Kymen Sanomien vaalikoneeseen on vastannut vain hieman yli
puolet Miehikkälän ehdokkaista. Se on hämmästyttävän vähän; jotakinhan sekin
tietysti kertoo kyseisten ehdokkaiden innokkuudesta vaikuttaa. Ennakkoäänestys
alkaa jo ylihuomenna.
Minua kiinnostaa tässä yhteydessä tämän blogin aiheeseen
liittyen vain ko. vaalikoneen kysymys koskien kunnan rahojen käyttämistä
Salpalinjan matkailulliseen kehittämiseen.
Miehikkälän ehdokkaista, siis vastanneista, kuitenkin 61
prosenttia on samaa tai jokseenkin samaa mieltä, että kunnan kannattaa olla
aktiivinen Salpalinjan kehittämisessä. Itse asiassa vain kaksi ehdokasta tyrmää
Salpalinjaan sijoittamisen täysin! Ylen maakuntaradion vaalitentissä asiaa
sivuttiin Miehikkälän museotoimen henkilöstön suuruudella. Vain demareiden
edustaja näki sen ylimitoitettuna.
Minusta tulos on myönteinen. Ja miksi ei olisi. Eipähän
Miehikkälässä juuri muuta ole, jolla erottua maan kaikista muista
luonnonkauniista paikkakunnista! Uutta ”tykkimäkeä” tai veturimuseoa ei
Miehikkälään kannata perustaa, kun rataakaan ei ole. Salpalinja on
historiallinen, koko Suomen nykyhyvinvointiinkin välillisesti vaikuttanut
tosiasia. Siinä ei ole mitään keinotekoista.
Miehikkälä on jo yli neljännesvuosisata sitten valinnut oman
”tykkimäkensä”. Se on Salpalinja-museo ja siihen liittyvät toiminnat. Sen infra
nimenomaan Salpalinjaa koskien on maan parasta. Kysymys on nyt siitä, haluaako
Miehikkälän kunta pitää paikkansa maan kärjessä, olla alansa ykkönen myös
tulevaisuudessa. Tuon paikan ottajia on!
On tietysti selvää, että vaalien jälkeen harva nyt
myöntävästi vastanneista ja mahdollisesti päättäjiksi valituista muistaa
Salpalinjaa hyvällä ajatelleensa. Sillä ei ole paljon merkitystä, että minä
muistan!
Oli miten oli, eihän Salpalinja Miehikkälää tai muita
itärajan kuntia yksin pelasta. Minun mielestäni hyvänä hiivana se voisi niiden
elinkeinotaikinassa kuitenkin olla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti