Yleisesikuntaeversti Matti Koskimaan kokoomateos -
Suomen kohtalon ratkaisut, talvisota ja jatkosota 1939-44 - ovat tämän
kirjoituksen luovan innoituksen lähde.
En odottanut kirjassa käsiteltävän juurikaan linnoituksia, eivätkä
ne tilaa ole teoksessa paljon kyllä saaneetkaan. Salpalinjaa ei mainita
kertaakaan. Sitä ei mainita edes niissäkään sinänsä perustelluissa tapauksissa,
joissa kirjailija tuo esiin vaihtoehtoja, jotka olisivat olleet esillä, jos
taisteluissa olisi käynyt toisin, jos saavutetut torjuntavoitot olisi hävitty.
On luonnollista ja ymmärrettävää, että kun Salpalinjassa ei
taisteltu, se ei ole ollut siinä mielessä Suomen kohtalon ratkaisu. Salpalinjan
olemassa olon merkitystä edes osana sitä on vaikea todistaa, selvää faktaa ei
ole. Toisaalta Suomen ja jopa Pohjoismaiden suurin sen ajan rakennustyö ei
voinut olla merkityksetön.
Mutta joitakin poimintoja puheena olevasta kirjasta
linnoitteiden näkökulmasta.
Tunnettuahan on, että Karjalan kannaksen pääpuolustuslinjaksi
rakennettu linnoitettu VT-linja (Vammelsuu –Taipale) oli keskeneräinen. Se
murtui nopeasti Kuuterselässä, mutta piti Siiranmäessä keskeneräisenäkin
vetäytymiskäskyyn saakka. Ampuma-alat olivat ainakin osin raivaamatta ja
taisteluhautaa ei oltu kaivettu yhtenäiseksi.
En ole käynyt Siiranmäellä, mutta kirjassa varsin tarkoin
selostetut torjuntataistelut kulminoituivat yhteen kaivamattomaan 50 metrin
pätkään taisteluhautaa. Se tuli esiin monta kertaa estäen vastahyökkäysten
viimeistelyn tai aiheuttaen ”turhia” tappioita Siiranmäellä. Sinänsä pikku
pätkä oli vesittää koko Siiranmäen taistelun, joka taas olisi asettanut
vaakalaudalle koko kannaksen puolustuksen. Pienellä asialla voi olla ratkaiseva
merkitys kokonaisuuden kannalta!
Karjalan kannaksella vetäydyttiin VT-aseman jälkeen
VKT-asemaan (Viipuri-Kuparsaari-Taipale), joka oli lähes tyystin
linnoittamaton, käytännössä vain viiva kartalla. Silti se edullisen maaston
myötä piti, tosin taipuneena. Palaan asiaan tämän jutun lopussa.
Asemasodan aikana rakennettiin Karjalan kannaksella siis
VT-asemaa. Painopiste linnoittamisessa oli kuitenkin vahvasti, ilmeisesti
Koskimaan mukaan jopa liian vahvasti, Aunuksen ja Maaselän kannaksilla.
Aunuksen kannakselle rakennettiin teräsbetonisiin
pallokorsuihin tukeutunut PSS-linja (Pisi-Saarimäki-Sammatus), joka murtui
nopeasti johtuen paljolti puna-armeijan Laatokalla tekemään ”yllättävään”
maihinnousuun Tuuloksen-Viteleen alueella. Maihinnousun torjunta ja sen
aiheuttama saarrostusuhka vaikutti linnoituksen menetykseen.
Linnoitussuunnittelija majuri Yrjö Urton mukaan nimettyä
U-linjaa Pitkärannasta Loimolaan alettiin rakentaa vasta keväällä 1944.
Kunnolla työt pääsivät vauhtiin vasta Neuvostoliiton suurhyökkäyksen alettua.
Kestolinnoitteita, betonilaitteita, ei ehditty tehdä nimeksikään. U-linja
rakentui kenttälinnoitteisiin. Silti se piti.
Koskimaa antaa kirjassaan U-linjan rakenteille tunnustusta.
Linnoitus auttoi ratkaisevasti suomalaisia suurhyökkäyksen torjunnassa Aunuksen
kannaksella. Huomioitavaa on, että ratkaisutaistelussa Nietjärvellä Suomen
kohtalo ratkaistiin lopulta lähitaistelussa ja tst-haudan vyörytyksessä
pienellä pätkällä puolustusasemaa. Se oli viimeinen keino heittää vihollinen
pois tärkeästä kohteesta ja sinetöidä torjuntavoitto. Jälleen taistelu pienestä
pätkästä taisteluhautaa kulminoitui arvoon arvaamattomaan. Pienellä on
merkitystä!
Maaselän kannaksella (Äänisen ja Seesjärven välillä)
suomalaiset kestolinnoittivat varsinkin Karhumäen alueella. Jo logistisestikin
ajatellen linnoitusmateriaalin kuljettaminen huonoja teitä pitkin kauas itään
on ollut iso urakka. Suomen armeijan irtautumiseen ja vetäytymiseen Maaselän
kannaksen linnoitteetkaan eivät paljon aikaa antaneet, vaikka puolustustaistelu
kestolinnoitteissa osoittikin voimansa sen hetken kuin sitä kesti. Lähtö oli
tahditettava Aunuksen kannaksen vetäytymisaikatauluun. Lähtöä vauhditti vihollisen
ylivoima.
Nyt palaan VKT-asemaan. Ihantalassa syntynyt Matti Koskimaa
toteaa kirjansa lopun yhteenvedossa:
”Aunuksen kannaksella linnoitettiin ja varustettiin
puolustusasemia pontevammin kuin Karjalan kannaksella. Esimerkiksi U-aseman
linnoittaminen aloitettiin kevättalvella 1944. Kannaksella VKT-asemaa ei
linnoitettu ennalta lainkaan, mikä oli karkea virhe.” Näin siis Koskimaa.
Edellisestä voisi vetää myös sen huomion, että viime sotien
aikana rakennetuista linnoituksista vain U-asema kesti. VKT-linja taipuneenakin
ilman linnoitteita piti edullisen maastonsa ansiosta. Noita linjoja yhdistivät
se, että ne molemmat olivat Tarton rauhan rajojen sisällä ja olivat myös
”viimeinen este” Suomeen. Niissä taisteltiin selkä seinää vasten Suomen
maaperällä.
Kokonaan nyky-Suomen rajojen sisällä oleva ja pääosin
välirauhan aikana rakennettu Salpa-asema on edellä mainitussa kirjassakin siis
vain hiljainen ja mainitsematon reservi. Salpa-aseman taisteluarvo laitteidensa
ja rakennelmien osalta oli varmasti kaikkia aiempia suomalaisten rakentamia
linnoituksia edellä. Se olisi ollut todella vasta viimeinen kortti Suomen
kohtalon ratkaisussa. Mutta jos siinä olisi jouduttu taistelemaan ja pystytty
torjuntavoittoon, olisi Suomen itäraja todennäköisemmin nyt Kymijoessa kuin
nykyisellä paikallaan!
Hattua nostan isiemme teoille! Salpa-asema ehjänä ja
koskemattomana arpena itärajallamme on ehdottomasti arvokkaampi, kuin jos se
olisi sotiemme historiassa mainintana yhtenä kohtalomme taistelupaikkana.
4 kommenttia:
Kävin Siiranmäessä jokunen vuosi sitten. Siellä se oli, pieni psv:n läpäistävä aukko kiviesteessä Seppälän talon takamaastossa aikamoisessa pöheikössä. Taisivat olla raivaukset tekemättä silloinkin kesällä 1944. Pätkä taisteluhauta jäi aikanaan kaivamatta kun se olisi mennyt talon pihan poikki ja hankaloittanut kulkua karjarakennukseen. Ajatuksena oli tietenkin, että kaivetaan pätkä sitten jos sitä todella tarvitaan. Ei vaan ehditty sitten kun tarve tuli. Sen seurauksena lähitorjunta ei onnistunut ja vihollinen voi rauhassa ampua aukon panssariesteeseen.
Läksy oli kyllä opittu jo talvisodassa. Kiviesteet olivat tehokkaat, mutta eivät riittäneet yksin, vaan tarvitsivat tuekseen puolustajan aktiivista toimintaa. Asia oli tiedossa, mutta inhimillisistä mukavuussyistä pätkä jäi kaivamatta.
Kiviestettä tarkastellessani totesin, että aktiivinen lähitorjunta – ainakin jalkamiehiin tehoava – oli valmiina myrkyllisten jättiputkien muodossa.
VKT-asemassa oli kyllä linnoitusrakennuspataljoonat saanet toukokuun 1.- kesäkuun 20pvä. välillä huomattavan paljon aikaan, tuliasemien, taisteluhautojen ja panssariesteiden parantamisessa. Lisäksi VKT-aseman miehitys oli Itä-Karjalasta siirrettyjen joukkojen ansiosta kaksinkertainen verrattuna Kannaksen puolustusasemiin. Panssarikauhut ja uudet panssarintorjunta-aseet joita oli opittu käyttämään, pääsivät VKT-asemassa oikeuksiinsa. U-asemassa taaseen ei vaadittu yhtä suuria sotilaallisia ponnisteluja vihollisen pysäyttämiseksi, Aunuksen alueella oli kokoajan runsaasti linnoitusrakennuspataljoonia ja U-asema oli jonkin verran paremmin varustettu kuin VKT-asema.
Karhumäen- ja PSS-asemien lähtökohtakin oli erilainen kuin Kannaksella, Suomen portilla, sillä siellä olevilla yhtymillä oli lupa vetäytyä voimakkaan vihollisen edestä. Ei ollut siis tarkoituskaan puristaa viimeiseen veripisaraan.
VKT-asemassa suomalaisilla oli myös tykistöä huomattavasti enemmän käytössä kuin suurhyökkäyksen alussa ja olihan vihollinen Lisäksi VKT-aseman länsiosien eteen saapuessaan vihollinen oli edennyt 100km jolla silläkin oli oma kuluttava vaikutuksensa hyökkääviin joukkoihin.
Lähetä kommentti