”Hanaa, sanoi Hanell – Jees, betonia, vastasi kapteeni
Arimo, Salpalinjan linnoitustyöt Etelä-Savossa” – kirja, päätekijät Jorma Hytönen ja Martti Koponen, on nyt mielenkiinnolla kahlattu läpi. Savonlinnan maakuntamuseon
kustantama teos on merkittävä tietopaketti Salpalinjasta järvialueella,
vaikkakin osasta siitä. Kirja auttaa ymmärtämään Salpa-aseman valtavaa
laajuutta ja monimuotoisuutta. Teos täyttää merkittävän aukon
Salpalinja-kirjallisuudessa.
Kirjan komea taitto ja kuvitus auttaa aluetta ja sen
paikannimiä tuntematonta lukijaa pitämään mielenkiintoa yllä. On myönnettävä,
että paikoin pitkät luettelonomaiset listat ja taulukot kylistä, saarista,
työryhmistä ja laitteista hieman puuduttivat. Paikkakuntalaisille ne ovat vastaavasti
aivan varmasti kirjan suolaa. Oivallinen idea on liittää kirjaan erillinen
karttaliite ilmaisemaan alueen linnoitteiden sijaintia.
Sinänsä mitätön ja erinomaiseen sisältöön vaikuttamaton
ristiriita minulle syntyi heti kirjan pitkästä nykynuorisokielisestä nimestä ja
toisaalta Lukijalle-kirjoituksen ensimmäisestä kappaleesta:
” Tässä julkaisussa Salpalinjasta käytetään
heinäkuun alkupuolelle 1944 saakka nimeä pääpuolustuslinja, jolla halutaan
kunnioittaa aikalaishistoriaa.” Aikalaishistoriaa teos kunnioittaa myös
käyttämällä 1940-luvun kuntajakoa (Puumala, Sulkava, Sääminki, Punkaharju,
Kerimäki ja Savonranta). ”Historiaa ei
kirjoiteta nykypäivästä käsin, vaan aikalaistilanteesta,” tekijät sanovat.
Kirjoittajat kylläkin perustelevat nimen nykypuhekielisiä sanavalintoja
ja pituutta symboliikalla linnoittamisen kiireeseen, linnoitteen pituuteen ja
kestolinnoittamiseen.
Nykyisen Etelä-Savon maakunnan alueella Salpalinja on selkeästi
”vesistöihin nojautuvan aseman luominen Kivijärven ja Pielisjärven väliselle
alueelle” - osaa. Sitaatti on Hanellin
rakentamissuunnitelmasta. Alue poikkeaa maastonsa vuoksi huomattavasti
esimerkiksi siitä, mitä Salpalinja on vahvimmalla ja yhtenäisellä maaosalla
Suomenlahden ja Kivijärven välissä. Silti on muistettava, että vaikka
linnoituslaitteita on kirjan esittelemällä alueella harvakseltaan ja paikoin
keskittyvät suppealle alueelle, vesi yhtenä linnoituselementtinä tekee järvialueesta
puolustuskokonaisuuden.
Puheena olevalla alueella varsinaisessa linnoittamisessa
painopiste on kapeikkojen ja rantautumiseen sopivien saarten linnoittamisessa
sekä linnoitustykistön ja siihen kuuluvan sulkutykistön asemien rakentamisessa
ja tulenkäytön valmistelussa.
Salpalinjan rakentamisessa kiirellisyysjärjestyksessä
ykkösenä oli eteläinen rantamaa. Siellä työt alkoivat jo huhtikuussa 1940. III
Armeijakunnan alueella Puumalassa, Sulkavalla ja nykyisessä Savonlinnassa työt
alkoivat vasta syksyllä 1940. Se näkyy siinä, että valtaosa kestolaitteista ja kenttälinnoitteistakin
jäivät jatkosodan alkaessa kesäkuussa 1941 kesken, voi sanoa monttuasteelle.
Osaa
suunnitelluista rakenteista ei ehditty edes aloittaa; mielenkiinnolla olisin
nähnyt, että edes yksi komea sulkutykistölle tarkoitettu kahden tykin
teräsbetonikorsu olisi valmistunut. Korsun piirustus esitellään kirjassa.
Talvella 1944 Woldemar
Hägglundin inventoinnin mukaan Lappeenrannan ja Kuhmon välillä oli vain 26
taisteluvalmista betonilaitetta. Tilanne ei merkittävästi ehtinyt tältä osin Salpalinjassa parantua syksyllä 1944.
Raikuu ja Punkaharju ovat maantieteellisesti avainasemissa
Suur-Saimaan itä-länsisuunnassa ylittävinä maayhteyksinä. Raikuussa onkin
alueen pisimmälle rakennettu kestolinnoitekokonaisuus. Vastaavasti kirjan
tekijätkin ihmettelevät kestolaitteiden puuttumista Punkaharjulta!
Koska en tunne Etelä-Savoa ja sen Salpalinjan maantiedettä,
en puutu linnoitteiden sijaintiin ja kohteisiin tämän tarkemmin. Kirjaa
lukemalla syntyy kyllä erinomainen kuva siitä, mitä tuolla silloin tehtiin ja
tai oli tarkoitus tehdä.
Minulle kirjan parasta antia ovat sen Salpalinjan
rakentamiseen liittyvät yleiset osat. Sieltä löytyi minulle monta uutta
yksityiskohtaakin, jos kohta monia omia tietoja vahvistaviakin asioita.
Esimerkiksi minä näin nyt ensimmäisen kerran varsin tarkkaan poimittuja
yksityiskohtia Betonikorsun yleinen työselitys -asiakirjasta. Nyt ymmärtäisin
Miehikkälän Muhikossa sijaitsevan ”Hanellin korsun” kaminaa kylmiltään sytyttäessä
tukita hormin käsikranaatin pudotusaukon! Paraneva veto veisi alkusavut
piipusta taivaalle!
