Minulta kysyttiin viime viikonvaihteessa opastustilanteessa
kaksi hyvää kysymystä, joihin en siinä hetkessä pystynyt vääntämään hyvää
vastausta. Sanoin suoraan: en tiedä. No, nyt hieman mietittyäni jonkinlaista
vastausta osaisin kysymyksiin antaa.
Silakkakalliolla puolitoista kilometriä Salpalinja-museolta
linjaa ylöspäin on 24 miehen majoituskorsu, johon on poikkeuksellisen syvä ja
pitkä sisäänkäyntikuilu. Korsu on rakennettu kallioon. Syvää käytävää olen
perustellut sillä, että korsun viemäröinti on vaatinut laskua, siis kaltevuutta
poispäin. Tämä siksi, että vihollisen puoleista kalliorintaa ei ole haluttu
rikkoa ja siten turvallisuutta heikentää puhkaisemalla viemärille aukko
lyhyemmän kaavan mukaan.
Korsun poistoviemärointihän yleensä hoidettiin maaston
salliessa joko sisäänmenokäytävän kautta tai rakentamalla putki ampuma-aukon
alle ja johtamalla vesi ampumasektorin suuntaan. Muistettava on, että
viemäriputken päätä tuskin kukaan nykykorsunkoluajista on löytänyt.
Viemäröintihän päättyy salakaivoon, yleensä kivipesään, jottei sitä kautta
vihollinen pääsisi operoimaan korsun sisälle epäterveellisiä tuotteita.
Kyseiseen Silakkakallion korsuun johtaa siis parikymmentä
metriä pitkä paikoin viisi metriä syvä kuilu.
Se hyvä kysymys oli, miksi majoituskorsu piti sitten
rakentaa niin lähelle kalliorinnettä, että jouduttiin louhimaan pitkä
sisäänmenokäytävä? Miksi korsua ei voinut rakentaa lähemmäs vieressä olevaa
tulenjohtokorsua tai lähemmäs käytävän suuta?
Etäisyys tj-korsuun on luokkaa 30-40 metriä. No
maastollisesti se ei olisi viemäriongelmaa helpottanut senkään vertaa.
Yritin mongertaa, että yleensä kestolinnoitettujakaan
korsuja ei rakennettu lähelle toisiaan. Hajasijoittamisella tietenkin yritetään
välttää, ettei kenties sama pommi tuhoa kuin korkeintaan yhden rakenteen.
Toisaalta Hurtanmaalla kaksi korsua (ne peittämättömät korsut) ovat vain
muutaman metrin päässä toisistaan. Vaikka korsu sinällään kestäisikin tuhannen
kilon lentopommin täysosuman, lähellä olevien korsujen sisäänmenokäytävät
saattaisivat tukkeutua samasta räjähteestä ja molemmat olisivat pois pelistä.
Siksi hajasijoitus teräsbetonikorsuissakin on puollettavissa.
Toisaalta mieleen tuli, että korsun tuli olla mahdollisimman
lähellä sen asujien työpaikkoja eli ampumapoteroita taisteluhaudassa. Mutta
sekään selitys ei käy, koska korsusta ei pääse ulos kuin ao pitkää käytävää
myöten ja matka taisteluhautaan sen kuin pitenee.
Ainoa jäljelle jäävä johtopäätös on, että silloisen
käsityksen mukaan lähimaastossa ei ollut parempaa paikkaa ao. korsulle. Muut
vaihtoehdot olisivat olleet vieläkin työläämpiä ja kalliimpia kuin tehty pitkän
sisäänmenokäytävän ratkaisu.
Joko ajatuksenjuoksuni pätkii yhä tavallista enemmän, mutta
en keksi muuta selitystä saatikka hyvää vastausta esitettyyn vaikeaan
kysymykseen. Salpalinjassa on tietysti monta muutakin yksityiskohtaa, joihin on
vaikea loogista vastausta löytää.
Ja se toinen hyvä kysymys tuli silmille Härkämäen
alaluolassa. ”Onko tuo koukku luolan katossa luolan tuhoamiseksi (jos asema
olisi pitänyt jättää) tarkoitettua räjähdyspanosta varten?”
Sanoin, että en muista edes nähneeni (tai kiinnittäneeni
huomiota) koko koukkua ennen, vaikka olen kymmeniä kertoja luolassa käynyt. No
ihan hyvinhän se räjähdekoukkunankin olisi pelannut. Tarpeeksi tavaraa
roikkumaan lähelle kattoa ja pum, luola olisi romahtanut umpeen.
Nyt asiaa tarkemmin mietittyäni, kyseinen koukku saattoi
kuitenkin liittyä alla olevaan joko viemäri- tai vesikaivorakennelmaan, johon
neliönmuotoinen betonikansi ao. kohdalla viittaa. Kaivo on joka tapauksessa
jäänyt keskeneräiseksi ja sitä on kenties osin täytettykin. Katon teräskoukussa
on voinut olla väkipyörä, jonka avulla kaivosta louhittua kiveä olisi nostettu
ylös tai kenties raskasta betonikantta olisi liikuteltu. Paremman puutteessa
tyydyn tähän.
Nuo hyvät kysymykset, vaikka en osannut niihin kysyttäessä
vastata, otin kuitenkin hyvin myönteisessä mielessä vastaan. Ne osoittivat,
että opastukseni oli saanut ryhmän jäsenet miettimään linnoituksen
yksityiskohtia ja tekemään niistä havaintoja. Kaiketi muu osa opastusta oli
vastannut riittävän hyvin jokaisen kuulijan ja näkijän päässä heränneisiin
kysymyksiin. Siis lisää hyvin kysymyksiä!
6 kommenttia:
Pikaisena kommenttina niin ei lentopommeja nähty juurikaan uhkana 1940 linjaa suunniteltaessa. Nähtiin ettei lentoaseen tarkkuus vielä riitä yksittäisten korsujen tuhoamiseen. Loppu blogia täytyy vähän pureskella ennenkuin niitä asioita kommentoi.
Juha! Hyvä tieto, mutta rohkenen ajatella, että hyökkäyksen tulivalmisteluun olisi melko varmasti kuulunut myös ilmapommituksia. Ja kun paljon ampuu, joku osuu kohdalleen.
Asiaa en ole huomannut tutkia,mutta onko tuo 378:n "rintamanpuoleinen" kallioseinä todellakin ulkopuolelta ehjä? Kaikki seinät tässä ovat valettuja,toisin kuin 379:ssä jossa vain suojaisemalla puolella oleva seinä on kalliota.
Näistä salakaivojen ja kivipesien käytöstä olen kahta mieltä. Ainakin Luumäellä Suo-Anttilassa A303-4:n viemärinpää on toisesta aukkoseinästä noin 30 metrin päässä noin 50 cm syvyisen kuopan pohjalla näkyvisssä ja ainakaan tässä ei ole näitä kaivoja ja pesiä käytetty. Myöskin Ravijoella 42:n todella pitkä viemärikaivanto on vielä selvästi nähtävissä ja Luumäellä Junttolassa F44:n kaivanto jopa alittaa taisteluhaudan,jatkuen sen toisella puolella.
Linnoitustoimiston ohjeiden mukaan viemäri oli yleensä johdettava lyhintä ja helpointa tietä lähimpään alempana olevaan maastonkohtaan. Yleensä oli edullisinta viedä viemäri yhteyshautaan tai asekorsujen sektorileikkaukseen. En ole törmännyt vielä kaasuvaaraan, korsuissahan oli taistelutilanteessa ylipaine ja varmaan aika pitkälti sitä odotellessakin oltiin ylipaineen puolella.
Pommituksista todetaan 1940 marraskuussa seuraavaa: "Ilmapommituksilla ei linnoituslaitteita ole vielä sanottavasti tuhottu. Aseelta puuttuu vielä tarkkuus.".
Ainakin osassa laitteiden viemärikaivoissa on olake välikannelle.
Lähetä kommentti