Sain vihdoin luettua sotatieteen tohtori,
yleisesikuntaeverstiluutnantti, pioneeriupseeri Janne Mäkitalon ja
tykistömajuri evp Jukka Vainion kirjan Valkeasaaressa läpimurto,
Jalkaväkirykmentti 1 jatkosodassa. Erinomainen ja hyvin monipuolisesti JR 1:n
sotatietä ja yleensä jatkosodan jalkaväkijoukkojen ja myös vihollisen toimintaa
kuvaava teos. Suosittelen, kirjaa voi tilata jarmo.tolski@pp2.inet.fi
Kirja on oikein mielenkiintoista luettavaa meille
Salpalinjasta kiinnostuneille. JR 1:n edeltäjä 1. prikaati oli suojajoukkona
rakentamassa ja miehittämässä pääpuolustuslinjaa (tuleva Salpalinja) Luumäen
Kivijärven ja Saimaan välillä, Jängynjärven tasalla. Tämä Salpalinjan osa tulee
vahvasti esille ja luo pohjaa välirauhan linnoittamisesta ja erityisesti
linnoituksen joukkojen mukaan lukien linnoitusjalkaväen ja linnoitustykistön
käytöstä.
Kenttälinnoittaminen rykmentin sotatiellä varsinkin
Lempaalassa ja sittemmin Valkeasaaressa on terveellistä tietoa
Salpalinja-harrastajille.
Ja lopuksi jatkosodan päätyttyä 10. D ja JR 1 sen mukana vedetään ennen
marraskuun 1944 kotiuttamistaan Salpalinjaan Miehikkälän tasalle, osin pääasemaan,
osin Vaalimaan oikaisuasemaan ja rakentamaan, ainakin valmistelemaan sen
etuasemaa Muurikkalaan. Vaalimaan oikaisuasemasta tuli pääasema syksyllä 1944.
Erityisen mielenkiintoinen on kirjan Valkeasaaren
puolustusvalmisteluja ja toisaalta Neuvostoliiton hyökkysvalmisteluja kuvaava
osa.
Ensinnäkin maallikolle tulee nyt jälkiviisaana kirjan
tietojen manupuloimana ensimmäisenä mieleen, että miksi suomalaisten tuli
linnoittaa oma etulinjansa suoraan tarjottimelle, avonaiseen, hyökkääjälle
panssarikelpoiseen ja tykistönkäytölle otolliseen maastoon? Ja jonka
linnoittaminen oli äärimmäisen vaikeaa tähystyksen ja tulen alla, ja kun vielä
pohjavesi (vai oliko savikerroksen estämää pintavettä) tuli vastaan paikoin jo
puolen metrin syvyydessä.
Maaston avonaisuus mahdollisti viholliselle koko
asemasotavaiheen ajan kestävän tiedustelun ja suorasuuntaustykistöasemien
valmistelun Merituitun kukkulalta. Ei ole ihme, että Stalinin strategisen iskun
pääkohteeksi valittiin noin neljä kilometriä leveä Valkeasaaren lohko, jota JR
1 joutui puolustamaan tultuaan siirretyksi asemiin vain noin kaksi viikkoa
ennen suurhyökkäyksen alkua.
Kirjan sanoma on yksiselitteinen: lohkon puolustaminen ja
pitäminen oli noissa oloissa mahdoton tehtävä mille tahansa joukolle.
Vihollisen voima ja taktiikka oli pitelemätön huonosti kenttälinnoitetuissa
puolustusasemissa. Valkeasaaren puolustusasema oli samalla etuasema ja
pääasema. Hallittuun vetäytymiseen etulinjan murruttua ei ollut mitään
mahdollisuutta.
Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että Valkeasaareen oli
rakennettu yksi teräsbetonikorsu ainakin pst-tykkiä varten ja mitä
todennäköisimmin välirauhan aikaisilla Salpalinjan mitoituksilla. Korsu
sijaitsi etulinjan ja tukilinjan välissä ja se oli suunniteltu ampumaan
sivustatulta Pastorinjoen suuntaisesti. Kyseinen teräsbetonikorsu lienee ollut
ainoa kestolaite, joka pystyttiin vihollisen tähystykseltä ja suorasuuntaustulelta
suojassa yleensä rakentamaan.
Korsutykki, mitä ilmeisimmin 45 mm, oli paikoillaan ja
ammukset olivat vieressä. Korsu oli pimeä ja kostea, tykki ja ammukset
ruosteessa JR 1:n miehittäessä asemaa. Kirjan mukaan on ilmeistä, että sen
takia sitä ei miehitetty suurhyökkäyksen aikana? Korsu olisi kosteanakin ollut
mitä todennäköisimmin alueen ainoa neuvostotulta kestävä rakenne! Korsujen kosteutta
olen käsitellyt blogissani http://salpalinjansalat.blogspot.fi/2011/09/korsut-ja-kosteus.html
Kirjaa lukiessa minulle tuli ajatus, että olisiko
Salpalinjakaan kestänyt Valkeasaaren kaltaista tulihelvettiä. Onhan sanottu,
että läpäisemätöntä linnoitusta ei ole, jos vain siihen hyökkäävällä joukolla
on käytössään tarvittava voima.
Minun toiveikas ja tietysti sinisilmäinen johtopäätös on,
että Salpalinja olisi kestänyt, ainakin tarpeeksi kauan. Nimittäin sitä vastaan
Valkeasaareen kohdistuneen kaltaisen voiman käyttö ei olisi ollut
yksinkertaisesti mahdollista. Salpalinja oli tai olisi ollut sodan alkaessa kaukana etulinjasta. Sitä ei olisi
pystytty tähystämään ennenkuin rintama olisi ollut siinä kiinni. Samalla tavalla siihen ei olisi pystytty kohdentamaan Valkeasaaren
tapaista pitkään valmisteltua tykistön, ainakaan suorasuuntaustulen voimaa. Kestolinnoitteen murron
suunnittelemiseen ja voiman kokoamiseen olisi tarvittu paljon aikaa. Sitä ei
Neuvostoliitolla ainakaan kesällä 1944 ollut; oli kiire Berliiniin.
Maasto Salpalinjan edessä on panssarivaunujen käyttöön
huomattavan hankala verrattuna Valkeasaaren aukeaan tasamaahan. Siellä ei ollut
panssariesteitä, Salpalinjassa olisi ollut vaikean maaston lisäksi niin kivi-
kuin kaivantoesteitä.
Ja jos vihollisen jalkaväki olisi päässyt
rynnäkköetäisyydelle, sitä olisi ollut torjumassa teräsbetonikorsuissa hengissä
säilyneet puolustajat. Valkeasaaressa puolustajat kaatuivat tai haavoittuivat
vain sirpaleenkestäviksi rakennettuihin kenttäkorsuihin tai hautautuivat
taisteluhautoihin. Kaiken lisäksi pääosin vitsasmatoilla tuetut haudat olivat
kuin rotanloukkuja sen käyttäjille; tykistötulessa pirstoutuneet vitsakset
tarttuivat taistelijan vaatteisiin kiinni ja jopa estivät heidän poistumisen
haudasta.
Lisäksi Valkeasaaren hiekkapitoisen maaperän nostattamaa,
näkyvyyttä ja aseiden toimintaa pahoin häirinnyttä hiekkapilveä ei olisi
ainakaan samassa mitassa Salpalinjasta noussut.
JR 1:n historian luettuani en voi kuin hattua nostaa
rykmentin sotilaille ja kiittää Luojaani, että olen saanut elää rauhan aikaa.
Lisäksi on annettava täysi kiitos ja tunnustus kirjan tekijöille. Kirja tuo
viime sotien koettelemukset rintamalla nykyihmisten tietoon ja se toivottavasti
auttaa meitä ottamaan menneestä opiksi ja valmistautumaan pahimman varalle. Se
on kunniavelkamme sotiemme veteraaneille ja sankarivainajille, ei vähiten JR
1:n mahdottoman tehtävän eteen joutuneille sotilaille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti