Hanketyön alkaessa tammikuussa 2011 yksi ensimmäisiä
julkaisuista johon tutustuin, oli Reino Arimon Suomen linnoittamisen historia.
Siinä kerrotaan vuoden 1944 suunnitelmista rakentaa Salpalinjan etupuolella
Vilajoki-Saimaa linja eli VS-linja, joka olisi kulkenut Vilajokea myöten Ylämaan
Lahnajärvelle, josta edelleen Simolan ja Hanhijärven kautta Lappeenrantaan.
Tässä vaiheessa jokin kliksahti kohdalleen, sillä ehdin marjastaa vuosia
Sirkjärven ja Säämälän välisissä metsissä ja omilla mailla oli ainakin yksi
konekivääripesäkkeen paikka. Eli olin asunut tietämättäni melkein Salpalinjan
etulinnoitteiden päällä. Henkilökohtainen kytkös tutkittavaan asiaa lisäsi
motivaatiota.
Ilman Museoviraston tekemää Salpalinjan inventointia kaiken
tiedon kerääminen ja oman alueen Salpalinjan hahmottaminen olisi ollut huomattavasti
hankalampaa. Eri julkaisut sekä Salpalinjan salat -blogi loivat hyvän pohjan työlle.
Muutamat arkistokäynnit ovat tuoneet nähtäville mielenkiintoisia asiakirjoja,
mutta toisaalta ne ovat herättäneet lisää kysymyksiä oman alueen rakentamisesta.
Resursseja arkistotutkimukseen pitäisi olla lisää, perimätieto muovautuu ajan
kuluessa ja hankkeissa tehdyille haastatteluille olisi hyvä saada kiintopiste
alkuperäisistä asiakirjoista. Paikallisen opastuksen tueksi tarvitaan tietoja
rakentajista, parakkikylien ja toimintojen sijoittumisesta, louhoksista,
tavaroiden hankinnasta paikallisilta yrityksiltä sekä alueen tiestöstä. Oman
haasteensa muodostaa saarissa tapahtunut rakentaminen, mitkä asiat tehtiin
saarilla ja mitkä mantereella ja miten kuljetukset hoidettiin? Tiedossa on,
että esimerkiksi Voisalmen läheisessä Naurissaaressa oli rakentajia varten oma
ruokala sekä paja, varsinaisen parakkialueen sijaitessa Voisalmensaaren puolella
Piiluvassa. Rakentamista Voisalmensaaressa helpotti saareen vuonna 1938
valmistunut silta Tyysterniemestä kaupungin suunnasta.
Kaupunkialueella korostuu kertomisessa ajankuvaus, millaisia
olivat Lappeenrannan kaupunki ja Lappeen kunta 1940-luvun vaihteessa ja sodan
aikana tai mitä muita rakenteita alueeseen liittyy. Jonkinlainen ruuneberi saa
olla kun alkaa sanallisesti Skinnarilan kerrostaloja purkamaan ja kertomaan,
millainen oli muutaman huvilan ja maatilan kylä ja miten Salpalinja rakenteet
siihen sijoittuvat. Vastaavasti Rutolassa on kerrottava alueen uittohistoriasta
ja siitä miksi Myllylammen luolan päällä sijaitsee muuntaja. Kyseinen muuntaja
kärsi muuten vaurioita luolan louhintatöiden aikana. Enso-Gutzeit vaati Linnoitustoimistoa
rakentamaan uuden muuntajan maaliskuun alussa 1941 ja sen olisi oltava käytössä
1.5. uittokauden alkaessa. Tiedossa ei ole korjattiinko muuntaja vai
rakennettiinko se uudestaan. Vastaus löytynee ajan myötä joko Sota-arkistosta
tai Enso-Gutzeitin arkistosta.
Tässä joitain muita avoimia kysymyksiä. I Armeijakunnan
alueella ehdittiin rakentaa valmiiksi alle 20 prosenttia kaikista
kestolaitteista (valmiit, rakenteilla olevat ja valmiiksi suunnitellut) Arimo
s.295. Tiedossa on, että Voisalmesta itään päin tutkittiin loppuvuonna 1940
noin 80 betonilaitteen rakentamista. Hyvin usein kuulee juttua, että siellä ja
siellä saaressa on jotain kaivantoja, yhteyshautoja, pesäkkeitä ja sulkulinnakkeiden
paikkoja jne., mutta näitä kaikkia ei ole inventoitu. Syyskuussa 1940
työryhmässä 113 eli alueella Voisalmesta itään työskenteli vajaat 700 miestä, se
oli tuolloin suurin työryhmä I Armeijakunnan alueella. Työsaavutuksiksi
todettiin 4 valmista tykkimonttua, 1729 metriä kallioon louhittua ampuma- ja
yhdyshautaa. Konekivääripesäkkeitä oli valmiina 18 kpl ja työn alla 9 kpl,
kalliokorsujakin oli jo työn alla 9 kpl. Mantereeseen poiketen alueelle ei
tehty lainkaan kiviesteitä. Vaikka työt alkoivat joutuisasti Tuosassa ja muissa
lähisaarissa, niin hieman ihmetyttää, ettei niissä ole tilastoitu yhtään
kestolaitteita valmiiksi asti rakennetuiksi. Siirrettiinkö rakentamisen
painopistettä länteen jo talven 1940–41 aikana ja mistä syystä?
Muista Salpalinjan luolista poiketen Rutolan luolat on
tiilimuurattu. Mikä on ollut peruste muurauksille ja milloin päätökset on
tehty? Toisen luolan alkuperäispiirustuksessa on luolan sisälle piirretty
puinen parakki, mutta jo vuodesta 1944 lähtien luolat on merkitty
puolustusvoimien kirjoissa räjähdysainevarastoiksi. Syy lienee sotatapahtumissa,
oliko Rutolan etäisyys rintamasta sopiva räjähteiden säilytykseen? Koulun vieressä olevaa luolaa käytettiin
pitkään sodan jälkeen räjähdysainevarastona.
Kahden vuoden aikana on selvinnyt, että on olemassa selkeä
tarve tutkia tarkemmin Kivijärven ja Saimaan välisen alueen rakentamista, ei
vain sotahistoriallisena kohteena vaan myös osana alueen säilytettävää kulttuuriympäristöä.
Lappeenrannan kaupungin laajentuessa länteen tulisi Salpalinjan kohteet
huomioida rakentamisessa entistä paremmin. Työtä ja tutkittavaa olisi vaikka
useammalle taholle, materiaalia olisi eri arkistoissa tutkittavana ja yleisöltä
löytyy tarinoita Salpalinjasta joko omia kokemuksina tai perimätietona.
Tätä kirjoittaessa ei ole varmuutta työn jatkosta, mutta
katsotaan mitä tuleva vuosi tuo tullessaan ja pääsenkö etsimään avoimiin
kysymyksiin vastuksia. Esitetyt tiedot perustuvat haastatteluihin,
Sota-arkiston ja Itä-Suomen sotilasläänin esikunnan aineistoihin.
ELINA LYIJYNEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti