksesta, jossa hän tosin puhuu Skandinavian suurimmasta työmaasta. Tai jotain vastaavaa. Mihin hän sen sitten perusti,en tiedä.
Nimi/URL-osoite
Anonyymi
Julkaise kommentti Esikatselu
Lähetä kommentti