TOISENLAINEN SALPAVAELLUS
Olin 60-luvun alkupuolella koulupoikana muutamana kesänä
töissä Salpalinjalla. Meitä oli kuusi poikaa kunakin kesänä ja me olimme kaikki
Kouvolan varuskunnan henkilökuntaan kuuluvien nuoria, 15-18-vuotiaita. Työtä
johti 3.DE:n pioneeritoimisto.
Työt alkoivat koulun kesälomien alettua ja loppuivat niin,
että oikeaa kesälomaakin jäi joitakin päiviä.
Meillä oli käytössä rättikattoinen avolava-volkkari 3.ErAutoK:sta.
Siinä kuljetettiin miesten lisäksi maalit, trasselit, vaseliinit ja työkalut
yhden työpäivän tarpeita varten.
Tukikohtana oli yksi parakki keskellä Taavetin lomakylää
Kivijärven rannalla. Samassa parakissa olin viettänyt kesälomia perheen kanssa
50-luvun puolivälissä . Silloin alue oli edelleen Puolustusvoimien hallinnassa.
Työviikko oli maanantaista perjantaihin. Siis jo tuolloin
teimme viisipäiväistä työviikkoa, sillä työpäivien aikana ei ollut varsinaisia
ruokatunteja, vaan teimme lauantaipäivän tunnit viikon aikana. Perjantaisin
yksi kaveri vuorollaan jäi lämmittämään saunaa (huom! kertalämmitteinen), joten
siellä oli hyvä koko porukan peseytyä ennen kotiinlähtöä viikonlopuksi.
Mitä työ sitten käsitti? Ensinnäkin alueellisesti työ
jakaantui kolmelle vuodelle siten, että kaksi kesää keskityimme Suomenlahden ja
Lappeenrannan väliselle alueelle ja kolmantena kesänä teimme pitemmän, useamman
viikon reissun Lappeenrannasta pohjoiseen aina Joensuun tasalle asti.
Suomenlahden saariin, joista muistan Mustamaan, Ulko-Tammion ja Santsaaren, mentiin syöksyveneillä, Saimaan vesistön saariin losseilla joukossa muunmuassa kapulalossi Punkaharjun tuntumassa. Majoittumispaikkoina olivat mm Savonlinnan leirintäalue, Puumala, Raikuu ja Ylämyllyn varuskunta, jossa pääsimme jopa sisämajoitukseen.
Näillä reissuilla majoituimme yleensä omiin telttoihin.
Silloin myös tavaramäärän paljouden takia mukana oli myös armeijan kuorma-auto.
Itse työ kohteella tehtiin pareittain; toinen piti
Tilley-valaisinta ja toinen työskenteli. Työ käsitti ruosteisten osien
raappaamisen raapparaudalla, viimeistely teräsharjalla ja
pyyhkiminen/kuivaaminen tarvittaessa trasselilla. Sitten maalattiin
Ferrex-pohjamaalilla ja sen kuivuttua Panssarimaali päälle.
Näitä maalattavia kohteita korsuissa olivat panssariovet,
panssarikatot, ilmanvaihtotorvet, tähystyskuvut, metalliset karmit. Saranat,
pultit ja vastaavat puhdituksen jälkeen rasvattiin vaseliinilla. Lopuksi
siivottiin lattiat ja poistettiin lahonneet puuosat.
Tilley-petroolivalaisimien käry yhdessä maalihuurujen kanssa
teki työympäristön epämiellyttäväksi ja epäterveelliseksi, jota ei silloin
osannut ajatella.
Ruokahuolto: Jokainen hankki itselleen aamiais- ja
lounasmuonat päivittäin paikallisista kaupoista. Päivällinen monasti nautittiin
Jurvalassa sikäläisessä baarissa.
Joskus iltaisin käytiin tansseissa Taavetissa tai
Risulahdessa. Silloin tällöin liftattiin Lappeenrantaan rentoutumaan.
Yhtä kaikki kesätöistä jäi mukavat muistot ja jopa vähän
taskurahaa lukuvuoden rientoihin.
HEIKKI HULKKONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti