Suomen itärajan turvaksi viime sotien aikana rakennettu
Salpa-asema –puolustuslinnoitus on rakennustyönä vertaansa vailla. Puolentoista
vuoden tehollisena työaikana saatiin aikaiseksi linnoitusrakennelma, joka vaikutti
osaltaan Stalinin päätöksiin lopettaa Suomen valtausyritykset kesällä 1944.
Salpa-asemassa ei taisteltu. Se täytti tehtävänsä olemassaolollaan. Nyt
Salpa-asema elää uutta tulemistaan – elämyksiä tuottavana matkailukohteena.
Salpa-aseman valtavia mittasuhteita on vaikea kuvata. pelkät
sanat ja kuvat eivät kerro koko totuutta huikean laajasta
linnoituskokonaisuudesta. Linnoitus pitää nähdä. Se muun muassa Miehikkälässä
on oivallettu. Siksi kuntaan on perustettu jo vuonna 1987 Salpalinja-museo.
Museoalueeksi entisöity pala Salpalinjaa on monipuolisin ja edustavin näyte,
mitä itärajalle on linnoitusketjusta kunnostettu.
Museon lisäksi Miehikkälässä on rakennettu vaellusreitistö
ja siihen liittyvät opastetut vaellukset erämaasaunoineen ja korsuyöpymisineen.
Vaelluksia ryhmille järjestää miehikkäläläinen Korsumatkat – Bunker Tours
–yritys läpi kesä- ja syyskauden. Yrityksellä on käytössään maan parhaat
Salpa-asema –oppaat. Myös alueen reserviläisjärjestöt järjestävät kerran
kesässä vaelluksen, jolle ryhmien ohella voivat luontevasti osallistua myös
yksittäiset linnoitushistoriasta kiinnostuneet luontoystävät.
Salpa-aseman rakentamiseen osallistui suurimmillaan 35 000
miestä ja 2 000 naista, lottaa. Työmaata pidetään edelleen Skandinaavian
suurimpana yksittäisenä työkohteena.
Linnoitukseen rakennettiin yli 700 erilaista
kestolinnoituslaitetta, joista valtaosa on teräsbetonikorsuja.
Kenttälinnoitteita tehtiin noin 3 000 kappaletta. Taistelu- ja yhteyshautaa
kaivettiin tai louhittiin 350 km ja kaivantoestettä lapioitiin 130 km.
Piikkilankaestettä pystytettiin 315 km ja panssariestelinjaa 225 kilometriä.
Viime mainittuun on peruskalliosta yksitellen louhittu ja kuljetettu vähintään
kolmen tonnin painoisia estekiviä peräti noin 400 000 kappaletta.
Järeitä, silloin noin miljoona markkaa (tämän päivän rahassa
noin puoli miljoonaa euroa) maksaneita, teräsbetonikorsuja rakennettiin yli 400
kappaletta. Yhden tällaisen maavaraisen
järeän korsun rakentamiseen tarvittiin 5 000 säkkiä, a´ 50 kg, sementtiä.
Tuolla sementtimäärällä valaisi komeasti 50 omakotitalon perustukset.
Esimerkkinä korsun mittasuhteista voi mainita vaikkapa
majoituskorsun makuuhuoneiden väliseinän paksuuden. Kun se omakotitalossa on
useimmiten kakkosneloskoolaus ja lastulevy, niin korsussa se on metri
umpibetonia. Katossa on 2,1 metriä teräsbetonia. Ulkoseinä on paksuimmillaan
vihollisen tulosuunnassa 2,5 (2,3, kirj. huom.) metriä ja takaseinä
ohuimmillaan 1,4 metriä betonia.
Majoituskorsun varustuksiin kuului oma kaivo tai usean sadan litran vesisäiliö, korsuliesi (puuhella) ja käsin veivitettävä ilmastointikone. Korsut olivat kaasutiiviitä. Viemäröinti päättyi salakaivoon, joten senkään kautta ei korsuun voitu johtaa myrkyllisiä taistelukaasuja.
Muun sisustuksen osalta tärkeimmät osat olivat puusta tehdyt
makuulaverit, kahdessa tasossa. Valaistus tukeutui öljylyhtyihin. Käymäläkin
korsusta löytyi, jos taistelutilanne ei olisi sallinut ulkosellaisen käyttöä.
Sisäkäymälä oli yksinkertaisesti puureunuksin varustettu kannellinen ämpäri.
Salpa-aseman rakentamisessa yksi tärkeä osa oli työn
laadunvalvonta. Se näkyy vielä tänä päivänä korsujen betonipintojen sileytenä
ja ehjyytenä. Esimerkiksi betonimuottilaudoissa ei sallittu lainkaan
vajaasärmää. Vastaavasti betoninvalmistusta ja betonin koostumusta seurattiin
jatkuvin laboratoriokokein.
Kansankielellä myös Salpalinjaksi kutsutusta
linnoituskokonaisuudesta on siis tehty matkailukohde, jossa erityisesti
Miehikkälässä ollaan edelläkävijöitä. Kuluvan kevään aikana ratkeaa
valtakunnallinen ideakilpailu, jolla haetaan täydennystä jo olemassaolevaan
Miehikkälän Salpa-asema –tarjontaan.
Matkailukohteen markkinointia vaikeuttaa edelleen se, että
Salpa-asema oli sotasalaisuus Neuvostoliiton romahtamiseen saakka. Suuri yleisö
ei siis tiedä eikä tunne Salpa-asemaa, eikä osaa sitä tutustumismielessä
kaivatakaan. Vasta linnoitukseen tutustuttuaan vierailijoiden silmät avautuvat:
”Miksi tästä ei ole aikaisemmin kerrottu?”
Nyt esimerkiksi asuntomessujen vierailla on ainutlaatuisen
hyvä mahdollisuus poiketa itärajalla saakka hakemassa vertailukohdetta ja
kontrastia Kotkassa näkemäänsä. Salpa-aseman ”asumukset” rakennettiin
turvaamaan suomalaisten oikeus asumiseen vapaassa suomalaisessa kulttuurissa
sekä valitsemaan itse asuinpaikkansa ja –muotonsa. Salpa-asemalla on välillinen
vaikutus asumiseemmekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti