Salpalinjan rakentaminen viime sotien aikana silloisin
menetelmin ja laittein on paikoin käsittämätöntä. Koneita tietysti oli, se
vähän mitä oli, mutta nekin olivat sitä aikaa. Suurin rakentamisen voimavara on
ollut miestyövoima. Ja kun senkään voima ei ole riittänyt, niin avuksi on
pitänyt ottaa luovuus, sanalla sanoen konstit!
Minä pyysin lauantaina opastusryhmääni miettimään
Ventonvuoren päällä Virolahdella, miten esimerkiksi tähystyskupu on mäenpäälle
hilattu ja asennettu betonilaudoituksen ja raudoituksen päälle luolan
tulenjohto- ja tähystyskuilun päälle? Kuvun ja kuilun katon leikkauskohdasta on
alaspäin luolan lattiapintaan noin 14 metriä! Kuvun paino on noin 10 000 kiloa!
Aikansa mietittyään ja kun vastausta ei löytynyt, ryhmä
kysyi minulta. Minä sanoin, että en minä tiedä!
Jos kupu on hilattu mäen päälle ulkoapäin, ei kuorma-autolla
ole päässyt korkeussuunnassa ainakaan 4-5 metriä lähemmäs huippua ja
sivusuunnassa matka on ainakin kaksinkertainen. Nuo metrimäärät ovat tässä
mainittuna muistinvaraisia. Siis miten ihmeessä?
Minun on turha lähteä arvailemaan käytettyjä konsteja.
Arvuuttelen kuitenkin, joka tullee varmasti tyrmätyksi
kommenteissa, mutta onpahan keskustelun herättäjä. Jos sitä kautta pääsisimme
lähemmäksi ratkaisua.
Entäpä, jos puheena oleva kupu on nostettu huipulle
louhitusta luolasta ja louhitusta avokuilusta ennen betonivaluja, ennen
välitasanteita ja teräsovien asentamista. Tämä sillä edellytyksellä, että
luolaan on päästy peruuttamaan kuorma-auto kuilun alle. Sitten vain ylös kuilun
päälle järeätekoinen kolmijalka ja nosto ketju- tai vaijeritaljalla. Sen
jokainen ymmärtää, että jos näin on menetelty, niin kukaan ei ole varmasti
tohtinut seurata nostoa kuilun pohjalla! Noston varrella on ollut monta muttaa
esimerkiksi se, että taljan lyhyehkö nostovara (näin luulen) on aina saatu
uudelleen käyttöön.
Jos siis nosto on noin tapahtunut, niin sitten ylhäällä
erinäisin keinoin kupu on siirretty aukon päältä sivuun, tehty tarvittavat
muotti- ja raudoitus- ja valutyöt. Kun välitasanteet ja muut valutyöt on tehty,
on päästy itse kuilun katon (2,1 metriä teräsbetonia) muotti- ja raudoitustöihin
ja lopulta kuvun virittämiseen sen päälle ennen valua. Ei tunnu helpolta.
Seuraava kysymys on miten tulenjohtatason ja lattiapinnan
välillä olevat kaksi välitasannetta on valettu. Mistä betoni on tuotu, ylä- vai
alakautta? Molemmat lienevät mahdollisia, kun hieman ajettelee. Välitasoissahan
on reilun miehen mittainen aukko puuportaiden kohdalla. Ja miten ylipäätään betoni
tulenjohtokuilun katolle, useita kuutioita, on nostettu. Ämpäreillä kantamalla
mäenrinnettä ylös vai?
Jääköön ajatusleikki tähän. Eikä tämä puheena oleva paikka
ole ainoa Salpalinjassa, jossa nykyjärki ei auta ymmärtämään, miten kaikki on
lopulta tehty ja aikaan saatu. Tässä saattaa olla yksi suola joka Salpalinjassa
janottaa! Siis tiedonjano siitä, miten kaikki tuohon aikaan oikein tehtiin. Jos
ja kun kirjallisia eikä muistitietovastauksia ole, ei ole muuta keinoa kuin
asennoitua tuon ajan työntekijöiden ja työnjohdon pöksyihin ja alkaa käyttämään
mielikuvitusta ja luovaa ajattelua. Se on varmaa, että ilman järjen käyttöä
Salpalinja ei olisi sellainen ihmeteko niin kuin se nyt on.
Minusta ei olisi Salpalinjan tekijäksi, järki ei riitä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti