Jo talvisodassa Suomi upotti osan panssarivaunukalustostaan,
Ranskasta ostetut Renault FT-17 –vaunut, maahan linnoitteeksi. Renaultteja oli
maassa asemissa pesäkkeinä ainakin Näykkijärvellä ja Taipaleella. Jatkosodan
hyökkäysvaiheessa oli venäläisten havaittu käyttäneen samaa menetelmää.
Ei siis ollut ihme, että linnoitusosasto pyysi jo syyskuussa
1942 taisteluvälineosastolta saada käyttöönsä purettavista sotasaalisvaunuista
vapautuvia panssaritorneja. Kiikarissa olivat juuri nuo Christie - / BT
–vaunut. Pyyntö ei johtanut mihinkään, kunnes se uudistettiin jo huomattavasti
kiirellisemmässä tilanteessa 21.6.1944. Siitä prosessi vihdoin lähti käyntiin
ja Salpa-aseman taistelukuntoa ryhdyttiin täydentämään teräspesäkkeiksi nimetyillä
romutettujen panssareiden torni- ja sen alla olevilla runko-osilla.
Ajatuksena oli sijoittaa tornin edestä ja takaa katkaistu
vaununosa kokonaisena joko teräsbetonikorsujen suojaan tai muuten suojattuun
tai suojaisaan sivustatuliasemaan. Torni ja sen runko asennettiin puu- tai
kiviperustukselle. Tarkoitus oli teräspesäkkeistä pystyä ampumaan
sirpalekranaatein ja pikakiväärein lähinnä elävää voimaa panssari- ja
piikkilankaesteiden suuntaan.
Teräspesäkkeissä oli paikoillaan panssarivaunun tornin oma aseistus.
BT 5 ja BT 7 –vaunuissa oli 45 millin panssarivaunukanuunat ja aina myös
rinnalla Degtarjev –pikakivääri. T 37 ja T 38 –vaunujen torneissa oli vain
pikakivääri. BT 2 –vaunuihin alkuperäisaseistuksen sijaan asennettiin
talvisodan Vickers vaunuissa olleet 37 mm Bofors-tykit.
Tämän näköinen on teräspesäke. BT 7 vm 1935 vaunun torni ja
runko haudattuna tuliasemaan tänä päivänä Ravijoen valaistun ladun vieressä.
Torni on jostain syystä hypännyt hammaskehältään pois.
Salpalinja-museon sotahistoriallisessa luentosarjassa
teräspesäkkeistä sunnuntaina Virolahden Harjussa esitelmöinnyt Jukka Purhonen kertoi, että jatkosodan
päättymisen hetkillä suunnitelmissa oli asentaa Salpa-asemaan 20 kpl 37 mm
PsvK:n tornia ja 38 kpl 45 mm PsvK:n tornia, yhteensä siis 58 tornia.
Pikakivääritorneja oli määrä asentaa 52 kappaletta. On selvää, että kaikkia
torneja ei ehditty Salpalinjan rakentamistöiden päättymiseen mennessä asentaa.
Maastosta on paikannettu teräspesäkkeitä kaiketi noin 50
kappaletta. Itse olen nähnyt tilastoissa ainakin luvun 49. Purhonen sanoo
paikallistaneensa 1980-luvulla vielä noin 40 teräspesäkettä. Niitä on pieninä
ryppäinä ja yksittäinkin Suomenlahden ja Lappeenrannan välillä. Kun pelkät
pikakivääripesäkkeet olivat vain torneja ilman runkoa, on mahdollista että ne
on suurimmaksi osaksi kerätty parempaan talteen heti sodan jälkeen.
Suurin keskittymä teräspesäkkeitä sattuu Luumäelle rautatien
ja nykyisen kuutostien seutuville. Kuutostien kahtapuolen Askolassa lähimpien
teräsbetonisten kk-korsujen suojassa näkyy otos teräspesäkkeistä. Toinen niistä on
asennettu siten, että korsun lähipuolustusaukon ja osittain myös
varauloskäytävän mahdollinen käyttö olisi estynyt.
Erikoisuuksia tornien joukossa on ainakin kaksi. T 26
–vaunuista, joita oli saatu sotasaaliiksi noin sata, vain yksi torni päätyi
Salpalinjaan Siikasaarentien varteen Virolahden Ravijoella. Sekin varsin hyvin
”ilmastoituna”, aiemmassa tehtävässään useasta kohtaa kenties norsupysyllä
läpiammuttuna. Panssariauton BA-6 uniikkitorni löytyy taas Pajulahden linjalta,
joka on osa Vaalimaan oikaisuasemakokonaisuutta.
Vaikkakin teräspesäkkeet tulivat Salpalinjaan viime tipassa
ja niidenkin taistelukunto, kuten koko linnoituksen, jäi testaamatta, olivat ne
lisärikkana rokassa. Teräspesäkkeet paljastavat, että kierrätys on tässä maassa
ollut arvossaan aiemminkin. Ja huomattavaa ajanvietettä ruosteenväriset
”pöntöt” tarjoavat vielä monelle harrastajalle. Eilenkin tuli joka nippeli
läpikäytyä ja niiden käyttötarkoitus ihmeteltyä pitkälti yli kymmenen hengen voimin.
2 kommenttia:
Harmittaa vieläkin että jouduin jättämään Purhosen esitelmöinnin väliin.
Linnoitusosasto pyyti syyskuussa 1942 panssaritorneja käyttöönsä. Nyt voisi joku paremmin tietävä kommentoida tätä tietoa jonka löysin netistä. Eli olisiko luovutusten esteenä ollut se että oli olemassa suunnitelma tehdä miehistön-/tavarankuljetusvaunuja BT-sotasaalisvaunuista? Maaliskuussa 1943 tehtiin esitys pääesikunnalle 20 bt-7(?) vaunun muuttamisesta kyseiseen käyttöön. 18.toukokuuta 1943 suunnitelma hyväksyttiin mutta määrä rajattiin 14 vaunuun. Prototyyppi tehtiin BT-7 vaunusta poistamalla torni ja tekemällä puinen lava/taso vaunun päälle. Prototyyppiä testattiin marraskuussa 1943 mutta päätöstä sarjatuotannosta ei tehty. Yksittäinen prototyyppi tuhottiin toukokuussa 1945.
Juha, tästä oli kyllä puhetta ja jos en väärin muista niin ainakin T26 vaunujen osalta juuri varaus tykistön vetovaunuiksi aiheutti sen, että niitä teräspesäkkeenä on vain yksi kappale. BT-vaunuista en kerta kaikkiaan tarkempaa tilannetta muista. Siis olet jäljillä, esitelmöitsijä osaisi kertoa tarkemmin.
Lähetä kommentti