Salpalinja rakennettiin kiireelliseen tarpeeseen välirauhan
aikana 1940 – 1941. Talvisodassa kesken jäänyt Neuvostoliiton Suomen
valloitusyritys saattaisi jatkua nopeastikin. Jatkosodan aikana Salpalinjan
tarve hellitti hetkeksi noustakseen kesällä 1944 entistäkin akuutimmaksi ja rakentamista jatkettiin. Osin
nopeasti vanhentuneella Salpalinjalla ei kuitenkaan taisteltu; linnoitus on
täyttänyt tehtävänsä parhaiten silloin kuin sitä ei ole tarvittu.
Kylmän sodan vuosina vanhentuneenakin Salpalinja jatkoi
olemassa olollaan tehtäväänsä. Naapuri tiesi, että se oli edelleen Suomen
pääpuoluslinja itään. Sen murskaaminen oli supervallalle tietysti aina
mahdollista, mutta vastaisiko siitä saatu voitto tappioita. Ilmeisesti ei. Ei
edes 1968, jolloin Tsekkoslovakian miehitys sai Neuvostoliiton joukot
kolistelemaan itärajallamme ja panemaan Suomen armeijan ainakin jonkin
asteiseen hälytystilaan. Liikekannallepanoon saakka ei menty.
Salpalinjasta vaiettiin Suomessa aina 1980-luvulle saakka.
Tuon vuosikymmenen alkuun mennessä puolustusvoimat oli jo käytännössä luopunut
Salpalinjasta itärajan puolustuksen lukkona. Virallisesti tuo päätös syntyi
vasta 1990-luvun alussa, jolloin puolustusvoimatkin toi Salpa-aseman
julkisuuteen.
Vuonna 1994 puolustusvoimat julkaisi ensimmäinen
ja toistaiseksi viimeisen Salpalinjaa käsittelevän kirjansa, Salpa-asema –
sodan monumentti, jonka virkatyönä silloin kokosivat evl Ilkka Länsivaara
ja kapt Arvo Tolmunen. Onneksi kirjoja aiheesta, yksi ennen ja monia sen
jälkeen, on tehty muin voimin.
Itärajan linnoituksen uusi tuleminen alkoi nimenomaan
1980-luvulla, kun ensin Virolahti 1980 ja sitten Miehikkälä 1987 aloittivat
Salpalinjan esittelyn kohteissa, jotka nyt ovat arvostettuja sotahistoriallisia
museoita. Joensuu tuli kuvioon vuonna 1995 museokohteena. On tuotava esiin,
että Ylämaan Hostikalla lähdettiin linjan esittelyssä liikkeelle osin
yksityisin voimin jo 1970-luvun alussa, mutta toiminta jäi passiiviseksi ja
opastaulujen varaan. Luumäellä esittely alkoi puolustusvoimien alkusysäyksellä
1994.
Salpalinjan 1980- ja vielä 1990-luvun esittelykohteiden
suurin kävijäryhmä oli sotiemme veteraanit ja ylipäätään sota-ajan aikuiset.
Sen jälkeen museokohteisiin ja Salpalinjaa esitteleviin tilaisuuksiin ovat
tiensä löytäneet sota-ajan lapset ja sodan jälkeen syntyneet sukupolvet. Ja
heistä varsinkin ne, joiden vanhemmat tai isovanhemmat ovat sodan eläneet joko
rintamalla tai kotirintamalla.
Salpalinja sotateknisenä rakenteena ja monumenttina on
edelleen huikea nähtävyys. Silti uskallan sanoa, että nykyhetkessä ja kauas
tulevaisuuteen sitäkin tärkeämpi ja suurempi merkitys Salpalinjalla on
aatteellisena, suomalaisen maanpuolustustahdon voimannäytteenä.Siksi sitä pitää esitellä ja pitää esillä.
Se oli koko kansan yhteinen uurastus ja panostus oman maan ja sen
asukkaiden vapaan tulevaisuuden ja itsemääräämisoikeuden eteen. Silloin ei
noustu barrikadeille banderollein vastustamaan sitä. Ei vaikka linnoituksen
rakentamiseen käytetyllä rahalla ja työn vaatimalla voimalla olisi muuta
hyvinvointia tehty huomattava määrä. Asiat pantiin tärkeysjärjestykseen.
Silloin empimättä tajuttiin, että mitä iloa on hetkellisestä
hyvinvoinnista, jos kohta siitä joudutaan luopumaan kenties kokonaan tai
altistutaan pitkäaikaiseen kurjuuteen. Salpalinja oli investointi
tulevaisuuteen. Olisiko tuossa ajatuksessa jotain opiksi otettavaa ja
muistettavaa myös tämän päivän Suomessa, tässä ja nyt? Jos on, Salpalinja on
edelleen ajankohtainen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti