”Uudella rajalla käytiin pian myös linnoitustöihin.
Puolustusvoimien johto oli jo maaliskuussa 1940 tehnyt päätöksen, jonka mukaan
Klamilan-Luumäen linja oli varustettava mahdollisimman nopeasti
linnoituslaitteilla. Kuuden tuuman tykkien suora-ammuntaa kestämään
tarkoitettujen, kallioon louhittujen järeiden bunkkereiden lisäksi tähän
salpa-asemaan rakennettiin yhtenäinen panssariestelinja. Kun ajoittain 30 000
miehen voimin suoritetut rakennustyöt kesäkuussa 1941 sodanuhkan vuoksi
keskeytettiin, olivat salpa-aseman puolustuslaitteet, jotka Miehikkälässä
kulkevat Kylmälän ja Hauhian kylien kautta, kokonaisuudessaan sellaista
suuruusluokkaa, että vain ranskalaisten Maginot-linjan on sanottu vetävän sille
vertoja.”
Varsin tiiviiseen pakettiin sullottu Salpalinja-osuus pitää
tietysti sijoittaa julkaisuajankohtaan, 1970-luvun alkuun. Silloin elettiin
tiukkaa kylmän sodan ja rautaesiripun aikaa. Tuolloin Salpalinjalla oli vielä
puolustuksellista merkitystä. Tiedän sen itse, koska vuonna 1972 olin
paikallisen torjuntakomppanian johdon kertausharjoituksessa, tosin sen
sissijoukkueen johtajana. Tuon komppanian puolustusasemat olivat Salpalinjassa
ja nimenomaan edellä olevassa lainauksessa mainitussa Kylmälän kylässä.
Nykynäkökulmasta katsottuna Varpion tiedot ovat toisaalta
yllättävänkin paikkansa pitäviä. Minulla ei ole tietoa, mitä tuohon aikaan
Salpalinjasta oli julkisessa kirjallisuudessa kerrottu. Tuskin pitkiä pätkiä
missään. Ja ei ole realistista olettaa, että varmaankin oman työ ohessa tehtyyn
pitäjähistoriaan joku lähtee sota-arkistoja penkomaan.
Muistutettakoon, että alan ”pääteos” Reino Arimon Suomen
linnoittamisen historia 1918-1944 julkaistiin vasta 1981.
Pioneeriupseeriyhdistys oli pyytänyt häntä tekemään historian keväällä 1974.
Sen esipuheessa Arimo kertoo näin:
”Syynä siihen että teos vasta nyt tulee lukijan käsiin on
se, että linnoittamisesta on olemassa painettuja lähteitä erittäin vähän.
Tutkimus perustuu melkein yksinomaan Sota-arkiston asiakirjoihin, joihin
tutustuminen on vaatinut vuosien työn.”
Edellinen siis pääosaltaan selittää, miksi Miehikkälän
historiaan ja sen maisemaan pysyvän arven jättänyt Salpalinja saa
pitäjähistoriasta vain kappaleen verran tilaa; ei edes yhtä valokuvaa kirjasssa
ole.
Ja mitäkö tällä haen? No, ainakin sitä, että niin Miehikkälä
kuin mikä muu tahansa Salpalinjaa liippaava paikkakunta tai kylä ansaitsisi
historiaansa myös Salpalinjan rakentamisen aikaisen elämän ja sen vaikutukset.
Jos esimerkiksi, niin kuin Miehikkälässä, pitäjän tai kylän väkimäärä kaksin-
tai jopa kolminkertaistuu noin vuoden ajaksi, niin onhan se mullistus, joka on
syytä saada jälkipolville kirjatuksi.
Valitettavasti aika on tehnyt tehtävänsä. Ihmisten kokemat
ajankuvat ovat valtaosaltaan noin kahden metrin syyvyydessä. Niitä ei juurikaan
ole tallessa. Mutta arkistoissa tietoa on ilmeisen paljon ja edellytykset
faktojen kirjaamiseen ovat olemassa. Joissakin paikoin itärajalla homma on
hienosti hoidettu, suurimmaksi osaksi ei.
Ajattelen vain, että jos tämän jutun alussa lainaamani
kappale jäisi viralliseksi pitäjähistoriatiedoksi Salpalinjan osuudesta
kotikunnastani, niin aika vähän se olisi. Onneksi erillisteoksia ja tutkimuksia
Miehikkälästäkin on. Ne vaan olisi sitten osattava yhdistää osaksi koko
paikkakunnan historiakaarta.
Yksi lisäajatus joka mieleen tulee on, että vaikkapa joku
opiskelija voisi opinnäytetyönään laatia tämänhetkisen Salpalinjan
bibliografian, kirjallisuusluettelon, ihan vaikkapa lehtijutun tarkkuudella!
Jos se syntyisi, niin tuskin nykytutkijat enää voisivat käyttää painetun
tekstin määrästä Arimon sanaparia ”erittäin vähän”.
1 kommentti:
Miehikkälähän lienee ollut aika täynnä Talvisodan aikaan, kyseisen lohkon rannikon puolustuksesta vastannut Osasto Hanell sekä Luumäenlinjan linnoittajat varmaankin kansoittivat kaikki vapaana olleet huoneet.
Lähetä kommentti