Salpalinjan rakentaminen lienee maailmanennätys, mitä tulee
valokuvauskoneen keksimisen jälkeen siihen, että miten vähän siitä on valokuvia
suhteutettuna kohteen laajuuteen ja suuruuteen. Yksi selitys on tietysti se,
että valokuvaaminen salaisella työmaalla oli kielletty. Virallisia kuvia on tiedossa vähän tai sitten niitä ei ole enempää otettukaan, tai ne ovat vielä hukassa tai
sitten ne on hävitetty esim valvontakomission silmistä.
Reilu kuukausi sitten nousi julkisuuteen Juha Kilpeläisen kansallisarkistosta löytämästä
kuvanipusta kuva Miehikkälän betoniasemasta. Samasta nipusta otetut kopiot ovat
olleet myös Miehikkälän Salpalinja-museon hallussa. Nyt ne on saanut käyttöönsä
Salpalinjan läpeensä tunteva lahtelainen Harri
Ukkonen. Hän on paikallistanut muutamia kohteita, joista
mielenkiintoisimmat kaksi nostan esiin tässä.
Lähdetään liikkeelle ”leijonakivistä” Miehikkälä-Taavetti –tiellä
Miehikkälän Salpalinja-museon kohdalla. Tässä http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2012/04/leijonakivet-portin-pylvaina.html
blogissani ainakin rivien välissä kaipailin kuvaa alkuperäisestä kivisulusta.
Olisiko se tämä Taavetin suunnasta kuvattuna, Sota-arkisto T-12680/7 (kuva suurenee klikkaamalla):
Harri Ukkonen ei varmuudella väitä, että kuvan tiesulku olisi
juuri ”Raslanmäeltä”, mutta se voisi olla. Maasto osuu kohdalleen. Puhelinlinja
viittaa isohkoon tiehen. Taaemmassa tolpassa on vinotuki, joka viittaa tien
kääntyvän oikealle, niin kuin se aikalaiskartan mukaan loivasti tekikin. Ja kun
seuraavaa tolppaa ei näy, tolpan takana täytyy olla alamäki, niin kuin on. Ja
edelleen tien oikealla puolella maasto alkaa laskea, niin kuin se laskeekin
.
Ongelma paikallistamisessa on se, että sota-ajan jälkeen estesulku
on tietenkin purettu ja tietä on levennetty. Harrilla on ainakin yksi
tärppikivi kuvasta tunnistettavissa. Jos se löytyy tiensivusta syrjään
työnnettynä, niin asia on selvä. Jäämme odottamaan lumien sulamista.
Betonihissi ja vaunurata
Ja sitten toinen ja nimenomaan varma tapaus. Tähän linkit kahteen blogiin,
joissa olen paikkaa ja asiaa sivunnut: http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2012/05/seikkailu-kuilun-huipulle.html ja http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2014/08/miten-ihmeessa-en-mina-tieda.html
Virolahdella Ravijoen Ventonvuoren luolarakenne on siis
meitä Salpalinja-tutkijoita ja –oppaita askarruttanut. Nimenomaan se, miten
korkean mäen päälle on saatu kymmeniä kuutioita betonia ja myös sinne viritetty
noin kymmenen tonnin tähystykupu? Vastaus on tässä kuvassa,
Sota-arkisto T-12680/7:
Luolan suuaukon eteen oli rakennettu lähes 20 metriä korkea puutorni.
Siitä noin 14 metrin kohdalta lähtee ”kenttärata” mäen päälle, sen korkeimpaan
kohtaan, johon luolasta tähystys ja tulenjohtokuilu nousee. Puutornin sisällä
nousee ylös vaijeri. Tornin päällä kuvaa suurentamalla näkyy, että vaijeri
kahden väkipyörän kautta tulee alas tornin sivulla. Kuvan oikeassa reunassa rinnepolveumassa voisi olla moottorikäyttöinen vinssauslaite.
Toisin sanoen torni on paitsi vaunuradan tukipilari, myös betonihissi.
Torni vaikuttaa varsin kevytrakenteiselta, mutta kuvaa suurentamalla sivuilla näkyy
useita tukiharuksia. Betonikuormat kerralla vinssattuna eivät varmaan ole ollut
suuren suuria. Voi olla, että myös painava tähystykupu on vedetty ylös tuota
kautta?
Viime syksynä opastin Harjun Oppimiskeskuksen henkilökuntaa
paikalla ja kysyin Harjun kiinteistöpäällikkö Ilkka Päkiltä, miten hänen mielestään betoni on mäen päälle
hilattu. Hän tietämättä tuosta kuvasta mitään arveli, että mäelle on rakennettu
pilareiden varaan kenttärata, jota kautta jollakin konevoimalla betonivaunut on
ylös vedetty. Hän oli varsin lähellä, ammattimies! Hissitornimahdollisuus ei
tuolloin vielä kenellekään mieleen juolahtanut.
Varmuuden vuoksi laitan vertauskuvaksi ao. paikasta Harri
Ukkosen muutama vuosi sitten ottaman kuvan, mittakaavavihje, että luolan suuaukon korkeus on muistinvaraisesti luokkaa 2,5 metriä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti