Kiitos Juha Kilpeläisen arkistoaktiivisuuden sain käsiini Reino
Arimon huhtikuussa 1981 muistinvaraisesti kirjoittaman paperin
”Muistiinpanoja osallisuudestani linnoitustoimintaan 1945-1961”. Laajassa tekstissä
pulpahtaa Salpalinjakin vielä mielenkiintoisella tavalla pintaan.
Sodan jälkeinen linnoittaminen tuli esiin, kun hänen
suurtyönsä Suomen linnoittamisen historiaan 1918-1944 (hänen esipuheensa
päivätty tammikuuhun 1981) oli esitetty otettavan myös sotien jälkeistä
aineistoa. Se osoittautui salaisten asiakirjojen, joita oli suurin osa
aineistosta, takia mahdottomaksi. Siksi Arimolle esitettiin, että kirjan
valmistumisen jälkeen hän laatisi tulevien historiantutkijoiden käyttöön oman näkemyksensä osuudestaan sodan
jälkeiseen linnoitustoimintaan.
Puolustusvoimien palveluksesta kenraaliluutnanttina
eläkkeelle jäänyt Reino Arimo (1908 - 1991) toimi aluksi Salpalinjan
maastosuunnittelijana ja myöhemmin myös maastosuunnittelijoiden tarkastajana.
Pioneeriaselajin johtotehtävien lisäksi hän oli puolustusministeriön
kansliapäällikkönä ja yleisesikunnan päällikkönä.
Reino Arimo komennettiin pari viikkoa jatkosodan aselevon
jälkeen Mikkeliin Päämajan operatiiviseen osastoon, jossa hän toimi
asekätkennän johtoelimessä vuoden 1944 loppuun saakka. Tästä syystä Arimo
pidätettiin elokuun alussa 1945. Hän oli pidätettynä, turvasäilössä ja
vangittuna tammikuun lopulle 1948 saakka.
Alkukesästä 1945 valvontakomissio halusi tutustua
Salpalinjaan. Reino Arimo käskettiin valvontakomission oppaaksi eteläisen rantamaantien
suuntaan Virolahdelle Ravijoelta Vaalimaalle ja myöhemmin Kuhmon suuntaan.
Seuraavaksi lainaan suoraan pätkän minusta kiehtovaa Arimon muistiinpanotekstiä:
”Opastettavaani partiota johti eversti Bojorov ja siihen
kuului useita upseereita, mm eräs insinöörieversti sekä useita
”esikuntatyöntekijöitä” kuten joku heistä asian ilmaisi. Ensimmäiseksi mentiin
Vaalimaalle ja noustiin näköalakukkulalle. Täällä eversti Bojorov saneli
kirjureilleen maaston arvostelun lähinnä hyökkäystä silmällä pitäen. Tajusin
tämän kieltä ymmärtämättömänäkin.
Seuraavaksi minun piti viedä partio tien eteläpuolella
olevaan asemaan, jossa oli paljon imubetonikorsuja. Huomasin, että he eivät
niistä ymmärtäneet mitään, mutta kun selostin , että korsut olivat imubetoni-
eli vaakkumibetonitekniikalla valettuja pallokorsuja, he sanoivat heti
tietävänsä mistä on kysymys. He eivät olleet muka käsittäneet kirjainten IB
merkitystä.
Harjun maamieskoulun pohjoispuolella olevalla kukkulalla (tod.
näk. Vahtivuori, blogin kirj. lisäys) tutustuttiin varsinaiseen
Salpalinjaan. Minulta kysyttiin milloin työ oli alkanut ja paljonko Salpalinjan
oli tullut maksamaan. Sanoin linnoittamisen alkaneen 17.4.40, mutta he eivät
sitä uskoneet, jolloin sanoin heidän voivan sen tarkistaa Helsingissä.
Jälkimmäiseen kysymykseen
en tiennyt vastausta, mutta sanoin voivani ilmoittaa esimerkiksi, kuinka paljon
miespäiviä tarvittaisiin kilometrille tuon tapaista asemaa. Eversti Bojorov
kysyi sitten asiaa insinöörieverstiltään, jolloin tämä arvioi näkemänsä
perusteella, että Salpalinjan kustannukset olisivat olleet noin 5 miljardia
Amerikan dollaria. Minua tämä huvitti, koska Linnoitusosaston rahan käyttö
kokonaisuudessaan välirauhan ja jatkosodan aikana oli ollut noin viisi
miljardia Suomen markkaa. Joka tapauksessa tämäkin osoitti, että näkemänsä oli
vaikuttanut partioon ”imponoivasti” (tehnyt vaikutuksen, blogin kirj
lisäys).”
Jatketaan poimintoja Arimon muistiinpanoista seuraavassa
blogissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti