Suomen Ilmavoimamuseon (ent. Keski-Suomen Ilmailumuseo)
amanuenssina Tikkakoskella työskentelevä filosofian maisteri Mikko Kylmälä
julkaisi viikonvaihteessa kirjan Kuinka salata Salpalinja. Kirjaidea juontaa
juurensa aikaan, jolloin nuori mies toimi opiskelujensa lomassa kesäoppaana
Salpalinja-museolla Miehikkälässä vuosina 2011-14. Salpalinja-museon julkaisuna
tehdyn kirjan aihe on kiehtova.
Mikko Kylmälä, kuva TA |
Valitettavasti ”vanhan” miehen on heti alkuun moitittava
kirjan sinänsä hyvää taittoa. Kirjan leipäteksti on painettu niin pienellä
kirjasimella (fontilla), että vakuutuskirjan vakuutusehtojen teksti on
suorastaan lukemaan houkuttelevaa!
Myönnän, olen itsekin ollut mukana Miehikkälän
sotaveteraanien historiikkiprojektissa parisen vuotta sitten, jossa kirjasin
oli samankokoinen; luettavuutta kevensi sentään sivun jakaminen kahteen
palstaan. Sivun levyinen pieni präntti etenkin pitkissä kappaleissa teki
lukemisesta nyt työlään, ainakin minulle. Vika on silmissäni. Mutta tolkun
silti luettavasta tekstistä sain.
Mutta itse kirjan sisältöön minulla ei ole kuin hyvää
sanottavana. Kirjan tekijä on ollut pitkälti kesätyöpaikkansa aineiston vanki.
Miehikkälä ja Virolahti ovat asiakeskiössä. Sitä tekijä perustelee
käytettävissä olleella aikalaisaineistolla, tallennetuilla linnoittajien
haastatteluilla. Mutta kyllä viiteluettelo kertoo kirjojakin luetun ja
kansallisarkistossa ahkerasti istutun.
Niin kuin kirjoittajakin sanoo, Salpalinjan täydellinen
salaaminen valtavana rakennushankkeena on käytännössä täysin mahdoton tehtävä.
Mutta erinäisin keinoin ulosnäkyvyyttä ja tiedon levittämistä voitiin varsin
tehokkaastikin vähentää.
Päällimmäinen ihmetyksen aihe on sanomalehdistön pitäminen
lähes täydellisesti kurissa. Sota-ajan lehdistä on ollut turha Salpalinjasta
juttuja etsiä. Valokuvauskielto on ollut myös tehokas.
Talvisodan tuoreus iskosti linnoittajiin automaattisesti
ajatuksen, että aseiden sijaan nyt turvataan Suomen itsenäisyyttä lapioin ja
rautakangin. Se mitä niillä tehdään ja saadaan aikaan on verrattavissa
taistelusuunnitelmiin; niistä ei lörpötellä. Kirjan mukaan tästä ei
linnoitusjohdon paljonkaan tarvinnut työntekijöitä valistaa.
Oma ongelmansa oli kotimainen ja ulkomainen, tässä
tapauksessa Neuvostoliiton vakoilu. Kotikommunistit olivat aktiivisia ja heitä
ihannenaapuri käyttikin hyödykseen. Jos kohta Neuvostoliiton suuri
diplomaattikuntakin piti huolen linnoitustyömaan tiedustelusta.
Vakoilun estämiseen tähtäävä valvonta olikin kenties
linnoituksen salaamisessa vaikein ja työläin tehtävä. Muun muassa poliittisesti
epäilyttävistä työntekijöistä ryhdyttiin, tosin vasta 1941 puolella, pitämään
ns. mustaa listaa.
Mikko Kylmälän mukaan Neuvostoliitto piti Suomen itärajan
linnoitustyömaata erittäin korkealla vakoilutoimintojensa kärkilistalla. Siitä osoituksena olivat välirauhan aikana
tapahtuneet ilmatilaloukkaukset, joita oli 85 kappaletta. Voi vaan kuvitella,
että ne ovat ajoittuneet hyviin ilmakuvauskeleihin.
Kirjassa tuodaan esiin esimerkein tapauksia kiinnijääneistä
vakoilijoista ja heidän ajoittain kehnostakin ammattitaidosta. Tarinat
elävöittävät kirjan sisältöä.
Kuinka salata Salpalinja –kirja antaa alkupuolellaan hyvän
kokonaiskuvan Salpalinjasta rakentamishankkeena. Siltä osin se asiaan
vihkiytymättömälle antaa perustiedot punnita Salpalinjan salaamisen vaikeutta
ja tärkeyttä.
Ihailen Mikko Kylmälän kirjan lopussa tekemiä johtopäätöksiä
niin salaamisen vaikutuksista kuin Salpalinjan merkityksestä Suomelle.
Se mitä jäin enemmän kaipaamaan oli yksityiskohtaisemmat
tiedot rakentamisaikaisesta kohteiden suojauksesta esimerkiksi ilmatiedustelua
vastaan. Kirjassa kylläkin muistitietona kerrotaan suurin piirtein yhdellä
virkkeellä, että Miehikkälässä naiset raahasivat puiden latvuksia peittämään
vastakaivettua maata kaivantojen reunoilla.
Maastouttamisesta, laitteiden maastoon sijoittamisesta, ja
naamiointiratkaisuista odotin tietoja enemmän. Niiden hankkiminen olisi
vaatinut varmaan perehtymistä suunnittelu- ja rakentamisohjeisiin tietomäärään
nähden kohtuuttoman paljon.
Siitä huolimatta, että linnoitus oli ilmakuvista
paikannettu, mahdollisessa akuutissa taistelutilanteessa savun ja pölyn
keskellä maalien löytäminen sen ajan paikannuslaittein olisi ollut viholliselle puolustajan luovien
naamiointiratkaisujen myötä entistä vaikeampaa. Ne salaamisella voitetut
sekunnit, jotka vihollinen olisi käyttänyt etsiäkseen maaliaan, olisivat olleet
puolustajalle hengen arvoisia ehtimällä ensin. Mutta jossainhan kirjan aiheen
rajauksenkin on oltava.
Kuinka salata Salpalinja on erittäin tervetullut näkökulma
Salpalinja-kirjallisuuteen. Se avaa ajattelua asiakokonaisuuteen, joka helposti
opastuksissa tai Salpalinja-esityksissä jää rakenteiden teknisten
yksityiskohtien ja numeroitten varjoon. Onnittelut Mikolle kirjasta ja tunnustus
Salpalinja-museolle kirjan omaehtoisesta ja suurella innolla toteutetusta
julkaisemisesta!
Suosittelen tilaamaan: salpamuseo@miehikkala.fi
lisätietoja: http://salpakeskus.fi/fi/kuinka-salata-salpalinja-kirjan-julkistamistilaisuus-salpalinja-museolla-su-2442016
Tässä linkki Otto Auran kirja-arvosteluun ko kirjasta: http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=3971
lisätty 12.9.2016
lisätietoja: http://salpakeskus.fi/fi/kuinka-salata-salpalinja-kirjan-julkistamistilaisuus-salpalinja-museolla-su-2442016
Tässä linkki Otto Auran kirja-arvosteluun ko kirjasta: http://agricola.utu.fi/julkaisut/kirja-arvostelut/index.php?id=3971
lisätty 12.9.2016
TERHO AHONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti