Tämä alla oleva Jari Hellmanin 30.3.2014 ottama ja
Facebookissa Salpavaeltajat-ryhmässä eilen illalla julkaisema ansiokas ja aloitteellinen kuva ja valtioneuvoston viime viikolla kehysriihessä
tekemä päätös valtatie 6:n rakentamisesta uuteen paikkaan Luumäen Jurvalassa
antoivat aiheen tähän kirjoitukseen.
Aloitetaan tuosta kuvasta.
Jos ja kun kuvan kohteena on Lappeenrannassa Saimaan kanavan
länsipuolella (Mustola) oleva Ikean työmaa, niin nuo osin nurin työnnetyt estekivet ovat
talvisodan aikana työryhmä Stadiuksen tekemää hyökkäysvaunuestettä. Niitä
nimenomaan tehtiin pieniä pätkiä todennäköisille hyökkäysurille myös
Lappeenrannan ympäristössä.
Yleisten harjoitusten, YH:n, aikana ja vielä talvisodan
aikana rakennetut panssariesteet tai niin kuin niitä silloin kutsuttiin,
hyökkäysvaunuesteet, olivat selvästi Salpalinjan vastaavia esteitä matalampia,
pienemmistä kivistä tehtyjä. Talvisota osoitti, että esimerkiksi
Mannerheim-linjan estekivet olivat liian pieniä. Siksi niiden kokoa tuoreeltaan
suurennettiin, kun linnoitustyöt tulevassa Salpa-asemassa alkoivat.
Tuon kuvan kiviestepätkä olisi hyvällä tahdolla aivan hyvin
voitu säästää ja jättää todennäköiselle näkyvälle paikalle nyky- ja tulevien
polvien nähtäville osana suomalaista viime sotien aikaista kulttuuri- ja
selviytymisperintöä.
Joku voi sanoa, että eikö noita nyt jo ole tarpeeksi
näkyvillä. Ei välttämättä. Ei varsinkaan niillä paikoilla, joissa ne olisi
helposti saatavissa ihmisten nähtäville. Eihän suomalaista maanpuolustustahtoa
heijastavissa rakenteissa ole mitään hävettävää tai salattavaa, päinvastoin.
Nehän nimenomaan osoittavat, että silloin tehtiin oikein, kun kerran vapaa
länsimainen markkinatalous voi nyt Suomeen rakentaa ja yrittäjät voivat
Suomessa yrittää, monen muun suomalaisen myönteisen asian ohella. Mitä olisikaan tapahtunut, jos Suomi olisi silloin nostanut tassut pystyyn?
Siksi tässä tapauksessa pätkä kiviestettä olisi loistava
muistomerkki ja kunnianosoitus niille sukupolville, jotka tuolloin isänmaansa
tulevaisuutta ajattelivat. Kivet on syytä palauttaa paikoilleen.
* * *
Valtioneuvoston kehysriihen ”yllättävä” päätös kuutostien
kauan kaivatun linjauksen muuttamisesta Luumäen Jurvalan kohdalla
turvallisempaan paikkaan jo ensi vuodesta alkaen merkitsee myös Salpalinjan
puhkaisemista LPR-Vainikkalan radan varressa, sen pohjoispuolella.
En tiedä kuinka läheltä rataa uusi tielinjaus menee ja
kuinka leveältä se uutta maata valtaa, mutta ilman tappioita Salpalinja tuskin
selviää. Rautatien ja silloisen Lappeenranta –Kouvola valtatien lähimaastot
Askolan tasalla olivat Salpa-aseman yksi tiheimmistä ellei tiheimmin
linnoitettu alue. Teräsbetonikorsuja on melkein ”toinen toisessaan kiinni”,
paikoin 100-200 metrin päässä toisistaan.
Valtatie E 18 suunnitelmassa Virolahdella on Salpa-asema
otettu varsin tyylikkäästi huomioon. Pientä viilaamista on vieläkin kai
jäännyt, mutta terveellä järjenkäytöllä niistäkin on selvittävissä. Oheisessa
havainnekuvassa on yksi esimerkki linnoituslaitteiden suojelemisesta.
Kyseiselle Saarasjärven liittymän alueelle tulee Salpapolun käyttäjille myös
pysäköintialue. Hyvä sekin.
Eli jotain tuon tapaista varmaankin myös Luumäellä tehdään.
Tai ainakin pitäisi tehdä.
On selvä, että yhteiskunnan etu ja ennen kaikkea
liikenneturvallisuus aiheuttaa kulttuurihistoriallisia tappioita Salpalinjan
rakenteissa. Ne ovat hyväksyttävissä, kun on käytetty kaikki mahdollinen
viisaus vahinkojen minimoimiseksi. Jokainen ymmärtää, että Virolahden tavoin
Salpalinja tulisi kuutostien ja rautatien leikkauskohdissa suorastaan
nostaa kaikkien siitä ohi liikkuvien ihmeteltäväksi ja ajatusten alttariksi. Se
on isänmaallinen teko.
Tässä Lappeenrannan kaupungin vastaus edelläolevaan Mustolan "Ikea" tapaukseen:
http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2014/04/lappeenranta-vastaa-mustolan.html
1 kommentti:
Hyvä ajatus nostaa uusi valtatie Salpalinjan kohdalla sillalle.
Miten lienee asianlaita tiesuunnitelmassa?
Lähetä kommentti