Salpalinjan teräsbetonikorsujen ilmastointi perustuu taistelutilanteissa
hallittuun koneelliseen, miesvoimaiseen ilmanvaihtoon. Rauhallisemmissa oloissa
ilmanvaihto tapahtuu sitten jo luontaisia teitä.
Ilmastointijärjestelmät
rakennettiin kaikkiin kantalinnoitettuihin korsuihin ja asepesäkkeisiin.
Tiedossani on, että esimerkiksi Salpalinja-museon pst-tykkipesäkkeeseen ei ilmastointia
ole rakennettu. Erillisiä pst-tykkipesäkkeitä kirjallisuus kertoo olevan viisi
kappaletta. En ole selvittänyt, onko niissä kaikissa sama tilanne.
Taistelutilanteissa ongelmia tuottavat asekorsuissa ja
-pesäkkeissä korsuaseiden ruutikaasut; vihollisen taistelukaasujen käyttöön
piti varautua myös majoituskorsuissa. Korsujen majoitustilathan oli rakennettu
kaasutiiviiksi. Aseiden käyttöhenkilöstö käytti puolinaamareita, joihin
suodatettua ilmaa johdettiin. Henkilökohtaisen kaasunaamarin käyttö ei ollut
asetiloissa mahdollista, koska se ei eliminoinut häkavaaraa.
Yleisin ilmastointituulettimen voimanlähde oli
käsikäyttöinen, maataloudesta tuttu maidonerotinkone, separaattori.
Sähköisiäkin viritelmiä on tehty, mutta niissäkin on täytynyt olla miesvoiman
vaihtoehto.
Ilma iv-koneeseen otettiin korsun ilmanottolaatikosta, johon
tuloputki yleensä korsun sisääntulokäytävästä oli betonin sisässä johdettu. Ko.
laatikosta ilma johdettiin kangaspäällysteisillä paksuilla letkuilla
tarvittaessa kaasusuodattimen tai pölysuodattimen tai molempien läpi koneeseen.
Tuuletin siirsi ilman jakoputkistoon, jonne ilma voitiin johtaa korsulieden
kautta tai ohi. Jos johdettiin lieden kautta, ns. H-kappaleessa oli
säätöventtiili, jolla voitiin ilma ohjata kokonaan tai osaksi lämpiämään hellan
kautta. Näin vedon tunnetta voitiin vähentää.
Kaasuvaaratilanteessa ilmastointikoneella luotiin ylipaine
korsun asetiloihin, jotta ampuma- tai muista aukoista ilmanvirtaus oli
ulospäin. Asuintiloihin muut tuloilmaventtiilit tietenkin tällöin suljettiin,
mukaan lukien savuhormi nuohousluukun (nokiluukku) kautta.
Asetiloihin ilmastointikoneella luotu ylipaine kaiken järjen
mukaan poisti myös ruutikaasut ulos. Ainakin konekiväärin juuri ammuttuihin
hylsyihin tiedettiin jääneen häkää. Siksi edellä mainitun lisäksi oli hylsyt
mahdollisimman pian siirrettävä ulos, sikäli kun siihen oli tilaisuus.
En käy luettelemaan korsun ilmanvaihtomekanismia ja siihen
liittyviä osia yksityiskohtaisesti. Siihen Salpalinjan linnoitustyöt
Etelä-Savossa –kirja antaa tähänastisessa Salpa-kirjallisuudessa parhaan
kuvauksen.
Silloin kun korsun koneellinen ilmanvaihto ei ollut
tarpeellinen, poistui korsun ummehtunut ilma pois pääosin korsulieden ja sen savuhormin
kautta ulos. Myös ilmanpoistoventtiileistä ilmaa poistui ja tietysti ovia
aukomalla. Vastaavasti korvausilmaa tuli sisään ovien aukeamisen yhteydessä tai
esimerkiksi avaamalla tai pitämällä auki käsikranaatin pudotusluukkua korsun
ulko-oven sisäpuolella.
Yhtenä yksityiskohtana on hyvä mainita em. Etelä-Savo –kirjan
vihje korsuhellan vedon parantamiseksi sytytysvaiheessa, jos liettä ei ole
pitkään aikaan käytetty tai hormi on jäähtynyt. Tällöin on viisasta tukita
ulkoapäin hormin käsikranaatin pudotushaara. Näin veto paranee. Täytyy
tunnustaa, että tätä en älynnyt, kun ns. Hanellin korsua Muhikossa monet monet
kerran lämmitin. Savut tulivat sisälle, kunnes hormi lämpeni ja alkoi vetämään.
Korsun varsin paksut ilmaputket tehtiin aluksi raudasta.
Mutta kun metallista alkoi olla pulaa, päädyttiin ilmaputkina käyttämään
pahviputkia, jotka kyllästettiin kestämään kosteutta vesilasilla (kaliumsilikaatti).
1 kommentti:
Hyvä vinkki tuohon vedon parantamiseen liittyen. Meidän pitäisi hankkia ilmastointikanavan osat, jotta saadaan tuo meidän pienimuotoinen remontti päätökseen. Kiitos tämän jakamisesta! https://www.iv-lipasti.com/tuotteet
Lähetä kommentti