Salpalinjan kestävyyttä ei koskaan taisteluissa koeteltu.
Siitä ei vihollinen läpi päässyt, ei päässyt edes yrittämään. Sotiemme
veteraanit pysäyttivät vihollisen pyrkimykset jo selvästi ennen viimeistä
lukkoa, Suomen Salpaa.
Parhaillaan ovat työt alkamassa kahdella uudella tielinjalla
Salpalinjan vahvimmalla osuudella Suomenlahden ja Kivijärven välillä. Luumäellä
uusi tie tulee nykyisen kuutostien eteläpuolelle. Salpalinjan pääaseman linjaus
leikkaa Askolan kohdalla Vainikkalan radan vieressä. Virolahdella taas uusi
moottoritie tulee nykyisen seiskatien pohjoispuolelle koko pituudeltaan uuteen
paikkaan Haminan ja Vaalimaan välillä.
Kyseiset tiehankkeet osoittavat, että Salpalinja on ainakin
painopistesuunnissa niin tiheä, että edes nykyaikaisia maanteitä ei saada
vedettyä sen läpi, etteikö kestolaittesiin jouduttaisi puuttumaan.
Mutta joudutaanko todella? Minulla ei ole tätä
kirjoitettaessa käsillä tarkkoja tiesuunnitelmia (netissä on varmaan, kun
osaisi etsiä ja suunnitelmia lukea), joten en pysty tarkkaa tilannetta
kertomaan. Aloitetaan Virolahdelta.
Uusi moottoritie puhkaisee Salpalinjan pääaseman
Saarasjärven tasalla. On annettava suunnittelijoille tunnustus, että jo heillä
on ollut hyvä tarkoitus säästää Salpalinjan rakenteet. Esimerkiksi kivieste
ylitetään sillalla ja se tulee hienosti ohikulkijoiden näkyviin.
Saarasjärven liittymän kohdalla, josta muuten sitten
kurvataan esimerkiksi Bunkkerimuseolle, on yksi järeä majoituskorsu jäämässä
liittymärampin alle. Asiaa on tietääkseni selvitetty, että kyseinen
teräsbetonikorsu olisi säästettävissä siirtämällä rampin alkua muutamalla
kymmenellä metrillä. En tiedä, onko asiassa päästy lopulliseen ratkaisuun.
Vaalimaan oikaisuaseman, joka muodostuu Vaalimaan halki menevästä
etuasemasta ja 2-3 kilometriä taaempana olevasta Pajulahden tukilinjasta,
moottoritie puhkaisee siis kahdesta kohtaa.Ymmärtääkseni varmuudella on tien
alle jäämässä kestolaitteista vain yksi pallokorsu. Suunnitelmia sen
pelastamiseksi ja ”uusiokäytöstä” on olemassa. Enempää en pysty nyt asiaa
valaisemaan.
Ja sitten Luumäellä keskikaidetieksi rakennettava paljon
puhuttu ja kaivattu kuutostien parannus on jo myös edennyt tielinjauksen
hakkuuseen. Se on paljastanut, että ainakin yksi järeä teräsbetonikorsu on
jäämässä osin tai kokonaan tien alle ja pari muuta on sillä hilkulla. Korsujen
katot on kaivettu jo näkyviin. Rako on ahdas ja tien suunnittelijoilla ei ole
ollut juurikaan vaihtoehtoja.
Näillä tiedoin en lähde tuomitsemaan tiesuunnittelijoiden halua
säästää Salpalinjaa ohikulkijoiden nähtäväksi muistutuksena suomalaisesta
maanpuolustustahdosta. Mutta nyt kun rakentaminen on vasta käynnistymässä, on
tietenkin vielä teoriassa mahdollisuus tapauskohtaisesti suunnittelijoiden ja
rakentajien neuvotella, millä tavalla mahdollisimman vähin ”museaalisin”
vaurioin voitaisiin Salpalinja läpäistä.
Jokainen kestolaite on maksanut aikanaan huikean summan
yhteiskunnan rahaa. Kysymys nyt ei ole siitä, etteikö Salpalinjaan jäisi
riittävästi edustavia kestorakenteita jälkipolvien ihmeteltäväksi. Kysymys on
siitä, että juuri ne rakenteet, jotka hyvällä tahdolla voitaisiin ”kaivaa”
osaksi tienvarsimaisemaa ohikulkijoiden nähtäville ovat ratkaisevia. Ne
säästettyinä olisivat nähtävissä ja siten tekisivät sitä samaa tehtävää kuin
tämä blogikin omalla vaatimattomalla tavallaan: kertoisivat olemassaolollaan
suomalaisten maanpuolustuksen eteen tehdystä työstä.
Nimittäin siellä tienvarren ulkopuolella kauempana
pusikoiden ja metsän sisään jäävät linnoitusrakenteet eivät näkymättöminä
edellä mainittua tehtävää pysty tekemään. Ja onhan selvää, että työllä ja
tuskalla rakennetut linnoitteet näkyvillä tien varressa kertovat myös
suomalaisesta perinteiden arvostuksesta. Se on kunniaksi niin tielinjan
suunnittelijoille kuin suunnitelman toteuttaville rakentajille.
Eli juttuni sanoma on, että paikalliset vaikuttajat ja
Salpalinjan asiantuntijat, ottakaa vielä kerran yhteyttä vaikkapa suoraan
paikalla oleviin tai tuleviin rakentajiin ja keskustelkaa hyvässä yhteistyön
hengessä, voidaanko jotakin vielä tehdä tai suunnitelmia käytännössä muutamalla
metrillä muuttaa. Vielä siihen on tai voi olla aikaa, kohta ei enää ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti