Kymijoen linjasta olen kirjoittanut tässä blogissani
elokuussa 2014 http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2014/08/salpalinjalla-yhteyksia-myos-kotkaan.html
sekä syyskuussa 2014 http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2014/09/norjalaiset-ehtivat-kymijoelle.html
Täydennän Kotkan seudun osalta
noita tietoja Juha Kilpeläisen Kierikkalan kyläyhdistyksen tilaisuudessa
19.3.2015 pitämän esitelmän tiedoilla.
Kymijoki-linjan rakentamista leimaa sen jääminen isompien
tapahtumien ja linnoitushankkeiden, erityisesti Salpalinjan puristukseen ja
varjoon. Töiden alkua sävyttää työjoukkojen vähyys ja suunnitelmien puute.
Töiden huipennus ajoittuu talvisodan päättymisen ja Salpalinjan rakentamisen
aloittamisen väliin; tehollinen, työvoimaltaan suurin huippu jää vain 2-3
viikon mittaiseksi.
Päämaja antoi käskyn merivoimien komentajalle aloittaa
Kymijoki-linjan linnoittaminen jo 10.12.1939. Työt alkoivat vasta tammikuun
alussa pienin voimin Utin seudulla. Tammikuun lopussa merivoimien
jalkaväkijoukot, työryhmä Aho, aloitti linnoittamisen Tavastilassa
merenrannasta Juurikorpeen.
Talvisodan päätyttyä linnoittamisjoukot siirrettiin Luumäen
linjalta ja myös uuden rajan takaa Kymijoelle. Hetkellisesti linnoittajien
määrä nousi jokivarressa jopa noin 17 000 mieheen. Aluksi linnoittajat olivat
päämajan pioneerikomentajan Unio Sarlinin alaisuudessa. Huhtikuun 5. päivä linja siirrettiin Edvard Hanellin
alaisuuteen. Seuraavana päivänä hän määrää työt Kymijoki-linjalla
lopetettavaksi. Niitä pienessä mitassa jatkettiin, Myllykosken - Utin –välillä
vielä syksyyn 1940 ja jopa aina kevääseen 1941 saakka.
Nyky-Kotkassa linnoittajia oli maalis-huhtikuussa
seuraavasti: merivoimien työryhmä Aho oli siis Tavastilassa. Ruotsalaiset
vapaaehtoiset linnoittivat Sutelassa ja Lankilassa, norjalaiset Kotkan saarella
ja hieman Hietasessa. Kymijoen eteläpäässä yli-insinööri Arthur Nikanderin johdossa (vahvuus noin 5
000 miestä, osastosta käytettiin silloin nimeä linja, joka nimitys myöhemmin jalostui Salpalinjassa työpiiriksi) olleet työryhmät linnoittivat Jumalniemestä Kierikkalan kautta
Parikkaan, Jäppilän ja Pernoon välillä sekä Hurukselassa.
Ruotsalaisten linnoittajien saldoksi jäi Kymijoen
länsihaarassa Lankilaan tehty kalliokorsu ja 1800 metriä taisteluhautaa.
Norjalaisten noin 240 miehen osasto ehti ennen 10.4.1940 tapahtunutta
kotiinlähtöään aloittaa kahden kalliokorsun louhimisen (Öljymylly ja Seurahuone) Kotkan saarella ja tehdä vähän maanpinnan puhdistusta Hietasessa.
Kotimaisin voimin Kymijoen itäiseen haaraan Jumalniemeen
tehtiin kaksi kalliokorsua (luolaa), joista toinen 200 miehelle ja toinen 60
miehelle. Kierikkalaan louhittiin kalliokorsut sadalle ja 20 miehelle. Muut
tämän alueen rakenteet olivat lähinnä muutamien satojen metrien pituisia pätkiä
kiviestettä ja ampumahautoja. Jäppilän ja Pernoon välillä tehtiin
kenttälinnoitettuja konekivääripesäkkeitä
ja majoituskorsuja ja varmaankin tietysti myös taistelu- ja
yhdyshautoja. Saman tyyppisiä kenttälinnoitteitä tehtiin Tavastilassa ja
Juurikorvessa.
Tyypillistä Kotkaan rakennetuille linnoituslaitteille oli
niiden jääminen keskeneräisiksi. On selvää, että jos tilanne olisi kehittynyt
ja Kymijoki-linja olisi jouduttu ottamaan käyttöön, olisi töitä siellä jatkettu
kiivaasti.
Kotkaan rakennetuista Kymijoen linjan seitsemästä
kalliokorsusta oli hyötykäytössä jatkosodan aikana ainakin kuusi. Kierikkalan pienemmässä luolassa oli Kymin ilmavalvonta-aluekeskus,
IVAK, joka kai jonkin organisaatiomuutoksen tai muusta syystä siirtyi 1942 Lankilan kalliokorsuun. Merivoimathan himoitsi viime mainittua omaan esikuntakäyttöön, mutta siitä ei ole toistaiseksi vahvistusta, että saiko. Kierikkalan isompi ja molemmat Jumalniemen luolat olivat ammusvarastoina
ja ”Seurahuoneen” luola polttoainevarastona.
Salpalinja-museo ja Juha Kilpeläisen K-linnoiteretket
järjestävät 17.5.2015 linja-autoretken osaan Kotkan seudun Kymijoki-linjan
kohteisiin. Seuratkaa ilmoittelua esim salpakeskus.fi –portaalissa.
2 kommenttia:
Oletteko tietoisia, että myös Anjalassa on Kymijokilinjan linnoitteita: muutamia pätkiä taisteluhautoja. Tarkemmat paikat ovat Kirkkokallio (lähellä Anjalanlahdentietä) sekä Känkkärämäki (metsäalueella, jolla kulkee luontopolku joen rannassa).
Kiitos! Kyllä tiedossa on. Vaikkakaan en ole Känkkärämäellä vielä ehtinyt vierailla.
Lähetä kommentti