Tässä vakavassa ajassa yritin edellisessä blogissani
keventää Salpalinja-asiaa pienin huumorikukkasin. Tämän blogin julistaminen
salaiseksi ei ole hillinnyt tippaakaan idän miesten touhuja. Päinvastoin. Aika
on entisestään viikon aikana vakavoitunut. Venäjä painaa päälle Ukrainan
maaperällä separatistien tukena ”eksyneenä ja vahingossa”! Samaa tautia on
liikkeellä Venäjän valtion ilma-aluksilla Suomenlahdella. ”Mainilan laukauksia”
kaikki tyyni!
Minua, ikäni puolesta ”ruunun raakkia”, ei estä mikään
spekuloimasta Salpalinjalla. Sen olemassa olo ei ole kenellekään
asiantuntijalle uutta. Siitä on lähes kaikki kerrottu ja se on maastossa kenen
tahansa jokamiehen oikeudella tutkittavissa.
Siksi muutama ajatus siitä, entäpä jos Salpalinja
saatettaisiin taistelukuntoon! Minkälainen prosessi se olisi ja olisiko siitä
mitään hyötyä? Jo kauan on puhuttu, että maalinnoitukset ovat aikansa eläneet.
Pitkiä rintamalinjoja ei enää synny. Vihollinen valitsee sille otolliset
taistelutantereet ja kiertää tai ylittää maahanlaskuin linnoitukset. Samoin
puolustaja pyrkii tekemään ratkaisut sille sopivissa paikoissa.
Ainakin Itä-Ukrainassa tässä vaiheessa sotaa ratkaisua
haetaan maataisteluin maanpinnassa. Näin voisi olettaa ”vihreiden miesten”
toimivan myös Suomen itärajalla, jos tilanne tänne saakka laajentuisi.
Liike maanpinnan suuntaisena katkaistaan maanpinnassa.
Suorin reitti maata pitkin Pietarin ja Viipurin suunnasta pääkaupunkiimme on
luonnollisesti rantamaa. Sitten viime sotien hyökkäysurat itarajaltamme länteen
ovat parantuneet huomattavasti. Viimeisenä vaiheena E18, joka on käytännössä
rakentamatta enää Haminasta Vaalimaalle. Ja tuolla välillä 1960-luvun
alkupuolella tehty seiskatie pelaa vielä mainiosti. Kuutostie vähän ylempänä pitkin
kuivaa Salpausselän kangasta vetää hyvin sekin. Niihinhän maahantunkeutuminen
keskittyisi.
Salpalinja on vielä nykykäsityksenkin mukaan sijoitettu
maastollisesti mitä parhaimpaan paikkaan. Sitä ei tarvitsisi vaihtaa. Jos
puolustusasemaa alueella tarvittaisiin, ei linnoitussuunnitteluun tarvitsisi
panostaa oikeastaan kuin Ylä-Pihlajassa VT 7:n kohdalla, lähinnä
tarkistusluonteisesti. Muualla liki 75 vuotta sitten tehdyt suunnitelmat ovat
täyttä tavaraa.
Ja rantamaallahan kuin myös Salpausselällä suunnitelmat
pääaseman ja osin etu- ja oikaisuasemienkin osalta myös rakennettiin. Pelloilta kivi- ja kaivantoesteet on paljolti hävitetty samoin kuin taistelu- ja yhdyshaudat täytetty. Metsissä ne ovat paikoillaan,
miesvoimin lapioilla entisöitävissä. Pelloilla kaivurit hoitaisivat
”ojankaivun” hyvin nopeasti. Teräsbetonikorsut ovat suojana ja majoitteena
valmiit sellaisenaan käyttöön otettavaksi. Hanellin korsussa Muhikossa on
UPO-kaminakin jo paikoillaan!
No, löytyisikö Salpalinjan ylösajamiseen ja perehdyttämiseen
asiantuntemusta vuosikymmenten jälkeen? Kyllä löytyy. Suomenlahdesta Saimaaseen
aivan varmasti ja hyvinkin ammattitaitoista osaamista. Ei välttämättä heti
rauhanajan joukoista, mutta reservistä löytyy hirvittävä määrä
Salpalinja-osaamista. Tarvittaessa yli-ikäinen huru-ukkoporras voi sitä
täydentää. Esimerkiksi yksin Salpavaellus on perehdyttänyt yli 20 vuoden ajan
tuhansissa olevan määrän alueen tuntijoita.
Eli uskallan väittää että pari perehdyttävää
linnoituspataljoonaa saataisiin tänne painopistesuuntaan nopeasti kasaan.
Linjan varustaminen olisikin mielenkiintoista, kun vanhaa ja uutta
sovellettaisiin yhteen. Niinhän siinä tapahtuisi; luovuudella ei olisi rajoja.
Ja jos noin pitkälle mentäisiin, niin sehän olisi jälleen
kerran huima osoitus Suomen maanpuolustustahdosta. Vähän samaan tapaan kuin
syksyllä 1944 tapahtui Ville Kaarnakarin sotatrillerissä Operaatio Para Bellum.
Salpalinjaa uhmanneet vieraan vallan joukot saivat pahasti köniinsä!
5 kommenttia:
Linnoistujalustat ja Maximit uudempine kehitysversioineen taitavat olla terästehtaiden raaka-aineina, samoin korsutykit. Vaan kyllähän korsun aukosta paukuttaa vaikka ITKK:lla, PKM:llä tai Kvkk:lla - ei tosin yhtä vakaasti. Linnoitusjalustojen konstruoiminen uudempiin aseisiin ei sekään ole mahdoton tehtävä.
Paras hyöty linjasta taitaisi nykyään olla majoitus- ja suojatiloina ja johtopaikkoina.
Aggregaattisähköllä lämmitetty korsu ei varmaan näy lämpökamerassakaan. Minulla on vahva epäilys, että tiettyjä korsuja on suunniteltukin johtopaikoksi aika myöhäänkin - paikat jääköön kertomatta.
Ei ole vaikeaa. Jäljennän vain tekstin tai numerot. Ylläpito hyväksyy kommentteja päivittäin. Eli jatkossa julkistamiseen tulee viivettä. Kiitos roskapostikoneiden!
Kokeilen vielä anonyyminä.
Toimii. Jos tekstistä tai numerosta ei saa selvää, paina ympyränuolesta seuraava "koodi".
Lähetä kommentti