Salpalinjan oppaat ry ja Salpavaellus-tapahtuman toimijat
tekivät 13.10.2018 onnistuneen retken Hankoniemelle. Kohteina oli tietysti
Harparskog-linja, mutta myös komeaksi uusittu Hangon Rintamamuseo, venäläisten rautatietykkien
yksi tuliasemista ja vielä Neuvostoliiton kaatuneiden monumentaalinen
hautamuistomerkki Täcktomissa. Ohjelma oli monipuolinen ja reissun osallistujat,
13 opasta ja yhdeksän muuten Salpavaelluksen eteen paljon työtä tehnyttä,
olivat siihen hyvin tyytyväisiä.
Tässä jutussa keskityn muutamaan asiaan, jotka tulivat esiin
Harparskog-linjassa, linjassa joka tehtiin samoilla piirustuksilla ja
periaatteessa myös samalla taisteluajatuksella kuin itärajan Salpalinja. Hankoniemen
linnoittaminen käskettiin samassa käskyssä kuin Salpalinjankin rakentaminen.
Hankoniemellä linnoituslinjan matkailullinen esittely on
tuoretta ja eikä vielä kovin intensiivistä. Oppaat, joita ei vielä monta ole,
ovat itseopiskelleita. Kun Virolahdella ja Miehikkälässä oli jo perustettu
1980-luvuilla Salpalinjaa esittelevät museot, oli Harparskog-linjassa
linnoitusaseet vielä tiukasti paikoillaan operatiivisessa käyttövalmiudessa lukkojen
takana aina 1980-90 -lukujen vaihteeseen saakka kylmän sodan kylmimpien vuosien
perintönä. YYA-sopimuksen mukaan Suomen itärajalla ei ollut vihollista, mutta
Hankoniemen linnoitteiden aseistusta voitiin tarvittaessa perustella
Neuvostoliitolle puolustautumisella Suomen virallista vihollista, länttä
vastaan!
Ennen kuin menen opastusasioihin, heitän ilmaan ns. hyvän kysymyksen:
koskiko viime kevään valtion päätös luopua kaikista Salpalinjan rasitteista,
linnoitteiden omistuksesta myös Harparskog-linjaa? Minun mielestäni se ei
tullut esille viime kevään uutisoinneissa ja tiedotuksessa millään tavalla!
Kuka tietää, ovatko
Harparskogin teräsbetonikorsut ja estekivet valtion omaisuutta vai maanomistajien,
Fiskars Oy:n ja yhden toisen yksityisen maanomistajan, sitten kun maanmittaustoimitukset
on tehty? Miten suojelullisten huippukohteiden laita on, onko ne valittu? Salpalinjan
estekivet luovutettiin maanomistajille jo 1968, tosin sitä kaikki maanomistajat
eivät välttämättä ole itse edes tienneet. Sama koski pallokorsulinjoja.
KOLME YKSITYISKOHTAA
Mutta nyt otan esille kolme asiaa, jotka englanninkielisessä Martin
Grünwaldin mainiossa, persoonallisessa opastuksessa
tulivat esille. Sitä en tarkistanut kanssamatkustajilta, tulivatko samat asiat vastaan
suomenkielisen Jani Patjaksen opastuksessa.
Grünwaldin mukaan Harparskog-linjan teräsbetonikorsujen
kattovahvuus lähentelee kolmea metriä, tarkkaa lukua hän ei maininnut. Hän
tiesi, että Salpalinjan teräsbetonikorsujen kattovahvuus on 2,1 metriä ja joka
kestää enimmillään tuhannen kilon lentopommin osuman.
Opas perusteli kattovahvuuden nostoa Hankoniemellä tiedossa
olevien venäläisten järeiden 12 tuuman rautatietykkien uhalla. Tosin niiden
osumatarkkuudesta samalla oppaalla oli myöhemmin päivällä tieto, että NL:n
joukot ampuivat Hangossa kolmella tykillä yhteensä 580 kranaattia, joista vain
3-4 osui maaliinsa (mitä maaleja, en kysynyt)! Kuitenkin Salpalinjan 2,1
metrin paksuisten kattojen tuli kestää mainitun 305 mm kaliiperin jatkuvaa kaaritulta!
Muuten oppaan mukaan nuo rautatietykit yrittivät tuhota
Tammisaaren siltoja, mutta eivät osuneet. Minua entisenä rannikkotykistön
tulenjohtajakoulutuksen saaneena jäi askarruttamaan miten rautatietykkien
tulenjohto, kun kantamat saattoivat olla kymmeniä kilometrejä vihollisen
puolella mantereella tai saarissa, hoidettiin?
Toinen asia, joka meitä Salpalinjan oppaita jäi
askarruttamaan oli korsun sisustuskalusteiden sijoittaminen korsuun jo ennen laudoitusta
ja valua. Hangon korsujen valmiista valetuista oviaukoista ei korsuliesi ja
lavereiden rakentamiseen tarvittu pitkä puutavara olisi mahtunut sisään! Näin
annettiin ymmärtää.
Salpalinjalla korsuja kolunneet tietävät, että korsuliesiä,
helloja on sisällä vain museoalueilla, jonne ne on jälkeenpäin kannettu. Kaikki
asennetut liedet varastoitiin sodan jälkeen pois korsuista ruostumasta. Eli
onko Hangon rintamalla rakennusmestareilla ollut piirustusten luvussa
lukihäiriö?
Ja kolmas asia, joka havahdutti itseäni varsinkin. Olin
opasurani alkuaikoina jostakin ns. luotettavista lähteistä kuullut, että korsun
varauloskäytäväaukon ulkopinnan ohut betonikuori rikotaan heittämällä
käsikranaatti ylimmän metallipalkin poiston jälkeen pakotunneliin ja ulkoseinä
hajoaa. Tunnelin täytteenä olleet mukulakivet oli tietysti pitänyt poistaa
ennen räjäytystä.
Mutta em. menettelystä sain yhdessä opastuksessa silmilleni
armeijan palveluksessa olleelta alan asiantuntijalta, ellei olisi ollut peräti
kunnioittamani linnoitusteknikko Arvo Tolmunen (jos , sitten se oli
opetustilanne suuntaani), joka tyrmäsi keinon tekijälleen äärimmäisen hengenvaarallisena.
Umpitiloissa purkautuva käsikranaatin paine voi olla kohtalokas. Tämän jälkeen
olen kertonut, että ulkokuori rikotaan joko rautakangella tai vahvalla
puupropsilla tai parrulla, joka on pitänyt varata korsuun varauloskäynnin kayttötarvetta
ennakoiden.
Siis mistä Hangonlinjan opas, jonka äidinkieli ei ole suomi,
on saanut saman tiedon? Jospa siinä minunkin aikanaan kertomassani tarinassa on
ollut sittenkin ainakin siteeksi perää. Sitä pidän mahdottomana, että asia
olisi kauttani voinut Hankoon saakka edetä ja pysyä siellä hengissä näihin
päiviin saakka.
Mielenkiinnolla odotan blogiin kommentteja edellä
mainituista vivahde-eroista Salpalinjan ja Harparskog-linjan välillä.
Korostan, että edellä oleva ei ole pienimmässäkään määrin
moite Martinille ja Janille! He ovat opastusten edelläkävijöitä Harpaskog-linjalla
ja nostan hattua heidän jo nyt omaksumilleen taidoilleen, tiedoilleen ja jopa
rohkeudelle ottaa vastaan ja kunnialla opastaa jo pitkäänkin Salpalinjaa esitelleitä
Salpalinjan konkarioppaita. Saimme todella paljon mietittävää ja uutta
näkökulmaa omiin opastuksiimme. Olimme saamassa!
Varsinkin tuo NL:n rautatietykistö Hankoniemen erikoisuutena
meitä askarrutti ja ihmetytti vielä kotimatkallakin paljon. Se on Rintamamuseon
ja Harparskogin ohella oiva täky saada matkailijoita Hankoniemelle!
Kiitos! Ja tehkää niin kuin lupasitte! Siis tervetuloa
tutustumaan Salpalinjaan!
TERHO AHONEN
1 kommentti:
Näkyvin ero Harparskogissa on tietty korsujen sisäänkäynnin yläpuolella oleva vaakunaleijona, joka on ainakin kaikissa käymissäni korsuissa, liekö Salpalinjalla ensimmäistäkään? Vitsjön-järven eteläkärjen korsussa näkee, ettei Högforsin hella mahdu ainakaan kokonaisena paineovista ulos, kun joku termiitti on jäljistä päätellen riehunut kauan sen kimpussa. Mielenkiintoisimmat rakenteet löytyvätkin suon ja järven väliseltä kannakselta puolisen kilometriä Marskin kiveltä lounaaseen Ja Vitsjön länsipuolella on rakentamaton korsukuoppa kalliossa sekä kesken jäänyt valu noin 500 m järven luoteiskulmasta länteen. Korsukuopat, haudat ja ampumasektorit näkyvät hyvin Karttapaikan rinnevarjostuksella ja osa niistä sekä estekivet ovat näköjään jo peruskartallakin.
Lähetä kommentti