Kirjassa näin ensimmäisen kerran korsupiirustuksen, jolla
keskenjääneitä, avolouhosasteelle jääneitä korsuja otettiin kesällä 1944
”kenttävarustusluontoisesti” käyttöön. Toisin sanoen avolouhokset katettiin
hirsikerroksella ja niiden päälle ladotuilla kivillä, käytännössä montusta
nousseella louhintajätteellä. Näitä tiedän sortuneena muutaman ainakin
Miehikkälässä. Niitä on varmasti muuallakin.
Kirjan useat korsupiirustukset vahvistavat käsitystäni, että
korsujen tyyppipiirustuksista huolimatta, jokainen korsu suunniteltiin
paikalle; kahta aivan samanlaista korsua ei Salpalinjassa ole. Muutoksia
piirustuksiin tuli rakentamisen aikanakin. Ja maavaraisen korsun betonimääränä
yleisesti käytetty 560 kuutiometriä on todella vain keskiarvo.
Kyseenalaistaisin Linnoittaminen osana puolustusta –luvussa
toteamuksen, että ”Huhtikuuhun 1941
mennessä II Armeijakunnan alueella Suomenlahdesta Luumäen Kivijärvelle
Salpa-asemaan valmistui lähes 100 järeää betonikorsua ja yli 300 kenttäkorsua”.
Minusta teräsbetonikorsujen luku on alakantissa, sillä omien laskujeni mukaan
niitä on maastossa ainakin kolminkertainen määrä! Toinen luku, jossa voi olla
virhe, on Lukijalle-luvussa! Siellä kerrotaan lujuusluokittelusta, että I luokan
korsun kattovahvuus olisi 230 senttiä. Arimon kirjan taulukossa rautabetonin
kattovahvuus on 210 senttimetriä!
Kaiken kaikkiaan on turha alkaa pilkkuja viilailemaan.
Hytösen ja Koposen kirja on paikkansa ansainnut ja on ehdottomasti hintansa, 40
euroa plus postikulut 7 euroa, väärti. Onnittelut tekijöille ja koko Etelä-Savolle,
sillä kirjan myötä maakunta nousee yli 70 vuoden takaa ansaitusti Salpa-aseman
etulinjaan! Hyvä!
Kirjaa voi tilata: riihisaari@savonlinna.fi
Kirjaa voi tilata: riihisaari@savonlinna.fi
6 kommenttia:
Vuorokaudenaikaa Savonlinnasta. Kirjan kanteen päätyi se nimi linjasta, joka katsottiin olevan kaikkein tutuin ”suurelle yleisölle”. Taulukot ovat tiivistetty tietoa, ja niillä on erityisesti haluttu kertoa linnoitus- ja sulkutykistön suunnitelmien muuttuminen (sijainti, kalusto, nimi), eli miten vaikeaa oli sijoittaa uusi aselaji järvialueelle. Korsun kattovahvuuteen on tullut virhe eli olen ottanut luvun etuseinän paksuudesta. Betonikorsujen määrästä suolameren ja Kivijärven välillä olen laittanut viestiä artikkelin kirjoittajalle; kaikki korsut eivät ole tällä matkalla järeitä I-luokan korsuja.
Suomenlahden ja Kivijärven välillä, vaikkapa rajana kesäkuun loppu 1941, muistaakseni 11 Betonilaitetta jotka olivat jotain muuta kuin I luokkaa sen aikaisen luokituksen mukaan. Kovin montaa betonilaitetta ei siis ole kevyempiä kuin I luokan järeitä sillä välillä. Mielenkiitoista olisi tietää mistä huhtikuun lopun 1941 luku on otettu?
Laskin huvikseni II AK Linnoitus/ ja. kenttätyöilmoituksesta n:o 5/30.4.1941 korsut joissa oli kk tai kk+tykki, jätin kupukk pois. 139 kpl ja niistä maksimissaan 6 tai 7, miustinvaraista, taisi olla niitä muita kuin I-luokan betonilaitteita. Luku ei sisällä luolia. Joista toki tehtiin laite niistäkin betonoimalla käytävä umpeen. No, vaikka minullakin olisi laskuvirhe niin silti en pääse tuohon sataan pelkillä asekorsuillakaan. I-luokan majoitus-,tj-, komento/viesti -korsuja on 84kpl joista voidaan I-luokasta pudottaa 4-5kpl. Tuossakaan ei ole luolat=tunnelit mukana. Voidaan puhua siis Suomenlahti-Kivijärvi välillä ainakin 210 kappaleesta I luokan betonilaitteesta valmiina 30.4.1941 mennessä. 74 betonilaitetta oli tuolloin rakenteilla, listan mukaan.
Savonlinnan maakuntamuseo julkaisee tänä vuonna ”korjaussarjan” Hanaa, sanoi Hanell – Jees, betonia, vastasi kapteeni Arimo, Salpalinjan linnoitustyöt Etelä-Savossa -teoksen virheisiin.
”Korjaussarjan” voi tulostaa sen valmistuttua maakuntamuseon www-sivulta. Avustaneiden henkilöiden nimet julkaistaan, ellei toisin ilmoiteta.
Huomioita virheistä voi toimittaa 30.6.2015 mennessä osoitteisiin:
jorma.hytonen(at)savonlinna.fi
tai
Jorma Hytönen
Savonlinnan maakuntamuseo
Riihisaari
57130 Savonlinna
Onkohan korjaussarja missä vaiheessa.....Vielä en ainakaan löytänyt...
Korjaussarja julkaistaan 11.12.2015.
--
Jorma Hytönen
Savonlinnan maakuntamuseo
Lähetä kommentti