Salpa-aseman puolustuskokonaisuus on kokoelma kaikkia
mahdollisia keinoja, joilla vihollisen tunkeutumista läpi puolustuslinjan
voitiin estää, vaikeuttaa ja ainakin hidastaa. Salpalinja sijoitettiin
tietoisesti kulkemaan vesistöstä vesistöön, aina pienet järvet ja jopa lammet
ja pienet joetkin huomioiden. Sula vesi vaatii aina ylittäjältään
erityisvarustautumista ja hidastaa etenemistä. Ja on muistettava, että
vihollisen pysähtyminen tai etenemismuodon vaihtaminen antaa aina puolustajalle
iskunpaikan.
Vesistöjen toinen puoli talvella näillä leveysasteilla on
jäätyminen. Jos kohta linnoituksen rakentamisvaiheessa järvien jääkansi auttoi
puolustajaa kuljetuksissa, niin vastaavasti myös jää helpotti tai olisi
helpottanut vihollisen etenemistä. Siksi linnoitustoimisto kantoi Hanellin
johdolla varsin suurta huolta puolustusaseman edessä olevien vesistöjen
jääesteistä, käytännössä railoista.
Railoja käskettiin suunnitella, tehdä ja pitää auki
Suomenlahdelta pikkujärvien kautta Kivijärveen ja Saimaalla ainakin
Voisalmensaaren kaakkoiskärjestä Mertaniemestä Kuhalan Sarviniemeen ja varmasti
aina sinne saakka, jossa vesistöjä puolustuslinjan edessä tai siihen liittyen
oli.
Huomionarvoista on, että talvella 1941 välirauhasta
huolimatta monin paikoin isoilla vesillä railoja pidettiin tai ainakin
yritettiin pitää auki.
Suomenlahdella Salpalinjan jatkeella railo avattiin
helmikuussa 1941 Siikasaaren kärjen edustalta kauas vielä Mustamaasta etelään.
Esimerkiksi Saimaalla ongelmana oli jäänmurtajien puuttuessa
se, että railoja auki pitävät laivat olivat alttiita vaurioitumaan paksussa
jäässä. Pyhäselän-Oriveden vesistöissä railojen aukominen lopetettiin jo
joulukuun lopussa 1940 paksun jään ja heikkojen laivojen takia.
Pienillä järvillä ei tietenkään edes ollut laivoja, vaan
railojen avaamiseen piti käyttää muita keinoja. Tietysti matalissa alle 1,5
metrin syvyisissä vesissä tai lahden pohjukoissa ei edes kannattunut yrittää
railontekoa, kun järvet saattoivat jäätyä pohjaan saakka. Tästä yksi esimerkki
on Virolahden ja Miehikkälän rajamailla oleva Säkäjärvi. Tästä johtuen
Suomenlahden ja Kivijärven välillä järvien ja lampien länsirannat on varustettu
kiviesteillä, ne siis ainakin toimivat panssariesteinä kesät talvet; alle 20
sentin jää oli panssarieste jo sinällään.
Välirauhan aika olikin paljolti railojen tekemisen ja niiden
aukipitämisen tutkimista. Jäämiina oli merkittävin tuotekehityksen tulos. Palaan siihen seuraavassa blogissa.
Railojen avaamisessa kokeiltiin monenlaisia sahoja.
Paineilmaputkien vetäminen yli kolmen metrin syvyisiin järviin ja paineen
poreilulla jään heikentäminen oli yksi varteenotettava keino; pohjan pintaa
lämpimämpi vesi sekoittui ja sulatti jäätä. Myös alkutalven ohuen jään päälle
sataneen lumipeitteen suojaavaa vaikutusta yritettiin edesauttaa kaisla- ja
turvematoilla ajatellun railon kohdalle ja niiden peitteeksi yritettiin luoda
kuohkea lumimatto.
Avattujen railojen suojaamiseen jäätymiseltä kehittiin
erilaisia kattamismenetelmiä. Parhaaksi tuotteeksi osoittautui bitumilla
käsitelty paperi, jota toimitettiin joukoille huikea määrä, 120 tonnia. Sillä
olisi katettu 125 kilometriä neljämetristä railoa. Paperin kannatintelineitä
varten joukoille lähetettiin 46 tonnia rautalankaa. Ihan pienistä virityksistä
ei ole ollut kyse.
Linnoitustoimisto piti railojen tekoa ja niiden menetelmien
kehittämistä tärkeänä. Ei ihme, onhan Salpa-asema Pieliseltä etelään varsin
vesistörikas. Tätä osaltaan kuvastaa se, että armeijakuntiin määrättiin oikein
railoupseerit johtamaan omissa sotatoimiyhtymissään alan töitä.
Talvisen luonnon hyväksikäytöstä linnoittamisessa on esimerkkinä myös lumiaita. Sehän on tuttua vanhemmalle polvelle teiden aukipidon helpottajana aukeilla, kuten pelloilla. Sopivasti sijoitettuna lumiaita "pudottaa" lumen kinokseen aidan taakse haluttuun paikkaan ennen tieuraa. Samalla periaatteella ohjeistettiin lumiaitojen käyttämistä panssarien kulkua vaikeuttamassa niiden ajouria kinostamalla. Myös railojen peitteeksi pyrittiin lumiaitojen avulla lunta ohjaamaan railon päälle kinokseksi.
Lumiaitojen materiaaliksi linnoitustoimisto suositti kuusen taimia tai isompien kuusien latvuksia. Niitä viriteltiin kolmesta piikkilangasta tehdyn piikkilanka-aidan päälle latvakerkkä alaspäin. Lumiaidan toimivuus on tietenkin kiinni talvesta, tuiskuista ja tuulen suunnista.
Lisää jäärailoista Salpalinjan merellisellä jatkeella tässsä Juha Kilpeläisen kuvablogissa:
http://sotahistoriamatkat.fi/jaanmurtaja-tarmo-ja-salpalinja/
Talvisen luonnon hyväksikäytöstä linnoittamisessa on esimerkkinä myös lumiaita. Sehän on tuttua vanhemmalle polvelle teiden aukipidon helpottajana aukeilla, kuten pelloilla. Sopivasti sijoitettuna lumiaita "pudottaa" lumen kinokseen aidan taakse haluttuun paikkaan ennen tieuraa. Samalla periaatteella ohjeistettiin lumiaitojen käyttämistä panssarien kulkua vaikeuttamassa niiden ajouria kinostamalla. Myös railojen peitteeksi pyrittiin lumiaitojen avulla lunta ohjaamaan railon päälle kinokseksi.
Lumiaitojen materiaaliksi linnoitustoimisto suositti kuusen taimia tai isompien kuusien latvuksia. Niitä viriteltiin kolmesta piikkilangasta tehdyn piikkilanka-aidan päälle latvakerkkä alaspäin. Lumiaidan toimivuus on tietenkin kiinni talvesta, tuiskuista ja tuulen suunnista.
Lisää jäärailoista Salpalinjan merellisellä jatkeella tässsä Juha Kilpeläisen kuvablogissa:
http://sotahistoriamatkat.fi/jaanmurtaja-tarmo-ja-salpalinja/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti