Jatkoa
edellisestä blogista, FT Vesa Määttä: K. L. Oesch, Ylivoimaa vastassa
(Gummerus)
Puolustusneuvosto
linjasi helmikuun 10. päivänä 1940, että sitten kun talvisota päättyy,
itärajalle on rakennettava vahvat Maginot-linjaan vertautuvat puolustusasemat.
Tähän työhön
Mannerheim-vetoisesti käytiin 22.3.1940 Inkilän kartanossa, jossa ylipäällikkö
päätti, että linja Klamila – Luumäki pitää välittömästi varustaa
kantalinnoitteilla. Siitä koko itärajan linnoittaminen lähti käyntiin.
Vesa Määtän
kerronta Oeschin ajatuksista viestii pelosta, että Mannerheimin välittömässä
alaisuudessa ja ohjauksessa työskentelevän kenraaliluutnantti E. F. Hanellin
ja armeijan operatiivisen johdon välille saattaisi tulla kitkaa. Oesch olisi
toivonut Hanellilta tiiviimpää yhteistyötä operatiivisen johdon kanssa.
Kenraali Erik Heinrichsin mukaan päämajoitusmestari A. F. Airo
luopui puuttumisesta linnoituskysymyksiin, kun hänen operatiivisia näkemyksiä
ei oltu huomioitu.
Mannerheimin
päätös pitää linnoittamisasiat Hanellin kautta näpeissään oli ”minimoinut
linnoittamisurakan etenemistä jarruttaneita tekijöitä”. Kirjassa todetaan
Heinrichsin kertoneen, että ”vaikutusvaltaisten upseerien keskuudessa esiintyi
vastahakoisuutta ja jopa passiivista vastustelua linnoitustöitä kohtaan”.
Huomionarvoista
on lukea Vesa Määtän näkemyksiä Heinrichsin linnoitusajatuksista, jotka toki
myötäilivät käsitystä, että linnoitteet säästävät elävää voimaa ja antavat
suojaa, mutta myös uudistuksia kaivattiin. Salpalinjaa on syytetty syvyyden
puutteesta. Kirjan sitaatti jäljempänä osoittaa, että asia kyllä
rakentamisaikana tiedostettiin; kaikkea ei vain ehditty tai pystytty eri syistä
toteuttamaan.
”Taktillisesti
oikein suunnitellusta ja teknillisesti hyvin rakennetusta
linnoitusjärjestelmästä kyettäisiin tehokkaasti torjumaan lukumäärältään ja tulivoimaltaan ylivoimaisen
vihollisen hyökkäykset. Sodan teknillisen kehityksen myötä vuoden 1940
linnoitteet vaativat täysin uusia ratkaisuja. Vihollinen kykeni keskittämään
tiettyyn kohtaan valtavan tulivoiman. Jos murto syntyisi, hyökkäyksen tuli
kilpistyä takamaaston linnoitteiden tuleen.”
Eli linnoitteita tulisi olla myös syvyydessä ja tämän ymmärtäminen vei
aikansa. Välirauhan linnoitustöissä olisi Heinrichsin mukaan pitänyt ottaa
operatiiviset näkemyksen paremmin huomioon eikä aloittaa töitä turhan nopeasti!
Kun Oesch
määrättiin II AK:n komentajaksi huhtikuussa 1940, hänen esikuntapäälliköksi
tuli myöhempi eversti Valo Nihtilä. Nihtilähän oli jo syyskuussa 1939
valmistuneessa linnoitusmuistiossaan pohtinut Suomenlahden ja Luumäen
Kivijärven välisen uhanalaisen suunnan linnoittamista. Hän siis tunsi hyvin
välirauhan aikaisen toiminta-alueensa myös linnoitusnäkökulmasta. Jo tuolloin
hän oli suunnitellut Haminan ja Taavetin välin linnoittamista. Ajatus
konkretisoitui toiminnaksi tältäkin osin elokuussa 1940.
Edellä kerrottu
on linjassa aiemmin puhutusta linnoituksen syvyysvaatimuksista. Hamina-Taavetti
–linja pääaseman takana olisi pakottanut jälkimmäisestä läpi pääseet
vihollisvoimat ryhmittämään joukkonsa uudelleen ennen HT-linjaan
hyökkäämistä. Hamina – Taavetti –linja
edusti siis jo pikemminkin strategista syvyyttä, mutta Oesch näki myös
lähisyvyyden välttämättömyyden linnoitustaistelun taktiikassa.
Oesch korosti,
että linnoituksen syvyyden täytyi olla oikeassa suhteessa tietyn
puolustusaseman osan todelliseen merkitykseen nähden. Syvyyden tulisi yleensä
vaihdella puolesta kahteen kilometriin. Sitä olisi syytä kehittää asteittain
pääpuolustusasemasta taaksepäin, eikä siirtyä suoraan aseman takareunalle,
tukilinjalle.
Kaiken kaikkiaan
puheena olevassa Vesa Määtän kirjassa annetaan Oeschin ja Hanellin
linnoittamisyhteistyöstä varsin rakentava kuva. Vaikka he eivät aina olleet
samaa mieltä asioista, ne ratkaistiin keskustellen.
Kirjassa
mainitaan Ylämaan Hostikan linnoitteet, joiden ensisijaisuutta on kiirehditty
paitsi Oeschin myös Heinrichsin toimesta jo toukokuussa 1940. Ylijärven
suunnasta Hostikkaan johtavan tien kenraalit katsoivat kuuluvan puna-armeijan
todennäköisiin hyökkäysreitteihin. Tämä luonnollisesti selittää vahvan
linnoituskeskittymän Hostikalla.
Mielenkiintoinen
yksityiskohta kirjassa on kesältä 1944, kun suomalaiset ovat vetäytyneet
VKT-asemaan. Noihin aikoihin, muutamaa päivää aiemmin oli aloitettu välirauhan
aikaisen linnoituksen (myöh. Salpalinja) taistelukuntoon saattaminen. Kirjassa
todetaan, että hyökkääjä ei ilmeisesti ottanut VKT-asemaa vakavissaan, vaan
puna-armeija valmistautuikin kohtaamaan kunnolla suomalaisten vastarintaa vasta
Salpa-asemassa! No, nyt tiedämme, että VKT-asema hieman taipui, mutta piti.
Heinäkuun
lopulla, kun Kannaksen taistelut olivat jo muuttuneet asemasodaksi, kolmen
armeijakunnan joukkoja määrättiin
linnoitustöihin Salpa-asemaan ja sen etumaastoon.
Elokuun alussa
Oesch (Kannaksen joukkojen komentajana) painotti armeijakuntiensa komentajille,
että Suomenlahden ja Saimaan välillä Salpa-asema olisi taisteluvalmiina
syyskuun alkuun mennessä 1944. Ainakin
siis viimeistään silloin Salpalinjassa olisi ollut myös tarvittava
taistelumiehitys! (Viimeinen virke on blogin kirjoittajan huomio.)
Kiitos tohtori
Vesa Määtälle hyvästä kirjasta K.L.Oesch, Ylivoimaa vastassa. Siinä oli paljon
myös meille linnoittamisharrastajille mielenkiintoista näkökulmaa, joista tässä
blogissa on vain osa nostettu esiin. Eikä ihme, sillä Vesa Määttä on ollut
projektitöissä Miehikkälän Salpalinja-museolla; hänen kokoamansa
Salpalinja-aiheinen erillisnäyttely avattiin Miehikkälässä heinäkuun alussa
2007. Aiemmin maaliskuussa samana vuonna
tämän blogin kirjoittajalla oli kunnia olla esittelemässä tulevan
tohtorin kanssa Salpalinjaa retkimessuilla Helsingissä.
TERHO AHONEN
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti