Talvisodan rauhanehdoissa Hanko ja sen ympäristö jouduttiin
vuokraamaan Neuvostoliitolle. Yhtenäisen puolustuslinjan, Harparskog-linjan, rakentaminen Hankoniemen
poikki käskettiin samalla käskyllä kuin Salpalinjan rakentaminen. Työt alkoivat
samaan aikaan Salpalinjan kanssa kevätkesästä 1940 ja niitä jatkettiin läpi
välirauhan.
Harparskog-nimen linja sai kylästä, jonka kautta
linnoitusketju kulkee. Linjan pituus Hankoniemellä rannasta rantaan on
linnuntietä hieman yli viisi kilometriä. Linnoitteita on sen lisäksi niemen
molemmin puolin saarissa varsin laajalla alueella, yhteensä noin 40 kilometrin matkalla.
Kiireellisimpänä pidettiin varsinaisen niemimaan
linnoittamista. Kun valmiita tai lähes valmiita linnoituslaitteita,
teräsbetonikorsuja Hankoniemellä on 20 kappaletta (laskutavasta riippuen luku voi olla myös muutaman enemmän), on niitä saarissa 26
kappaletta. Keskeneräisiä linnoituslaitteita H-linjalla on kaikkiaan noin 140
kappaletta.
Kivistä tehtyä panssariestettä, 2-3 –rivistä, on
Hankoniemellä yhdeksän kilometriä. Se on yhtenäinen aseman edessä.
Minulla oli eilen (16.4.2016) tilaisuus tutustua
Harparskog-linjaan koko sen matkalla mantereen osalla. Kävimme 20 korsukohteella, sisällä tai päällä, joista parikolme oli keskeneräistä. Lisäksi kolmesta laitteesta ajoimme ohi, joista kahteen saimme katsekontaktin auton ikkunasta.
Maastoltaan linja on kaksijakoinen. Kun linjan itäosa on
suhteellisen tasaista kangasmaastoa, on länsiosa kumpuilevaa kalliota.
Esimerkiksi kiviesteen rakentamisessa tämä merkitsi kivien kuljettamista
lännestä itään. Vastaavasti korsujen rakentaminen oli itäpäässä enimmäkseen
maavaraista rakentamista ja lännessä louhintaperusteista. Sama koskee tietysti
taistelu- ja yhteyshautoja.
Linnoituslaitteet ovat Hankoniemellä yleistäen aivan
samanlaisia kuin Salpalinjalla. Kiviesteessä en tosin nähnyt nelirivistä
estettä. Ja kallio, josta kivet oli louhittu, näytti olleen huomattavasti
rikkonaisempaa kuin Salpalinjalla; näin myös kivien muodon osalta toleranssi on
ollut pakosta väljempi.
Jos teräsbetonikorsujen rakenteista huomionarvoisia eroja
haluaa hakea, niin tähystyskupuja vaikutti olleen majoituskorsuissa selvästi
enemmän kuin Salpalinjalla. Vastaavasti ainakaan kahdessa konekiväärikorsussa
ei ollut tähystyskupuja lainkaan. Ja monen kk-korsun ampuma-aukon vierestä
puuttui tähystysrako. Myös sisäänkäyntejä oli kangasmaalla jouduttu suojaamaan
erillisin betonimuurein.
Korsujen tähystyskupujen naamiointi on Hankoniemellä jätetty
joko maalin ja tai melko korkeiden rautatappien varaan viriteltäviin
naamioverkkoratkaisuihin. Salpalinjan tähystyskupujen muotoja on häivytetty
selvästi enemmän erilaisin kivirakennelmin.
Kimmo Nummelan ansiokkaalta http://www.hangonrintama.fi/
-sivustolta on luettavissa, että Harparskog-linja oli puolustusvoimien käytössä
aina 1980-luvun lopulle saakka, jolloin aseet vasta poistettiin korsuista.
Aseet linjasta oli kertaalleen poistettu jo sodan jälkeen, mutta ne oli
asennettu takaisin 1960-luvulla kylmän sodan viileinä vuosina.
Ja tässä tulee tarkennusta edelliseen kappaleeseen, lisätty 26.4.2016: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/47785/Puolustusvoimat+aseisti+++Hangon+rintaman+uudelleen
Ja tässä tulee tarkennusta edelliseen kappaleeseen, lisätty 26.4.2016: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/47785/Puolustusvoimat+aseisti+++Hangon+rintaman+uudelleen
Edellisestä johtuen sisätiloiltaan Harparskogin
teräsbetonikorsut ovat paremmassa ja kalustukseltaan monipuolisemmassa kunnossa
kuin vastaavat Salpalinjalla. Tosin kun sisällä on esimerkiksi erilaista
puutavaraa lahoamassa enemmän, on myös sotkuakin enemmän.
Teräsbetonikorsujen ampuma-aukkojen suojauksessa pitemmälle
jatkunut käyttöikä näkyy erilaisina toimivilta vaikuttavina
metalliluukkuviritelminä. Ja pistipä korsunkoluajan silmään myös se, että
savuhormeissa oli metallihatut, jotka oli munalukolla lukittu paikoilleen. Näin
eivät hormit täyty ilkivaltaroinasta.
Myöhempään jatkuneesta käyttövalmiudesta johtuu myös se,
että korsuihin tutustumista haittaa piikkilangan runsas määrä Salpalinjaan
verrattuna. Jalkoihin on syytä maastossa katsoa ahkerasti.
Ja niin kuin Salpalinjassa, estää korsuihin noussut vesi
muutamassa tapauksessa sisäänmenon.
Kaiken kaikkiaan Salpalinjan rakenteet tuntevalle käynti
Harparskog-linjassa oli avartava ja uskoa vahvistava elämys. Meidän
pikkuryhmämme käytössä oli ainoa linnoituksen esittelyyn käytettävissä oleva
paikallinen opas, Jani Patjas Tammisaaresta. Korsujen sijainnista
käytettävissä oleva karttakopio on sen verran epätarkka, että ilman opasta
kohteiden löytäminen olisi vienyt tuntitolkulla enemmän aikaa.
Ja niin kuin tuosta edellisestä kappaleesta välillisesti
selviää, Harparskog-linja on saanut nukkua ruususen unta matkailun
häiritsemättä. Nyt kun puolustusvoimat on jo vuosia ollut pois kuviosta ja kun
linjan maa-alueet ja oppaan mukaan myös linnoituslaitteet omistaa yksi ainoa
omistaja, Fiskars Oy, voisi esittelykierrosten tuottaminen laajemminkin olla
mahdollista. Ja sitä toimintaa alueen ainoa opas kertoi valmistelevansa. Sille
toivomme menestystä.
Toistaiseksi ryhmiä Hankoniemen linnoitukseen on tutustunut
vain pari per vuosi. Eikä Patjaksen arvion mukaan yksittäisiä kulkijoitakaan ole
ollut kuin korkeintaan kymmeniä vuosittain.
Tässä linkki edellisen Hankoniemen käynnin kirvoittamaan
blogiini: http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2013/08/harparskog-linja.html
TERHO AHONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti