Minua pyydettiin mukaan tänään Kotkassa järjestettävään
kasvuyrittäjätapahtumaan kertomaan ja keskustelemaan asioista
luontomatkailuyrittäjän näkökulmasta. Minun tuli valmistautua sanomaan jotain
neljästä kysymysalueesta. Se mitä minulta tänään iltapäivällä ehkä kysytään,
käy ilmi seuraavasta ja myös se, mitä ehkä niihin vastaan. Vaikka keskustelu ei
sujuisikaan käsikirjoituksen mukaan, niin tässä on kuitenkin osaksi kokemusta
ja opiksi otettavaa, ainakin niin että noin ei kannata missään tapauksessa
kenenkään toisen tehdä.
1. Mikä sai sinut ryhtymään luontomatkailuyrittäjäksi?
Vastaus: Reserviupseerina olin ja olen kiinnostunut
maanpuolustusasioista. Miehikkälässä avattiin 1987 Salpalinjaa esittelevä museo,
nykynimeltään Salpalinja-museo. Kaksi vuotta myöhemmin 1989 museo kehitti
yhteistyössä Miehikkälän kunnan elinkeinotoimen kanssa ajatuksen tutustumisesta
Salpalinjaan vaelluksin museoalueen ulkopuolella. Tulin lähteneeksi yhden
päivän kestäneelle vapaaehtoisten Salpalinja-oppaiden perehdyttämiskurssille.
Homma vaikutti kiinnostavalta.
Keikkoja ei ollut joka kesäkään. Kunnes Miehikkälän
elinkeinoasiamieskin huomasi, ettei vaellustoiminnasta tule kuntavetoisena
mitään ja alkoi penämään, että enkö minä voisi ottaa hommaa hoitaakseni.
Olin silloin maanviljelijä ja osa-aikainen toimittaja
Etelä-Saimaassa ja päädyin siihen, että meneehän se kolmaskin homma siinä
ohessa, varsikin kun oli pelko, että toimittajan työ saattaa lehtien
keskittymisen myötä loppua. Maaseudulla on oltava nöyrä, kun ei ole yhtä
kokopäivätyötä, elanto pitää koota monesta osa-aikatyöstä, muru kerrallaan.
Rekisteröin Korsumatkat –Bunker Tours –toiminimen
kaupparekisteriin loppuvuodesta 1995 ja ensimmäinen keikka oli toukokuussa
1996. Erikoistuin puhtaasti Salpalinjan esittelyyn puolesta päivästä reiluun
vuorokauteen kestävillä vaelluksilla. Ajatus oli tehdä työtä osa-aikatoimisesti
ja käytännön syistä se ajoittui sulanmaan kauteen toukokuusta –lokakuuhun.
Osa-aikaisen toimittajan työn lopetin syksyllä 1997, osin
siitäkin syystä, että jokainen alueen navetan pääty oli jo kertaalleen kuvattu!
Kynähomma vaihtui kevättalvesta 1998 alkaen kokopäiväiseksi sahatavaran
jatkojalostamiseksi osakasyrittäjänä Miehikkälään perustetussa osakeyhtiössä. Silti
jatkoin matkailuyrittämistä siltä osin kuin kauppaa syntyi ja olihan sitä
väsyneelle miehelle sivutyöksi ihan tarpeeksi, vaikka rankkaa se kieltämättä
oli. Omaa vapaa-aikaa ei ollut lainkaan. Mutta silloin kunto hämmästyttävästi
kesti.
2. Miten luontomatkailu on kehittynyt näiden vuosien
aikana: onko tullut uusia ryhmiä, ovatko tarpeet muuttuneet, mitä muutoksia
uskot lähitulevaisuudessa tapahtuvan?
Vastaus: Ensimmäiset vuodet olivat lähes pelkästään
edellä kuvaamiani vaelluksia ja merkittävä osa niistä yli yön kestäviä,
majoitteena varmasti mieliinjäävä teräsbetonikorsu ja muutenkin toimittiin
kenttäoloissa. Vähitellen yön yli vaellukset ja saunomiset erämaajoen varrella
jäivät pois ja edes koko päivän kestävää vaellusta en ole tehnyt enää moneen vuoteen.
Nyt maksimikesto on 4-5 tuntia, 3-5 kilometriä! Siis ihmisten luontoretkeen
käytettävissä oleva aika on selvästi lyhentynyt. En osaa sanoa miksi, ehkä
kenttäkäymälä, sääsket ja mäkäräiset ovat muotitermiä käyttääkseni nykyihmisten
mukavuusalueen ulkopuolella.
Osanottajien palaute on edelleen mieltähykerryttävää, aina
ennakko-odotukset on pystytty ylittämään yllin kyllin – Salpalinja vie
mennessään. Pitää olla tosi huono opas, joka pystyy Salpalinja-elämyksen
pilaamaan!
Voi olla, että lähitulevaisuudessa on entisestään
tiivistettävä luontomatkailutuotetta, ainakin Salpalinjan kaltaista
sotahistoriapakettia. Kesto joku 2-3 tuntia pakottaa lyhentämään maasto-osuuden
johonkin 1-2 kilometriin ja tiivistämään sanottavaa kaikkein oleellisimpaan ja
linjan kiintoisimpiin näkökulmiin.
3. Tärkeimmät oppisi yrittäjävuosilta?
Vastaus: Luontomatkailupakettia tuottavan
pienyrittäjän on oltava moniosaaja. On osattava tuotteistaa, markkinoida, myydä
ja ennen kaikkea toteuttaa tuote turvallisesti ja mielenkiintoisesti. Lisäksi
toteutusvaiheessa on selkeästi johdettava sitä ryhmää, jolle aiot laskun
lähettää. Yrittäjän vastuu on suuri ja se on kannettava. Onnistuminen on
mahdollista, kun valmistautuu ja ennakoi asiat huolellisesti. On osattava
asiansa ja silti on oltava nöyrä asiakkaiden palvelija; se kaikkein vaikeinkin
asiakas on oikeassa, vaikka olisikin itse piru!
Yrittäjän pitää tehdä edellä sanotusta moniosaamisesta
huolimatta itse vain ne asiat, jotka varmasti osaa. Mitä et osaa, pitää ostaa
siltä joka osaa. Rahastettavassa tuotteessa ei saa olla heikkouksia,
korkeintaan liian halpa hinta!
4. Mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä Kaakon Rannikon,
Etelä-Kymenlaakson kuntien matkailun? Mikä oma ajatuksesi on?
Vastaus: Edelleen Salpalinja-matkailun osalta suurin ongelma on kohteen tuntemattomuus. Salpalinjaa ei tunneta. Ja vaikka nimen olisikin kuullut, se ei vielä sano mitään, se ei herätä minkäänlaista intohimoa. Kohteen tiedottaminen ja markkinoiminen sekä tietysti jatkuva tuotekehittely vaati vielä paljon paljon työtä. Paljon on saatu aikaan, mutta vielä työtä riittää. Yrittäjä yksin ei pysty tuota kaikkea tekemään. Salpapolku on iso apu, joka sentään mahdollistaa liikkumisen kohteessa.
Minun yksi konkreettinen esimerkki edellä olevasta on oma
Salpalinjan salat –blogini, se on tämä näin jota nyt luet. Siinä olen yrittänyt
kertoa monilta kanteilta Salpalinjasta. Reilussa 4,5 vuodessa sanoma ei ole
ehtinut vielä vaikuttaa minun omien tuotteitteni kysyntään, mutta ehkä muiden
jo on, vaikkapa vapaaehtoistoiminnan yhden kauniin hedelmän, Salpavaelluksen
kasvavaan suosioon. Blogissani on piipahtanut yli 29 000 eri kävijää, joista
joka toinen on jäänyt enemmän tai vähemmän koukkuun, tullut ainakin sen toisen
kerran lukemaan Salpalinja-tietoutta. Sitä löytyy noin 250 eri kirjoituksesta.
Blogissa on tuhdin romaanin verran luettavaa. Siihen määrään olisi tarvittu
aika monta yhden tai kahden palstan lehti-ilmoitusta! Blogi ei ole maksanut
kuin tekemisen vaivan.
Kysyntää ei ole ilman tarjontaa. Olen vuodesta 1996 lähtien
ensimmäisenä Suomessa ja näihin päiviin saakka käytännössä yksin ja ainoana
yrittäjänä Kymenlaaksossa tarjonnut Salpalinja-elämyksiä kaupallisesti. Yhden
osa-aikaisen toimijan näkyminen on pientä. Siksi meitä pieniä toimijoita
pitäisi olla selvästi enemmän, jolloin tarjontakin näkyisi paremmin. Asiakas
käy parhaiten niiden yrittäjien koukkuun, joilla on makeimmat syötit.
Markkinatalous huolehtii, ketkä pärjäävät, ketkä eivät. Tilaa on vaikka kuinka,
kun muistamme, että jokainen yrittäjä käytännössä itse hankkii asiakkaansa. Se
ei ole muilta pois. Yhteistoiminta yrittäjien välillä voi olla voitoksi
kaikille.
Luontevin tapa lähteä yrittäjäksi on tehdä se oman
harrastuksen jatkeeksi. ”Lajitaidot” sinulla jo silloin ovat. Ja kun muistat,
että aloitat varovasti. Jos sinulla on päätyö, pidä se ja rahoita sillä
yrittäjyytesi alku. Jos ja kun alkaa näyttää, että harrastus on kääntymässä
elinkeinoksi, mieti vielä kerran ja päätä sitten, mitä elämälläsi teet.
Jos elämäsi tuntuu tylsältä, kokeile yrittämistä, vaikkapa
vain osa-aikaisesti, ainakin aika menee nopeasti; laskujen eräpäivät vilisevät
silmissä.
Koulutusta valmiiksi yrittäjäksi ei ole. Valitettavasti
tulevaisuudessakin on niin, että jokaisen on tehtävä omat virheensä ja opittava
niistä. Kaikkinainen tieto ja kokeneempien neuvojen kuunteleminen auttaa siinä,
että tekemäsi virheet ovat korjattavissa ja opiksi otettavissa.
Terho Ahonen
Korsumatkat - Bunker Tours -toiminimi
2 kommenttia:
Todella hienot sivut salpalinjasta, arvostan! Kartta salpalinjasta olisi kiva lisä.
Kiitos palautteesta. Se sai minut laittamaan edes nuo kaksi yleisluenteista karttaa, joista toinen on suunnitelma ja toinen kertoo osapuilleen mitä toteutettiin. Kuvia en tarkoituksella julkaise, koska tavoitteeni on saada lukijat jalkautumaan itse paikan päälle ja tajuamaan kantapään kautta Salpalinjan massiivisuus.
Terho Ahonen
Lähetä kommentti