Linnoituksestahan poistettiin sodan jälkeen käytännöllisesti
katsoen kaikki irtisaatava, ja käyttökelpoinen materiaali varastoitiin.
Puutavara taistelu- ja yhdyshaudoista kuin myös rakentajien käytössä olleet
parakit myytiin purettaviksi osin huutokaupoilla vapaille markkinoille.
Kenraaliluutnantti Heikki Koskelo, Salpalinjan
perinneyhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja, esitelmöi Salpalinjasta syksyllä
2011 Miehikkälässä. Hänen esityksestään olen poiminut osan kahden seuraavan
kappaleen tiedoista.
1940-luvun lopun vaaran vuosien aikana, noin viiden vuoden
ajan, Suomen ulkopoliittinen johto piti Salpa-aseman pannassa; puolustusvoimat
ei saanut tehdä siihen liittyviä operatiivisia valmisteluja. Toukokuussa 1950
tilanne muuttui, kun 3. divisioonan esikunta käynnisti linnoituslaitteiden,
käytännössä teräsbetonikorsujen kunnostustoimet. Koulutuskorsuiksi valittiin 12
erityyppistä teräsbetonikorsua, niistä viisi sijaitsi Virolahdella, ne ovat
lukittuina vieläkin. Valvontatarkastuksia divisioonan esikunta käski tehdä
kaikkiin tb-korsuihin kerran vuodessa.
Kaakkois-Suomen sotilasläänin esikunta tarkisti
huoltotarvetta seuraavan kerran vasta 1977. Huoltoa keskitettiin olennaisimpiin
korsuihin, joissa huoltoväli pidennettiin kolmeen vuoteen ja vähemmän tärkeissä
kohteissa 6-8 vuoteen. Vuonna 1985 huoltotoimia supistettiin edelleen
loppuakseen viimeistään 1990-luvun alussa kokonaan.
Edellä kerrottu selvittää, miksi osassa Salpalinjan korsuja
aseiden tapit, ovien saranat ja salvat ovat vieläkin hyvässä rasvassa. Jatkuva
kosteus on asettanut kovat vaatimukset metalliosien ruostesuojaukselle. Monin
paikoin se onkin hoidon puutteessa pettänyt.
Monelle facebookia kirosanana pitävälle voin kertoa, että
juuri sen Salpavaeltajat-ryhmän (tervetuloa jäseneksi) kautta olen muiden
ryhmässä olevien tavoin saanut muistitietoa 1960-luvun korsujen kunnostuksista.
Korsujen kunnostus tarjosi kesätyötä lukiolaisille erityisesti Kouvolassa,
josta töitä johdettiin. ”Etuoikeutettuja” korsujen kunnostusryhmään olivat
”kapiaisten kakarat” heidän omaa kieltä käyttääkseni.
Ryhmän kautta on paljastaunut, että Salpalinjan korsujen kunnostustöissä
ovat olleet muun muassa Juha (Ension poika) Siilasvuo ja puolustusvoimissa palvellut Heikki Hulkkonen.
Viime mainittu kommentoi viimeksi eilen facebookissa kondensioveden kastelemien
metallipintojen huollon vaikeutta.
”Metallipinnat olivat tosiaan monesti märkiä, kun korsuun
mentiin. Ruoste raaapattiin pois, harjattiin teräsharjalla ja sitten kuivattiin
trasselilla ja pohjamaali päälle. Sen kuivuttua sitten panssarimaali. Kestävää
tulosta ei aina varmaan saatu”, Hulkkonen kertoo
Edellä mainittujen herrojen ja muutamien muiden puumerkkejä
löytyy tänäkin päivänä korsujen sisäseinistä jopa huoltopäivämäärineen
ruosteenestomaalilla pensselöitynä. Muita graffiteja ei sitten korsuista juuri
löydykään.
1 kommentti:
Tuolla facebookin Salpavaeltajat-ryhmässä käydään lähes päivittäin mielenkiintoista keskustelua Salpalinjan yksityiskohdista, jos kohta laajemmistakin kokonaisuuksista. Kesken on muun muassa selvitys poranteräkruunun pysymisestä porassa kiinni. Sekin ja monta muuta asiaa selviää ao.ryhmässä´aikanaan. Liittykää mukaan tarinoimaan tai vain lukemaan ryhmän juttuja.
Lähetä kommentti