Jatkosodan alettua kesällä 1941 uuden itärajan linnoitustyöt
(myöhempi Salpalinja) pysähtyivät kuin seinään. Valtaosa rakentajista
kutsuttiin ylimääräisiin harjoituksiin (käytännössä liikekannallepano) kesäkuun
puolivälissä 1941. Linnoitustyömaa tyhjeni miehistä ja uudet linnoitus- ja
pioneerikohteet sodan edetessä tarvitsivat tulevassa Salpa-asemassa vaille
käyttäjiään jääneen rakennuskaluston. Linnoitus jäi monelta osin
keskeneräiseksi.
Mitä sitten Salpalinjassa tapahtui jatkosodan aikana,
tapahtuiko mitään? Tähän VTM Otto Aura haki vastauksia esityksessään
sunnuntaina (7.9.2014) Salpalinja-museolla otsikolla Salpalinja
puolustuskuntoon 1941-1944. Tämän jutun tiedot perustuvat pääosin hänen
luennostaan ja hänen luvallaan tekemiini muistiinpanoihin.
Ylipäällikkö Mannerheim antoi 21.10.1941 käskyn, jonka
mukaan Moskovan rauhan (13.3.1940) jälkeen varustetut linnoitusalueet on
säilytettävä sellaisessa kunnossa, että ne saadaan lyhyessä valmisteluajassa
täyteen kuntoon.
Edellinen päätös liittyi piikkilanka- ja kiviesteiden
purkamiseen. Piikkilankaa tarvittiin kipeästi uusilla linnoituslinjoilla ja
maanviljelijät halusivat tehdä kiviesteisiin aukkoja pelloilleen. Siitä tuli
sitten päätös, että linnoitustöiden johtajan luvalla niitä sai toistaiseksi
purkaa vain Punkaharjun ja Koitereen välillä. Kiviestettähän purettiin paljon
erityisesti Hamina-Taavetti –linjasta ja kiviä siirrettiin VT-asemaan eri
luvalla, jonka ylipäällikkö Mannerheim antoi toukokuun lopussa 1943.
Vuoden 1941 marras-joulukuussa tyhjälle linnoitustyömaalle
palkattiin 32 vartiomiestä Linnoitustoimiston maanlunastustoimiston
alaisuuteen.
Vuoden 1942 alusta vanhan linnoituksen hoito annettiin
insinöörimajuri V Kärkkäisen vastuulle. Kahta kuukautta myöhemmin hänelle
työrukkaseksi linnoitusosaston päiväkäskyllä perustettiin kunnossapito- ja
tarkastustoimisto (KT-toimisto). Se toimi suoraan linnoitustyön johtajan
Hanellin alaisuudessa Myllykoskella lokakuuhun 1943 saakka. Sitten se
siirrettiin Viipuriin, josta se 15. kesäkuuta 1944 ymmärrettävistä syistä
evakuoitiin.
KT-toimiston tehtäviä oli nimensä mukaisesti huoltaa ja
ylläpitää linnoituslaitteita ja kalustoa ja valvoaa maa-alueita. Keskeneräisten
laitteiden välttämättömät viimeistelytyöt kuuluivat tehtäviin. Kortiston
tekeminen kaikista kestolinnoitteista ja kartoista sekä parakkikylistä oli yksi
tehtäväalue, kuin myös kokeilutoiminta korsujen hoidon parantamiseksi.
Yleensäkin kaikki Salpalinjan linnoituslaitteita koskevat asiat ja kysymykset
keskitettiin KT-toimistolle, myös vartiomiehet siirrettiin sen listoille.
KT-toimisto jakautui viiteen tarkastuspiiriin.
Edellä mainittua linnoituslaitteiden ja parakkien
inventointikortistoa ei Otto Auran mukaan ole vieläkään arkistoista löydetty.
Sen hän tietää, että se on tehty, koska hänen isoisänsä oli toinen niistä
rakennusmestareista, jotka sen kokosivat. Kortisto on ilmeisesti ainoa koko
totuuden Salpalinjan linnoituslaitteista kertova asiakirja ja siksi tänä
päivänäkin hyvin mielenkiintoinen. Mikäli sitä ei löydy, yksi mahdollisuus voi
olla, että se on tietoisessti hävitetty, ennen kuin Salpalinjan papereita
luovutettiin valvontakomissiolle sodan jälkeen.
Salpalinjan hoidosta jatkosodan aikana huolehtivat
hermotoipilaskomppaniat. Näitä ”tärähtäneistä” koottuja noin 200 miehen
erillisiä linnoitusrakennuskomppanioita oli marraskuussa 1942 kuusi kappaletta.
Määrä kasvoi syksyn 1944 kotiutukseen mennessä 13 komppaniaan, joissa oli
yhteensä noin kolme tuhatta miestä.
Hermotoipilaskomppanioiden tehtäviin on kuulunut
kaikenlaisia korsutöitä, itse asiassa kaikkea sitä mitä rakentamisvaiheessakin
varsinaiset linnoittajat tekivät, mutta tietysti pienemmässä mittakaavassa.
Tekemistä oli linnoituslaitteiden naamioinnista, ampuma-alueiden rajauksista ja
suojakiveyksistä korsujen metalliosien rasvaukseen ja ruosteen poistoon. Toinen
merkittävä ja pitkälti myös yksi päätehtävistä oli piikkilangan kerääminen ja
kelaaminen 25 kilon keloille.
Työsaavutukset Auran esittelemän esimerkkikomppanian osalta
oli tilastoitu miestyöpäivinä. On muistettava, että nykyisen mittapuun mukaan
hermotoipilaskomppaniat miehitettiin siis sairailla miehillä! Heidän työkykynsä
on ilman muuta ollut kaukana terveestä väestä. Jos kohta joidenkin arvioiden
mukaan pinnareitakin joukkoon mahtui.
Salpalinjan (nimi Suomen Salpa vasta 10.7.1944) asemasodan
aikainen huolto- ja ylläpito oli kuten sanottu vanhojen laitteiden
kunnossapitoa, ei edelleen kehittämistä. Se vaihe alkoi Neuvostoliiton
suurhyökkäyksen johdettua nopeaa läpmurtoon Karjalan kannaksella. 15.6.
annettiin käsky linnoitusrakennusjoukkojen keskittämisestä välirauhan aikana
tehdyn puolustusaseman taistelukuntoon saattamiseen. Siihen kuului
miesmäärältään suuri painotus linjan oikaisuasemien tekemiseen puolustusaseman
eteläpäähän lähinnä Virolahdelle ja Miehikkälään.
Tällöin kesän alussa 1944 perustettiin koulutuskeskuksissa
olevista II luokan nostomiehistä ( rauhan aikana asepalveluksesta vapautetut)
noin 200 miehen vahvuisia työkomppanioita linnoitusrakennusjoukkojen avuksi.
Juhannuksen alla valmistuivat ensimmäiset työkomppaniat, yhteensä niitä saatiin
kasaan 28 kappaletta. Niistä ensi vaiheessa Salpa-asemaan osoitettiin 18
työkomppaniaa ja Laatokan pohjoispuolelle U-asemaan 10 työkomppaniaa.
Uusien linnoituslaitteiden rakentaminen kiellettiin
24.9.1944 alkaen ja koko linnoitusosasto lakkautettiin marraskuun lopussa
samana vuonna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti