Tähystyskupu Salpa-asemassa

Tähystyskupu Salpa-asemassa
Kymmenen tonnia "pehmeää" valuterästä teräsbetonikorsun katolla.

torstai 9. helmikuuta 2012

Salpalinjasta lähimatkailun merkkipaalu

Joskus on hyvä muistella menneitä. Panenpa tähän näkyviin yhden vanhan kirjoittamani jutun sellaisenaan, joka julkaistiin mm. Etelä-Saimaan yleisönosastossa 25.9.2009. Ainoastaan viimeinen virke ei ole ajankohtainen. En tiedä lukiko kirjoitusta silloin kukaan. Nyt siihen on tässä blogissa mahdollisuus ja mielestäni juttu sopii oikein hyvin tuohon edellisen kirjoitukseni aiheeseen.
- - -
”Jos se betoni, joka Salpalinjaan valettiin pitkin metsiä, olisi sullottu yhteen kymmenen metriä kanttiinsa olevaan pilariin, olisi tuo paasi ilman terästä yli kaksi kilometriä korkea! Kun tuo betoni pantiin kuitenkin järkevästi salaisiin sotilaskohteisiin ja pääosin maan alle, ei Salpa-aseman rakenteita välttämättä näe, vaikka seisoisi niiden päällä.

Salpalinjan ongelma matkailukohteena onkin siis se, että se ei näy kauas eikä lähelle. Linnoitus toimii, kun se yllättää vihollisen. Vaikka Salpalinjaa ei tehty turistikohteeksi, se yllättää myös matkailijan. Useimmiten hämmästys on sitä suurempi mitä vähemmän kävijällä on etukäteistietoa kohteesta.

Miehikkälässä ja Virolahdella Salpalinjan matkailukohteilla on varsin vakaa ja tasainen kävijämääränsä. On ollut jo kauan.

Museot ja niiden puitteet ovat kunnossa ja kestävät vaativankin vertailun. Valitettavasti kävijämäärät eivät vielä ole lähelläkään sitä, mitä ne voisivat olla.

Opastus niin Miehikkälän Salpalinja-museolla kuin Virolahden Bunkkerimuseolla on saanut kiitosta. Nuoret museo-oppaat osaavat läksynsä. Ilman opasta Salpa-aseman teräsbetonikorsuista ja estekivistä ei tiedonmuruja irtoa. Opastus on onnistuneen käynnin aa ja oo ja se Salpalinjan museoissa pelaa.

Edellä mainittujen Salpalinjan matkailukohteiden ympärillä 60-70 kilometrin säteellä on neljä isohkoa kaupunkia, Kotka, Kouvola, Lappeenranta ja Viipuri; Hamina on vieläkin lähempänä. Niistä on vain yhden tunnin ajomatka kolmeen korkeatasoisiin sotahistorialliseen erikoismuseoon, kun myös valtakunnallinen Pioneerimuseo Miehikkälässä lasketaan mukaan. Näkemistä riittää yhteen, kahteen tai jopa kolmeen käyntiin.

Lähimatkailu on nyt taantuman aikana kova sana. Tähän saakka Salpalinja on ollut meille vanhan Kymen läänin asukkaille liian lähellä. Sitä ei ole nähty. Joitakin ihmisiä Salpa-asemassa opastaneena, rohkenen yllyttää myönteiseen uteliaisuuteen.

Tässä lähellä on enemmän näkemistä ja kokemista kuin moni arvaakaan. Miehikkälän museot ovat vielä syyskuun auki keskiviikosta sunnuntaihin ja kaikki kolme ryhmille tilauksesta läpi syksyn ja talven.

TERHO AHONEN
Miehikkälä"

1 kommentti:

Juha K. Lahdesta kirjoitti...

Ehkä tämäkin edelliseen liittyisi enemmän mutta 2010 tehtiin 12milj bussiryhmämatkaa Suomessa. Kyllä siinä olisi mistä ammentaa Salpalinjallekin ja ilmeisesti tämä vuosi on ensimmäinen kerta kun Salpalinjaa markkinoi ns. "iso toimija" ryhmämatkailupiireissä??