tag:blogger.com,1999:blog-1514652255588130521.post6669991714263704747..comments2023-12-01T09:13:59.839+02:00Comments on Salpalinjan salat: Myös kesän 1944 kokemukset opiksiTerho Ahonen Miehikkälähttp://www.blogger.com/profile/15268729520166011085noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1514652255588130521.post-41563180757905472342011-04-06T09:04:46.969+03:002011-04-06T09:04:46.969+03:001944 oli jo syytäkin tehdä muutoksia jo pelkästään...1944 oli jo syytäkin tehdä muutoksia jo pelkästään panssariaselajin muutosten takia. 1940 kun Salpalinjaa aloitettiin, sekä jatkosodan alkaessa pystyi korsutykiksi valittu 45mm (joita oli saatu runsainmäärin sotasaaliiksi talvisodassa) puhkomaan helposti Neuvostoliiton silloisten päävaunutyyppien, T-26 & BT-vaunujen panssarin. 1944 oli kuitenkin päävaunutyypiksi vaihtunut T-34, jonka tuhoamiseen 45mm korsutykillä olisi vaadittu roima annos onnea, raskaammista vaunuista puhumattakaan. Toki jo talvisotaan oli Neuvostoliitto valmistanut KV-2 vaunuja 152mm tykillä joiden panssariin ei 45mm pystynyt. Kyseinen malli oli tarkoitettu Mannerheimlinjan estekivilinjan ja bunkkerien tuhoamiseen.<br />Panssarintorjuntatykkienkin osalta ei tainnut olla vara niitä sijoitella rintamansuuntaisesti ja aloittaa tulistusta maksimikantamalla kuten saksalaisilla oli tapana puollustautuessaan, se johti tykkien suuriin tappioihin. Lähempänä linjaa ja linjan aluettahan oli helpompi tuhota vaunuja koska ne joutuivat pysähtelemään jo esteidenkin ja miinojen takia, mutta myös sen takia että hyökkäyksessä joutuivat odottamaan jalkaväen etenemistä avukseen. Myöskin uudet Saksasta saadut panssarienlähitorjunta-aseemme mm.panssarinyrkki edellyttivät jalkaväen tukea eteneville vaunuille. <br />Mitä tulee opaskurssiin niin ei ole kyllä kaduttanut käydä kuuntelemassa, todella paljon on tullut uutta tietoa jota ei pelkästään kirjoja lukemalla saa. Sen voi laskea täysin erinomaisen "opettajakunnan" ansioksi.Juha K. Lahdestanoreply@blogger.com