Jatkosodan suurhyökkäys kesällä 1944 toi esiin monta
parannettavaa yksityiskohtaa linnoittamisessa. Mutta kehityksen kelkassa oltiin
jo myös asemasodan aikana. Siitä konkretiaa löytyy linnoitustöiden johtajan E
F Hanellin 3.9.1944 päivätyssä kirjeessä Päämajan ulkomaanosaston
päällikölle. Viitteenä kirjelmässä on Sveitsin sotilasasiamihen kirje 18.8.-44.
Tuosta voi vetää suoran johtopäätöksen, että Suomen linnoittamiskokemukset
kiinnostivat myös ulkomailla.
Hanell toteaa, että kiviesteitä rakennettiin välirauhan
aikana hyvin runsaasti. Syy siihen oli, että joukot (tarkoittanee
rintamakomentajia) eivät hyväksyneet muita esteitä.
Etumaastoon tehdyistä panssariestekaivannoista oli hyvin
negatiivisia kokemuksia; vihollinen pesiytyi niihin ja käytti kaivantoja
suojahautoina hyökkäyksen valmistelussa. Ilmeisesti myös jatkosodan kokemus oli
se, että välittömästi taisteluhaudan edessä ja takamaastossa kaivanoesteet ovat
edullisia. Niitä voitiin käyttää puolustajan taisteluhautoina, jos varsinaiset
haudat menivät tykistötulessa umpeen. Tätä mallia on käytetty ainakin paikoin
muun muassa 1944 rakennetussa Vaalimaan oikaisuasemassa.
Hanell perustelee kiviesteiden runsasta määrää sillä, että
talvisodan järeillä sotasaalisvaunuilla kokeiltiin kiviesteen tehokkuutta ja se
täysin hyväksi havaittiin. Myöskään niiden tykit eivät pystyneet murskaamaan
estekiviä.
Kun 1943 määrättiin rakennettavaksi kiviestettä Karjalan
kannakselle, tehtiin kokeiluja kesällä 1941 vallatuilla T 34 – ja Klim
Voroshilov –vaunuilla. Nyt huomattiin myös, että niiden voima riitti työntämään
pystyyn asennetut estekivet nurin. Vaunujen tykkien suurempi alkunopeus
massiivisella panssariammuksella ammuttaessa murskasi kahdella laukauksella
kiven täydellisesti.
Johtopäätös edellisestä oli, että kivet sijoitetaan nurin,
ohuempi pää vaunujen tulosuuntaan ja särmä ylös. Näin vaunu jäi killumaan kiven
päälle pohjastaan. Kun lisäksi kivet sijoitettiin laakeaan kaivantoon, kivet
eivät haitanneet omaa konekivääri- ja käsiasetulta, eikä vihollinen päässyt
aina pesiytymään kivien taakse suojaan. Lisäksi kivien viistot pinnat edistivät
kimmokkeiden syntymistä, eikä näin niitä murskaamaan tarkoitettujen ammusten
isku ollut paras mahdollinen verrattuna suoraa pystyssä olevaan kiven
seinämään.
Kivet tuli sijoittaa määrätynlaiseen järjestykseen makaavaan
asentoon. Tärkeää oli, että koko este upotettiin kaivantoon. Se vaati hyvin
paljon työtä. Siksi vain osa Kannaksen kiviesteestä ehdittiin saada
tavoiteltuun kuntoon. Hanell toteaakin saaneensa tiedon vain yhdestä
K.V.-vaunun juuttumisesta upotettuiun kiviesteeseen, eikä sitä oltu saatu siitä
irti. Siis este olisi ollut tehokas, jos sitä olisi ollut!
Nyt puheena olevan kaltaista kiviestettä on Salpalinjassa
Luumäen Askolassa nähtävissä pienet pätkät kuutostien kahtapuolen. Olen
saattanut tästä kiviasettelutavasta kirjoittaa aikaisemmin, mutta nyt siihen
löytyi kirjalliset perusteet.
VT-asemaan oli ajettu kiviä varsin paljon ehtimättä
pystyttää niitä (muutamin paikoin löytyy esimerkkejä myös Salpalinjasta).
Irralliset kivet olivat väistyneet vihollisvaunujen työntövoiman edessä. Jopa
kaksi vaunua teki yhteistyötä aukon tekemisessä. Näin menetellen oli aukko
syntynyt esteeseen 20-30 minuutissa. Vaunut olivat rikkoneet ”maastoon
heitettyjä” estekiviä myös ampumalla. Taistelukertomuksissa oli tapauksia, että
vihollinen oli miesvoimin lapioinut kivien viereen montuja ja luistaneet kivet
näihin, jolloin esteen yliajaminen oli mahdollista.
Lopuksi Hanell sanoo, että mikään este ei ole ehdoton.
Järeällä tykistöllä ja ilmapommeilla ne ovat tuhottavissa. Mutta linnoitustyön
johtaja selkeästi ilmaisee pitävänsä asemien edessä ”sangen tehokkaana” esteenä
edellä puhuttua kaivantoon upotettua nelirivistä kiviestettä. Siinä siis kivet
ovat määrätynlaisessa järjestyksessä makaavassa asennossa. Kivien paino on 4-5
tonnia (huom. välirauhan estekiven vähimmäispaino oli 3 tonnia). Hanell myöntää
esteen olevan ”suhteellisesti hyvin suuritöinen”.
Tämän blogikirjoituksen mahdollisti Juha Kilpeläisen
arkistosta löytämä, jutun alussa selostettu asiakirja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti