Rauhanturvaajaystäväni Mika Nummila Kotkasta pyysi minua helmikuussa kirjoittamaan Kotkan Reserviupseerikerhon 80-vuotisjuhlan yhteydessä keväällä ilmestyvään kerhon Korsu-lehteen (nettilehti) juttua Salpalinjasta. Koska kyseisen lehden levikki oli lähinnä jäsenistölle ja lehti lienee jo ilmestynyt (toukokuussa näin sen taittoversion), rohkenen talkootyöni tuloksen pelkän tekstin osalta julkaista sellaisenaan myös omassa blogissani. Jutun lähteenä käytin muun muassa Salpalinja-ystäväni Juha Kilpeläisen poimintoja sota-arkistosta.
Ylipäällikkö Carl Gustaf Emil Mannerheim antoi
talvisodan jälkeen 22.3.1940 käskyn uuden itärajan suojaamisesta: ”Linja
Klamila – Luumäki on viipymättä linnoitettava ja varustettava
kantalinnoittein.” Tästä alkoi työ koko itärajan linnoittamiseksi ja joka sai
heinäkuussa 1944 nimen Suomen Salpa, Salpa-asema tai kansansuussa Salpalinja.
Salpalinjan rakentamista edelsi vaiheita, jotka liittyvät ja
ovat yhteydessä nykyiseen Kotkaan, silloiseen Kymiin, Karhulaan ja Kotkaan.
Tässä kirjoituksessa keskitytään enimmäkseen Kymijoki-linjaan. Tämän jutun
kuvat ovat kaikki Salpa-asemasta, eivätkä siis Kotkasta Kymijoki-linjalta.
Niinkin aikaisin kuin 1920-luvun alussa Kymijoki
Suomenlahden ja Päijänteen välillä oli mukana itsenäisen Suomen
puolustuskuvioissa. Tuolloin kenraalimajuri, myöhemmin kenraaliluutnantti P.O.
Enckell kaavaili sitä Karjalan kannaksen ja Kymijoen välisen alueen
viimeiseksi puolustusvyöhykkeeksi. Asia ei Kymijoen osalta kuitenkaan edennyt
edes suunnitteluun saakka.
Toisen maailmansodan alkaminen syyskuun alussa 1939 sai
puolustusvoimat heräämään myös puolustusasemien rakentamiseen kauas sisämaassa.
Valtakunnan itäraja oli vielä tuolloin lähempänä Pietaria (Leningrad) kuin
Viipuria.
Jo syyskuun puolivälissä 1939 everstiluutnantti Valo
Nihtilä esitti laatimassaan muistiossa puolustusaseman rakentamista Saimaan
ja Kymijoen väliselle vesistölinjalle (Väliväylä) Salpausselän pohjoispuolelle ja edelleen Kymijoki-vartta
Suomenlahteen, siis Kotkaan.
Kivijärven ja Tirvanjärven välistä osuutta ryhdyttiinkin
toteuttamaan nopeasti, kun armeija pantiin liikekannalle ylimääräisten
harjoitusten (YH) verukkeella. Luumäelle Taavetin seudulle ylipäällikön
reserviksi sijoitettu 6. Divisioona sai jo 21.10.1939 ohjeen aloittaa suunnittelu
ja kenttävarustustyöt osalla voimistaan Saimaan - Kivijärven ja Tirvanjärven
alueella (Mankinvirran linja). Linnoitustöihin joutui samoin reservinä Utissa
ollut 6.PPP. 6.D:n tehtäviin kuului
YH:n aikana myös samat asiat myöhemmin Luumäen linjaksi nimetyllä osalla, joka
karkeasti noudattelee tulevan Salpalinjan kulkua.
Kymijoki-linja aluksi merivoimien vastuulla
Joulukuun 10. päivänä 1939, siis pian talvisodan syttymisen
jälkeen päämaja antoi käskyn merivoimien komentajalle aloittaa Kymijoki-linjan
linnoittaminen merivoimien jalkaväkijoukoilla. Myös kaksi erillistä pataljoonaa
piti siirtää sinne linnoitustöihin. Nekin tosin siirrettiin talvisodan
tehtäviin helmikuussa.
Kymijoki-linjan sijainti lyötiin lukkoon tammikuun alussa
1940. Se sijoittui summittaiselle linjalle pohjoisesta lukien
Utti-Myllykoski-Kymijoki-Tavastila. Se oli itse asiassa Kymijoki-varressa vain
keskiosaltaan. Töitä oli sovittu jatkettavaksi Utista itäänpäin kunnes
Mankinvirran kenttälinnoitteet tulevat vastaan.
Heti Moskovan rauhan solmimisen jälkeen Kymijoki-linjan
linnoitustyöt siirrettiin merivoimilta päämajan pioneerikomentajan,
kenraalimajuri (myöh. kenraaliluutnantti) Unio Sarlinin
alaisuuteen. Jossain vaiheessa
Suomenlahden päässä Kymijoki-linja sijoitettiin noudattamaan Kymijoen itäisintä
haaraa, vastoin jo työn alla ollutta tammikuun suunnitelmaa.
Myös Myllykoski-Kouvola-Kuusankoski –osuudella alettiin
linnoittaa jokilinjaa, Kymijoen länsirantaa. Myllykoski-Utti -työt jatkuivat
alkuperäisen suunnitelman mukaan.
Talvisodan jälkeen 20. maaliskuuta merivoimien komentaja
kenraalimajuri Väinö Valve esitti pääpuolustuslinjan sijoittamista
takaisin aikaisemmin hyväksytylle linjalle Suomenlahden suunnasta lueteltuna
Pitkäsaari – Tavastilan aukea – Rapakilampi (tarkoittanee Rapakivenjärveä) –
Kymijoki. Tämän kirjoittajalla ei ole tietoa, missä ko. linja Kymijoen olisi
leikannut, vahva veikkaus on, että Anjalan Rahkessaaren mutkassa.
Rannikkotykistö luontevasti linjan jatkeena?
Valve perusteli ehdotustaan sillä, että ”Tavastilan linja”
paremmin palvelisi Kirkonmaan - Kuutsalon – Suur-Mustan alueen liittymistä
pääpuolustuslinjaan. Rannikkolinnakkeiden tulella pystyttäisiin hallitsemaan
Haminaan johtavia maa- ja vesiteitä. Tässä oli vähän samaa ajatusta kuin
sittemmin Salpalinjan merellisellä jatkeella Santasaari-Ruissaari-Mustamaa.
Merivoimien komentajan halun takana oli myös se, että
Tavastilan suunnalla oli jo tehty melko paljon töitä, muun muassa puisia
kenttäkorsuja.
Valve sai pian päämajan yksiselitteisen vastauksen, jossa
todettiin, että Kymijoki-linjan kenttävarustustöissä pääpaino pidetään
jokilinjassa.
Se päätös piti, sillä toisen maailmansodan aikaisia
linnoituksia löytyy nyky-Kotkasta sekä Langinkosken että Korkeakosken
haaroista, niiden länsirannoilta. Sen sijaan merivoimien esikunnan esitys sai
vastakaikua kesäaikaisena eteentyönnettynä asemana tai etuvartiolinjana. Näiltä
osin Kymijoki-linja sai eteläpäähänsä myös syvyyttä: kaksi jokihaaraa ja
Tavastilan - Rantahaan ”etuvartiolinja”.
Tavastilassa muuten linnoitti talvisodan päättymiseen
saakka Merivoimien alaisuudessa Rakennusliike Oskari Vilamo, joka siirtyi
sitten Luumäen seudulle Salpalinjan linnoitustöihin, ainakin alkuun.
Rakennusliike Oskari Vilamo oli jo ensimmäisen maailmansodan aikana
linnoittamassa Helsinkiä. Nykyisin rakennusliike on nimeltään Lemminkäinen!
Ruotsalaiset vapaaehtoislinnoittajat
Oma lukunsa Kymijoki-linjan ja Salpalinjan linnoittamisessa
ovat ruotsalaiset vapaaehtoiset.
Jo tammikuussa 1940 oli syntynyt ajatus, että Ruotsista
voitaisiin lähettää talvisotaa käyvään Suomeen työvoimaa rakentamaan uuttaa
taaempaa puolustuslinjaa Mannerheim-linjan tueksi. Näin suomalaisia miehiä
voitaisiin vapauttaa aseisiin rintamalle. Asian otti erityisesti omakseen
Ruotsin työväen ammatillisen keskusjärjestön LO:n puheenjohtaja August
Lindberg.
Ruotsin linnoitusapuhankkeesta Suomeen talvisodan aikana ja sen jälkeen on kirjoittanut yksityiskohtaisen Kohti Salpalinjaa -kirjan ruotsalainen toimittaja Eric Björklund. Kirja ilmestyi vuonna 2007.
Eri vaiheiden jälkeen ensimmäiset ruotsalaiset linnoittajat, 320 miestä, saapuivat Luumäelle 10. maaliskuuta, juuri ennen Moskovan rauhaa. He eivät ehtineet käytännössä aloittaa töitä Luumäen linjalla lainkaan, kun heidät lähes samantien siirrettiin Kotkan Sutelaan, Kymijoen varteen. Osa ruotsalaisista majoitettiin Sutelan koululle.
Ruotsin linnoitusapuhankkeesta Suomeen talvisodan aikana ja sen jälkeen on kirjoittanut yksityiskohtaisen Kohti Salpalinjaa -kirjan ruotsalainen toimittaja Eric Björklund. Kirja ilmestyi vuonna 2007.
Eri vaiheiden jälkeen ensimmäiset ruotsalaiset linnoittajat, 320 miestä, saapuivat Luumäelle 10. maaliskuuta, juuri ennen Moskovan rauhaa. He eivät ehtineet käytännössä aloittaa töitä Luumäen linjalla lainkaan, kun heidät lähes samantien siirrettiin Kotkan Sutelaan, Kymijoen varteen. Osa ruotsalaisista majoitettiin Sutelan koululle.
Tilaa Luumäellä tarvittiin uuden itärajan taakse vetäytyville
suomalaisjoukoille. Seuraava noin kolmen sadan miehen joukko ruotsalaisia
ohjattiin jo suoraan Kotkaan. Kaikkiaan ruotsalaisvahvuus nousi vähän yli 900
mieheen.
Suunnittelu jarruna alussa
Ennen kuin uuden itärajan linnoitussuunnitelmat olivat
täsmentyneet, ruotsalaiset linnoittajat työskentelivät aluksi
Kymijoki-varressa. Kymijoen linjan linnoittaminen oli siis aloitettu varsin vähäisin
voimin jo talvisodan aikana. Sodan loputtua joukkoja oli osoittaa Kymijoelle jo
enemmän, muun muassa työjoukot Luumäen linjalta, mutta suunnitelmat olivat
vasta alkutekijöissään ja se hidasti työn tuloksia.
Joka tapauksessa ruotsalaiset pääsivät työn makuun Kotkassa, kunnes huhtikuun puolivälissä heidät siirrettiin tulevalle Salpalinjalle Virolahdelle. Ruotsalaisten joukko SAK ( Frivilliga Svenska Arbetskåren i Finland) oli itse asiassa ensimmäinen valmis organisaatio, joka voitiin osoittaa uudelle itärajalle linnoitustöihin.
Työt Kymijoki-linjan eteläpäässä käskettiin lopettaa jo 6.4.1940. Myllykosken ja Utin välillä työt, joita siellä teki päämajan reservissä ollut 23.D, päättyivät loppukesästä 1940, jolloin linnoittamisen painopiste oli jo siirtynyt Salpalinjalle.
Kymijoki-linjalle oli toukokuuhun 1940 mennessä valmistunut taistelu- ja yhteyshautaa 20 kilometriä, avoimia tai katettuja asepesäkkeitä 65 kpl, betonisia kk-korsuja 4 kpl, 1-2 ryhmän kenttälinnoitettuja majoituskorsuja 64 kpl ja betonisia majoituskorsuja 5 kpl. "Kalliokorsuja" (luolia) syntyi seitsemän kappaletta ja kiviestettä (1-4 -rivistä) 1,8 kilometriä.
Toisen
maailmansodan aikaisista vielä paikannettavissa olevista Kotkan linnoituksista
löytyy pienellä vaivannäöllä tarkempaa tietoa Kotkan
ja Pyhtään sotahistorialliset muinaisjäännökset, inventointi 2007
–raportista, jonka on koonnut John Lagerstedt.
Kymijoki
vaihtoehtona pääasemallekin
Itse
asiassa itärajan uuden pääpuolustusaseman (Salpalinjan) yhtenä
sijoitusvaihtoehtona etelässä oli juuri Kymijoki Kouvolan - Kuusankosken
korkeudelle saakka. Sen katsottiin kuitenkin olevan liian kaukana rajasta.
Kymijoki-varressa oli silloin, niin kuin nytkin, paljon raskasta teollisuutta.
Se olisi ratkaisutaisteluissa jäänyt sodan jalkoihin ja laitosten käyttö
sotatarviketuotantoon olisi ollut mahdotonta.
Ratkaisevaa Kymijoki-vaihtoehdosta luopumiselle oli myös se, että silloisten käsitysten mukaan vihollisen pysäyttämiseksi Kymijoen jälkeen ennen Helsinkiä ei olisi ollut enää mitään, ei linnoitteita eikä maastoesteitä. Siksi oli hyvä jättää Kymijoki tulevan Salpa-aseman jälkeen vielä taaemmaksi puolustusasemaksi.
Salpa-asemalla
yhä merkitystä
Varsinaista
Salpa-asemaa itärajamme lukkona ei tässä kirjoituksessa ole mahdollisuutta
lähteä laajemmin esittelemään. Kirjallisuutta löytyy vaikkapa Salpakeskuksen
sivuilta http://www.salpakeskus.fi/index.php?l=1&store=true.
Ja jos
Salpalinjaan haluaa tutustua historiakirjoitusta kevyemmin ja lyhyinä pätkinä,
niin tämän kirjoittajana kehtaan suositella Salpalinjan salat –blogia: http://salpalinjansalat.blogspot.fi/
Sieltä löytyy muun muassa 22.2.2014 kirjoittamani tuore blogi, jossa käy ilmi,
että Salpa-asemalla on yhä merkityksensä Kaakonkulman puolustuksessa ei
pelkästään suomalaisen maanpuolustustahdon ilmentymänä vaan myös joukkojen
suojana.
Edelleen,
jos Salpalinja herättää intohimoja, niin sitten on aika lähteä tutustumaan ja
hämmästymään itse linnoitukseen kerran vuodessa järjestettävällä
Salpavaelluksella. Siitä lisää: http://www.salpavaellus.net/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti